Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Nonii. Reissu tuli heitettyä ja kaikkenäkköstä sörkkimistä 2h tuntia 69 € hintaan 🙂 Kaukonäkö 100%, lukulasivahvuuksiin +3 suositus. Ei kaihia, klaukoomaa, eikä mitään muutakaan vaivaa. Paineetkin normaalit. Tai no, silmien kirvelyyn löytyi syy, silmämunan voitelu ei pelaa ja mikrosskoppikuvissa asia saatiin vielä varmennetuksi, että öljykerros loisti poissaolollaan silmämunan pinnalta. Suositus hoitaa lämpöpusseilla sulatella talipaakut veke ja sitten yöksi jotain rasvatippoja. Mahtaiskohan tuohonkin oliiviöljy sopia? Meinasin kysyä, kun selitti, että öljytipat sulattelevat niitä talipaakkuja, jotka ovat vähän kuin kinkkurasva. Kertoi myös, että tekevät IR-hoitoja talipaakkujen sulattamiseksi. Tukin kuitenkin ensin itse DIY hoitovaihtoehtoja. Otin sieltä sitten matkaan yhdet laadukkaat +3 lukulasit, 20 € Muokattu: 21. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Siirretään terveyskinaaminen tänne. Kysyin chat-gpt:ltä, mitkä taudit ei näy veri- tai virtsakokeissa. Laboratoriokokeet ovat erittäin hyödyllisiä monien sairauksien diagnosoinnissa, mutta on olemassa useita sairauksia, joissa verikokeiden tai virtsanäytteiden arvot pysyvät normaalina. Näissä tapauksissa diagnoosi perustuu potilaan oireisiin, kliiniseen tutkimukseen ja tarvittaessa muihin tutkimusmenetelmiin, kuten kuvantamistutkimuksiin. Tässä muutamia esimerkkejä tavallisista sairauksista, joita ei yleensä voida havaita perusveri- tai virtsakokeilla: Migreeni ja muut päänsärkytyypit Migreenin ja monien muiden päänsäryn muotojen taustalla olevat mekanismit eivät yleensä aiheuta laboratoriomuutoksia, vaan diagnoosi perustuu potilaan oirekuvaan ja historiaan. Fibromyalgia Tämä krooninen kipuoireyhtymä aiheuttaa laaja-alaista kipua, väsymystä ja unihäiriöitä, mutta siihen ei liity spesifisiä verikokeiden poikkeavuuksia. Psyykkiset sairaudet Masennus, ahdistuneisuus, skitsofrenia ja muut mielenterveyden häiriöt diagnosoidaan pääasiassa potilaan haastattelun, oireiden ja käyttäytymisen perusteella, eivätkä ne näy peruslaboratoriotutkimuksissa. Funktionaaliset suolistosairaudet Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) diagnosoidaan oireiden perusteella, ja verikokeet sekä virtsanäytteet ovat usein normaalit. Monet krooniset kiputilat Selkäkipu, nivelkipu tai muu krooninen kiputila, joka ei johdu selkeästä tulehduksesta tai infektiosta, voi jäädä huomaamatta laboratoriomuutoksissa. On tärkeää muistaa, että laboratoriokokeet ovat vain osa kokonaisvaltaista diagnostiikkaa. Lääkärin tekemä perusteellinen anamneesi, fyysinen tutkimus ja tarvittaessa lisätestit (esim. kuvantamistutkimukset) ovat usein ratkaisevan tärkeitä oikean diagnoosin asettamisessa. Itse lisäisin tuohon useimpien mykobakteerisukujen aiheuttamat kiusat. Ainoastaan keuhkomykolle on olemassa testi. Muokattu: 21. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Tarkennus edelliseen eli 'ainoastaan keuhkomykolle on olemassa testi'. Valehtelin. ChatGPT sanoi: Kyllä, se pitää paikkansa, että mykobakteerit kasvavat huonosti petrimaljassa. Mykobakteerit, kuten Mycobacterium tuberculosis (tuberkuloosin aiheuttaja) ja Mycobacterium avium complex (MAC), kasvavat erittäin hitaasti verrattuna useimpiin muihin bakteereihin. Ne vaativat erityisiä viljelyalustoja ja voivat kasvaa viikkoja ennen kuin niitä voidaan havaita. Esimerkiksi tuberkuloosibakteerin kasvu voi kestää 3–8 viikkoa viljelyssä. Mykobakteerit poikkeavat rakenteeltaan tavallisista bakteereista, sillä niiden soluseinässä on paljon mykolihappoja, jotka tekevät niistä vastustuskykyisiä perinteisille värjäysmenetelmille ja