Jump to content

Recommended Posts

Kirjoitettu (muokattu)

Tuo lakikokonaisuus on osa sosialistien masinoimaa toivemaailmaa. Tais mennä läpi liki heittämällä.

Muutos pönkittää jo olemassa olevien pientalojen arvoa.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu

Autoteollisuudessa jokaiseen autotilaukseen liittyy BOM (Bil Of Material). Se on lista, joka sisältää osanumerotasolla joka ikisen prikan, maalipisaran, peltiosan, softan, aivan kaiken mitä siihen autoon tuupataan. BOM on siis resepti auton valmistamiseksi.
Joka ikisestä autoon laitettavasta osasta on laadittu myös tuo EPD ( Environmental Product Declaration), jonka laatii osan valmistaja.
Teollisessa sarjavalmistuksessa tuo ei ole mikään ongelma, riittää kun EPD on kerran liitetty osanumeroon niin siellä se seuraa BOM mukana aina ilman muita toimenpiteitä.

Auton valmistukseen liittyviä päästöjä seurataan laskemalla yhteen koko tuotantolaitoksen sähkön, veden ja polttoaineiden kulutus, sekä VOC (Volatile Organic Compound) päästöt. Nämä jaettuna valmistettujen autojen määrälle onkin autokohtaiset lukemat käsillä. Lukemat löytyvät suoraan talousosaston laskutuksesta VOC päästöjä lukuun ottamatta, jotka johdetaan prosessiin tuupattujen aineiden määristä.

Mutta se, että tuo ideologinen hapatus liitetään nyt myös yksittäisiin rakennusprojekteihin ja sen rakentamisen aikaiseen touhuun.
Se ei palvele ketään, se vain lisää kustannuksia ja niiden kompensointi puolestaan vaatii lisää työntekoa, joiden tekemisestä seuraa lisää päästöjä.
Päästöjä muodostuu näiden tyhjänpäiväisten seurantojen laatijoiden elättämisestä ja niiden tekemisistä.

Se, että viranomainen tietää naulan tarkkuudella talostasi kaiken, on jälleen aimo harppaus kohti Orwellilaista yhteiskuntaa.
Koskaan et voi enää nukkua yötäsi rauhassa ilman pelkoa, että jonain päivänä ministeriöstä tulee kirje, jossa on määräys vaihtaa ne talosi naulat toisenlaisiin.

Mainittakoon tässä vielä tuo autoilijoiden tolkuton ruoskinta ilmastosyistä. Kokoko liikenteen osuus Suomen päästöistä on n. 8 %. Jos siis kaikki liikenne kiellettäisiin, rekat, junat, laivat ja lentsikat, niin tuon verran säästettäisiin. Vau!

Jos aidosti haluttaisiin vähentää päästöjä (ei siis verottaa), niin päästökeskusteluja olisi hyvä jatkaa laatimalla Pareto analyysi. Pareton mukaan useissa tapauksissa noin 80% seurauksista johtuu 20% syistä. Analyysin jälkeen pitäisi alkaa työstämään tuota 20% populaatiota ja jättää loput rauhaan. Ongelma tuossa on vain se, että autoilijat eivät mahdu tuhon 20% populaatioon :D

Pareto on lyömätön työkalu ja hommissa se olikin jatkuvassa käytössä seulomaan lillukanvarret pois populaatiosta ja ohjaamaan tarttumaan oikeisiin asioihin.

Oho, johan osus ja upposi, paljon tarinaa ihan tyhjästä :D

Kirjoitettu (muokattu)

Tuossa suunnitellut tuohon em. rakennelmaan liukulasien yläpuolista kantavaa rakenneta ja jokin ristikko sinne suunnitteilla, mutta sattumalta tuli tämmönen tuote vastaan, Posi-Palkki. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, vaan mitenköhän ovat tuotteen hinnoitelleet. Lasiaukon yläpuolelle kannateltavan jänneväliksi näyttäisi olevan tulollaan 4m.

https://cdn.mitekea.com/wp-content/uploads/sites/21/2021/11/11085329/PosiPalkki_esite_2021.pdf

LsFakW-ks.png

 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu

Katellu kyllä nuita valmispaketteja, mutta usein on niin hempulista tavarasta tehty. Vasat ladotaan 50 cm jaotuksella ja perustus matriisi 1,5 m jaotuksella. Oksareikäiset lattialaudat vahvuudeltaan 21 mm ja seinälaudat 16 mm. Lattia on kuin syksyisillä ensijäillä kävelisi.

