Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Poistuva naksutus

Featured Replies

Kirjoitettu

Nyt on outo naksutus: se alkaa vahvana kun lähtee ajamaan, joka polkaisulla (avopolkimet) naks tai naks naks ja muutaman kilsan päästä pyörä on täysin äänetön. Ajatuksena on putsata kammet, kiristää vapaaratas , ehkä eturataskin, mutta eikös näiden naksutus jäisi päälle koko lenkin ajaksi?

En ole voidellut tässä välissä, kyse ei siis varmaan ole voiteluaineen kulkeutumisesta. 

Periaatteessa ei mitään haittaa, jos tuollaisena pysyy, mutta ärsyttävä. Onko ideoita mistä lähtee tekemään ja mitä?

Mainitaan vielä että kyseessä on vanhoista osista ja rungosta kasattu On One Pompetamine sinkula.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Muutaman tunnin seisotuksen jälkeen naksui, poistui alle kilsan matkalla. Ruokailupysähdyksen aikana ei käynyt naksumaan, mutta kun hain paketin automaatista, niin alkoi taas... todella outoa

Oma paras veikkaus: mulla on vanhat ketjut ja rattaat, kaikki olleet eri seteissä. Sinkulassa tämä ei ole niin nokon nuukaa, mutta jos nuo lämpenevät vähän aikaa, ennen sitä ovat jäykkiä tai eivät mene oikein hampaille? 

Tokaks paras: vapaarattaassa jotain outoa

Kirjoitettu

Kokeile irrottaa ja rasvata polkimien kierteet, ihan kokemuksesta tiedän, tuli vaihdettua Vaimolle koko voimansiirto ennenkun tajusin tehdä tuon.

Kirjoitettu
35 minuuttia sitten, Iglu kirjoitti:

Kokeile irrottaa ja rasvata polkimien kierteet, ihan kokemuksesta tiedän, tuli vaihdettua Vaimolle koko voimansiirto ennenkun tajusin tehdä tuon.

Itselle kävi tuon perintösinkulan kanssa lähes sama moka. Nyt kehtaa jo tunnustaa😉

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Rasvasin polkimen kierteet - ei auttanut. Irrotin kammet ja putsasin ja rasvasin (nelikantti) kaiken keskiö-kampiakselilla - ei auttanut. Kiristin eturattaan pultit - ei auttanut. Kiristin ketjut - ei auttanut. 

Ensi kierroksella kokeilen ekana pistää synteettistä vaseliinia pirusti joka paikkaa, sitten kiristää takapakan, sitten vaihtaa takakiekon, sitten vaihtaa keskiön, sitten vaihtaa etukiekon, sitten vaihtaa jarrut, sitten vaihtaa fillaria.... Satula-satulatolppa olisi myös epäilyksen alla, mutta ääni kuuluu seisten polkiessa. Äänen tuloon ei vaikuta polkimien paine, mutta täytyy pyöriä. Takanapa on vahva epäilys. Toinen on ketjut. 

Toisaalta voisi ajaa vaan, kun toi poistuu, eikä hiekkatiellä edes kuule. Sittenhän sen näkee mikä hajoaa. Tai menee hermot.

Kirjoitettu

Minulla aikoinaan paidan vetoketjun vedin napsutti kypärän remmin solkeen. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^Mulla on ollut vastaava, takin nappi osui runkoon. nyt on napitonta shortsimenoa ollut ja samoilla kuiteilla muut fillarit ei naksu.

Kirjoitettu

Minulla oli vielä eilen satunnainen löytämätön mysteerinapsutus (kylläkin sähkärissä). Olin aivan varma, että tulee keskiön kohdalta. Eturatas olisi mennyt ensivuoden keväänä joka tapauksessa vaihtoon ja olin sen jo ostanut valmiiksi. Vaihdoin kuitenkin sen jo perjantaina, ei auttanut. Tarkistin, että moottorinpultit ovat oikeassa momentissa, olivat.  Olin tähän pyörään vaihtanut viimetalvena uuden keulan ja en uskonut siinä olevan vikaa, kun ei napsutus mielestäni edes tullut keulasta. 

Tänä aamuna kuitenkin tarkistin ohjainlaakerin kireyden ja oli minusta hiukan löysällä, kiristin sitä hiukan vaikka en liikettä siinä huomannut. Testi ajo vajaat 20km ja napsutus oli hävinnyt.   

Muokattu: , käyttäjä: Zykkel

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^Pistetään listaan ohjainlaakerikin. Nää on mystisiä, mä hylkäsin yhden rungon kun en löytänyt mitään. Purin sen ihan palasiksi ja ainoa mikä jäi paikalleen/alkuperäistä ohjainlaakerin kupit. Tein sellasen ihme murtumatarkastelujutunkin, missä siveltiin jotain punaista tököttiä ja vakoista päälle (en nyt muista mitä ne oli, mutta murtuma käy näkymään punaisena siinä valkoisessa aineessa.. tästä on vuosikymmen tai jotain). Ehkä se oli tossakin se ohjainlaakeri. Runko on mulla vielä, vois joskus vaihtaa ton ja kattoa naksuuko. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kävin kiristämässä ohjainlaakerin ja prestaventtiilien kiristysmutterit vai mitkä nuo lienevät. Ei muutosta.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No nyt lähti. Tänään oli voiteluajo, hokasin tiukassa kurvissa että naksui polkematta... pinnat? Kireyttä muutamaan kertaan kokeilleena, pistin rasvaa kumpaankin päähän takakiekon pinnoja. Varsinkin navan pääty oli outo, joku Mavicin napa minne pinnat uppoaa. Hiljaisuus. Mutta kauan tuo kestää... ehkä takakiekkoa uusiksi sitten jos käy jurppimaan rasvailu. Toivotaan että oli tossa, löytyi taas ihan uusi naksutuksen lähde ja poistokikka. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tulin vain sanomaan että melkein viikkoa myöhemmin, useita ajoja takana, ei naksu. Melkein hymyilyttää, muttei sentään.

Kirjoitettu

Kyseessä ei aina ole välttämättä naksutus. Voi olla muukin epäselvä ääni. Omasta maastopyörästä lähti sellainen jännä hinkkaava vinkuna monessa kohtaa. Syyllinen oli kahnaava ohjainlaakeri vaikka epäilin iskunvaimennusta sun muuta.

Viimein tällä viikolla ehdin kopauttaa vanhat laakerit kuppeineen ulos (huono design itse laakeria ei suunniteltu vaihdettavaksi) ja sain uudet laakerit paikoilleen niin ääni katosi.

Se kun on niin että tankoa tulee maastoajossa käänneltyä jatkuvasti niin sen äänen tullessa juurakossa jumpatessa luuli, että se tulee jousituksesta.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.