antibiooteille. Tästä syystä niiden havaitsemiseen käytetään erityisiä testejä, kuten: Happovärjäys (Ziehl-Neelsen tai auramiinivärjäys), joka paljastaa mykobakteerien kestävyysominaisuudet. PCR (polymeraasiketjureaktio), jolla voidaan havaita mykobakteerien DNA nopeasti ilman pitkäaikaista viljelyä. Interferoni-gamma-testit (IGRA), joita käytetään erityisesti tuberkuloosin diagnostiikassa. Onko vain yhdelle mykolajille (pneumoniamykolle) olemassa testi? Tämä ei pidä täysin paikkaansa. "Pneumoniamykolla" tarkoittanet Mycoplasma pneumoniae -bakteeria, joka ei kuulu mykobakteereihin, vaan mykoplasmoihin. Mykoplasmat ovat hyvin pieniä bakteereja, joilla ei ole soluseinää, ja ne voivat aiheuttaa mm. keuhkokuumetta. Mycoplasma pneumoniae -infektion diagnosointiin on olemassa spesifisiä testejä, kuten vasta-ainetestit ja PCR. Sen sijaan monille mykobakteereille (ei vain yhdelle) on olemassa testejä. Esimerkiksi: Mycobacterium tuberculosis – voidaan havaita PCR:llä, IGRA-testillä ja viljelyllä. Mycobacterium avium complex (MAC) – voidaan havaita viljelyllä ja PCR:llä. Mycobacterium leprae (lepraan liittyvä mykobakteeri) – voidaan havaita PCR:llä ja ihobiopsian värjäyksellä. Eli lyhyesti: ✅ Mykobakteerit kasvavat huonosti petrimaljassa – totta. ❌ Testi on vain yhdelle mykobakteerille (pneumoniamykolle) – epätarkkaa, sillä pneumoniamyko ei ole mykobakteeri, ja monille mykobakteereille on omia testejään.
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi ^ hei nyt ei ole todellista, mä kuule luovutan 🤣 ( vaikka olen sun kanssa samanlainen että minä sanon sen viimesen sanan ) oon kuitenkin ( vielä) elossa, vaikka taannoin taysissa 1995 sanoivatkin että " ei elä yli viikonlopun". Huolestuttavaa on kyllä se, että olet melko vaarallisen kiinnostunu mun asioista, en koe sun postauksia koskien mun tilannetta auttamiseksi vaan lähinnä...no lievästi sanottuna kiusaamiseksi. Kyllä alpensau tietää paremmin tempokisun asiat. ( joo ja siis oikeesti noi erityispitkät postaukset nauratti, en lukenu ) Mä olen elämässäni sössiny sen verta että vaikka olenkin epäonnistunu suunnilleen kaikessa, niin siitä huolimatta olen tässä elossa, eli olen paremminkin selviytyjä! edit. no luin mä vähän. Migreeni on ollu 6-vuotiaasta asti ( just aiheesta äiteen kanssa juteltiin) ja nämä fyysiset kivut tuli kaatumisien myötä. Masennus on täysin selkee, ei töitä ja toimeentulo ( töistä niin väliä mutta toimeentulo...) niin olisi ihme ( ellei ole miljonääri) jos ei huolestuttaisi. Mutta on tälläkin puolensa. Saa nukkua silloin kun nukuttaa ( tänään iltapäiväyhdeltä neljään....) ei tartte lähteä aamulla neljän aikaan alkulenkille, voi vaan hitaasti kävellä, jos on kurja keli niin ei se haittaa mitään, oikeesti ei ole ( vielä) taloudellista ahdinkoa ( on sitä ollu joskus kun tilillä oli 2000e....) ja voin tehdä mitä tykkään - huomena ruoka-apujonoon kun leivät on pakkasesta loppu. Jonottaminenkaan ei haittaa, siinä voi tehdä kyykky-harjoitteita ja kun on vakio-jonottajat niin kiva jutella niitä näitä... Muokattu: 21. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu lisäys
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Näillä asioilla on yleistä mielenkiintoa. Sulla ei oo yksinoikeutta olla kipee. Suomalaisen terveydenhuollon yksi iso ongelma on diagnosoinnin heikko osumatarkkuus. 10 eri lääkäriä ja 1,5 vuotta ennen onnistumista ei oo edes poikkeus. Väliin voi mahtua masennusdiagnoosia, eläkehakuisuusepäilyjä ja hypokondriaa. Muokattu: 21. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Nyt vasta hokasin. Mä en kilpaile viimeisen sanan sanomisesta. Olen nimittäin naimisissa ja tiedän häviäväni moisessa.