Pihaan kipataan läjä lautoja, jotka ovat sentään määrä mittaan sahattuja.

Toinen on sitten se, ettei sopivaa pohja ja tilaratkaisua ole valmiina.
Itse piirtämällä sitä tulee tismalleen sellainen kuin tuli :D

Katsotaan nyt, että lähteekö tuo hanke ylipäätään lentoon, itse en ole yhtään innostunut rakentamisesta, kun on nuo vanhat rakennusetkin jo 40 vuotta ja vaativat oman huomionsa.
Sitäkin olen kyllä miettinyt, että jos pyytäisi sahalta tavaran valmiiksi mittaan pätkittyinä. Pystyisivät myös minimoimaan hukkapätkien määrän. Mallinnuksen myötä kun sieltä tulee samalla listaus jokaisesta tönöön käytetystä pulikasta.

Siinä olisi se merkittävä hyöty, että alati piinaavat mittavirheet tavaraa katkoessa olisi selätetty.
Niitä syntyy helposti:
- mitta 189 voi sirkkelille mennessä helposti vaihtua korvien välissä vaikkapa mitaksi 198
- sirkkelillä sitten tihrustellaan mittanauhaa väärältä puolen ja sitten sahataankin 186 pitkä pätkä!
- yksi hyvä tärppi on myös se, että välillä sählää jotain sirkkelille mennessä ja mitta ottaessa muistaakin sen edellisen kappaleen mitan :D

Suunnittelun kukkasten korjaus on joskin siinä vaiheessa hankalampaa. Niitäkin kun aina joskus tapahtuu. :D
Tyypillinen virhe on, että muutetaan jotain kohtaa suunnitelmassa ja suunnitelmaan jää kohtia päivittämättä joihin muutos myös vaikuttaa.
Muutat vaikkapa lattiapalkiston rakenneta, mutta unohdat päivittää perustusten kuvat vastaavasti.  

 

      

Kirjoitettu (muokattu)
13 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Sitäkin olen kyllä miettinyt, että jos pyytäisi sahalta tavaran valmiiksi mittaan pätkittyinä.

Tuohon erikoistunut 'talotehdas' on olemassa. Kai se tekee pienemmänkin pytingin osat. Jos on hengissä, löytynee verkosta. Pre-cut ? Puu ei voi olla mitä tahansa korkkiruuvia.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu (muokattu)

Suomessa tuo design suunnittelu on aika matalalentoista. Jos talopakettia harkitsisin, niin varmaankin valitsisin jonkin ruotsalaisesta Älvsby katalogista etsiskelisin. Näiden tuotteet erottuvat aivan omakseen niin pohjaratkaisun toiminnallisuudeltaan kuin ulkonäöllisesti. Siellä on oikeasti nähty vaivaa arkkitehtisuunnittelun kanssa. Toisin kuin suomalaiset, joiden talomallit haalii joku firman konttorirotista.

Toi 15 m2 on silleen rajapyykki, että tontille voi näitä rakennelmia pykätä useammankin ja ilman erillistä lupaa, mutta 15-30 m2 pytinkejä (luvalla) vierasmajakäyttöön tasan 1 kpl. Itsellä on tässä kohden tavoite säästää tuo vierasmajan rakennusoikeus mahdollista tulevaa varten.

15 m2 on varsin nafti tarkoitukseen, mutta sen kanssa pärjää. Valmiita tönöpaketteja kauppaavilla ei ole tuota kokoa, aina on sitten hieman yli tai ali, johtunee rakenteiden STD mitoituksesta ja materiaalihävikkien minimoimisella.

On sellainenkin käynyt mielessä, että itse haalii sen design mallin ja lähestyy jotain valmistajaa, että funtsikaas tuollainen 15 m2 mallistoonne, niin voisin ostaakin :D 

Mutta toi mun hanke ei ole halkovajaa kummoisempi pytinki, siinä on vain yksi seinä vaihdettu liukulasiseen. Perustusten tekeminen on se hankalin vaihe ja siksi pilarimäärän minimointi vähän vahvemmilla kehäpuilla ja vasoilla.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu

Tällä kulmakunnalla on yhdellä maanrakentajalla useampia koppeja tontillaan ja yksi kylmä traktoritalli mallia maalattia, merikontti molemmissa päädyissä ja pulpettikatto ja pressuovi. Tontin kopittaminen ei istu ainakaan minun ajatusmaailmaan.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.