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Mutta se tuossa ihmetytti, kun aloin kauppaamaan meitin rouvaa sinne uusien lasien hankintaan ja tulin maininneeksi, että tämän molempia silmiä on aiemmin porattu. Sieltä tuli heti jyrkkä ei, koska he eivät saa määrätä laseja ihmisille, joilla on jokin sairaus silmissä, tai on joskus operoitu. Tämä on kirjattu lakiin, että silloin vain ja ainoastaan silmälääkärin kautta. Olisi sitten kyseessä, glaukooma, harmaakaihi tai jokin muu sairaus joilla ei mitään tekemistä silmälasien määräämisen kanssa. Kuulostaa kyllä nyt vähän, kuin olisi Pälve porukoineet onnistuneet lobbaamaan lain kirjoitusvaiheessa extrahommia silmälääkäreille. No, lääkärin voi halutessaan kiertää käymällä optikon pakeilla ulkomailla. Samalla säätää muutaman extran lasien hankintamenossa. EDIT Kyselin sitten, että entäpäs jos asiakas tuleekin eikä kerro mitään operoinnista? Kertoi, että käry käy jo heidän ekalla rastilla, jossa kameroilla tutkitaan hajanäköisyyttä. Luultavasti takertuvat heti siihen, taustalla kun sitten vaakakupissa oikeudet harjoittaa toimintaa. Kylillä kun jutut leviävät nopeasti. Mutta kaikkiaan mielenkiintoinen päivä, valtavasti erilaisia hienoja optisia laitteita tutustuttavaksi, en tiennytkään 🙂 Muokattu: 21. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 15 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Mutta kaikkiaan mielenkiintoinen päivä, valtavasti erilaisia hienoja optisia laitteita tutustuttavaksi, en tiennytkään 🙂 Ja pari kertaa kun käy, niin yllättäen huoli että miten lahjoittaa rahaa kummilapselle on kadonnut!
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi ^^ Kiitos vinkistä! sinne on suolistoon ( joka mulla vielä vajaa sillä paksusuoli poistettu 2,5m, perä jätettiin joten ei avannetta) on kuitenkin jääny joku pieni nahkiaisenalku, sillä kerran söin paistetun nahkiaisen jolla oli mätimunia ( en syö jatkossa, kitkerähkö maku, Mikko osaa tunnustella jos paistetussa nahkiksessa on mätimunia ) siellä nahkis vähä vähältä tuhoaa mun sisukseni...eli ei ollenkaan paha juttu sitten kumminkaan. vaivan koodi voisi olla vaikka N7
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Aprillipäivä on vuoden tärkein päivä, joten ne jutut on hyvä aloittaa ajoissa. Takavuosina moottoripyöräilykausi alkoi huhtikuun alusta, joillakin saattaa olla jopa synttäripäivä tuolloin. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja ^^^ Itseasiassa ehdin jo eilen tukailemaan digi mikroskooppia, näitähän on julmetunmoinen määrä kädessä pidettävästä USB laitteesta erilaisiin stand alone laitteisiin hintahaitarin ollessa 10 - 100 €. Kyllähän tuollainen olisi ihan must lutikoiden tai itsensä tutkiskeluun, tai vaikkapa putkiradiotyöskentelyyn. Käyttötarkoitus vaikuttaa hiukan valintaan. Ehkäpä semmonen pöytälampun mekanismivarren mikroskoopin kombo oisi olla monipuolisin, joskaan ei välttämättä kovin vakaa, jollei ole varovainen. Toisaalta, ainakin radiohommissa nuo uudet +3 lasit räjäyttivät potin 🙂 https://www.aliexpress.com/w/wholesale-microscope-digital.html?spm=a2g0o.home.auto_suggest.2.650c76db2isijm Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Tuli siis ohje hautoa silmämunia kuumalla 10 minsaa ja sitten lypsämään luomet. Tarkoitukseen ehdotettiin hankkimaan (hyllyllä olevat) kuumennettavat haudontatyynyt, mutta jostain kumpuaa mieleen sukkaan tungetut riisryynit sama asia ja kuumennus mikrossa. Muistelinko nyt oikein? Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 1 tunti sitten, Jopotuinen kirjoitti: Tuli siis ohje hautoa silmämunia kuumalla 10 minsaa ja sitten lypsämään luomet. Mä kokeilisin saunomista ekaan osioon. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: alpensau
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään