Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 20233 vuotta Ajatteko tubeleksena? Maastossa? Maantiellä? Itsellä on maasto- ja gravel-kalustossa. Maantielle olen harkinnut, mutta toisaalta tuntuu välillä niin työläältä että mielellään yhden pyörän pitänyt ilman. Litkuna olen käyttänyt Joe's Ecoa. Sotkee ihan hemmetisti ja tarttuu tiukasti. Äsken sai taas oman mokan takia jynssätä tätä kylpyhuoneen kaakeleista. Taidan palata Staniin. DT 470 ja Tufon gravel-renkaiden yhdistelmä osottautui sellaiseksi ettei suostunut edes kompuralla nousemaan, vaikka toisen puolen nosti sisurilla. Toinen kierros teippiä auttoi, mutta oli taas melkoinen säätäminen yksin renkaiden takia. Sisurilla olisi selvinnyt vartissa. Nyt meni 2h kaikkine kokeiluineen ja säätämisineen. Toisaalta en ole kokenut aikoihin rengasrikkoa pl. yksi maantiekumi meni toissa kesänä. Sisurilla. Ehkä näistä litkuista on hyötyä.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Maantiellä en aja tubeleksena enkä sisureilla vaan tuubeilla. Tai no on mulla kakksokiekoissa sisurit. Vanteet ovat yli 10 vuotta jo vanhat jolloin maantiekiekoissa ei ollut levyjarruja eikä tubeless-yhteensopivuutta. Mutta perheen kolme uusinta maastopyörää on litkutettuja Stanin litkulla. Parkkipyörässä lisäksi insertit. Paksummat jäykemmät kumit nousevat yleensä vanteelle pelkällä pumpulla mutta ohuita kevyempiä renkaita varten ennen joutu lähtemään huoltoasemalle kompuran ääreen. Tai joskus riittti, että nostatti renkaan vanteelle sisäkumilla ja avasi varovasti vain toisen kyljen sisurin pois ottamiseksi. Silloin saattaa avattu puoli nousta pumpullakin. Mutta nyt pari vuotta sitten ostin Napsauttimen ja huoltoasemalle ei tartte enää mennä. Oman tekniikkansa sekin vaatii hankalimpien kumien kanssa.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Maastokumit on keskimäärin varsinkin suoraan paketista nousseet pelkällä tornipumpulla. Tosin nykyään on kompura käden ulottuvilla niin tulee käytettyä sitä, kun pääsee helpommalla. Nuo Tufot oli kyllä ensimmäiset "kapeat" renkaat, että joutui tuolla tavalla kikkailemaan. Jotain läskirenkaita olen joskus joutunut sisurilla nostamaan.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Välillä tulee harkittua tubeless-hommia, mutta aina on jäänyt. Pelkona vaivalloisuus, ei toimivuus ja se että litkuja saa lisäillä/uusia usein. Jos olisi litku joka hoitaisi homman vuosiksi, niin sitten ehkä. Mulla menee ehkä 0-2 sisuria vuodessa, niin en ole nähnyt tarvetta. Sen sijaan tubeless-vanteet ja kumit ovat tuoneet yllättävää tuskaa renkaanvaihtoon, monet vanne-kumi-parit ovat meinaan allekirjoittaneella maastofillareissa sellaisia että ei puhettakaan että sisurin voisi vaihtaa metsässä. Ei vaan irtoa kumi vanhteelta ilman pitkällistä duunia. Yhdessä olen joutunut käyttämään ruuvipenkkiä.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Mä siirryin maastopyörän kanssa tubeless-aikakaudelle jo pitkälti yli 10 vuotta sitten karkean arvioni mukaan. Virittelin tubeleksena mavicin 717 vanteita vaikka ei ne olleet tubeless-vanteet ja olivat vain 17 milliä leveätkin. Ja kaikki renkaatkaan eivät olleet tubeless-renkaita. Melkoista säätöä oli siihen aikaan. Toisen foorumin "arkistoista" niitä pähkäilyjä varmaan vielä löytyisi. Nykypäivänä en sisäkumiin palaisi ihan maastokäytössä varsinkaan. Koen, että tubeless mahdollistaa pienemmät paineet ja ajotuntuman sekä elättelen toiveita puolestaan työmatkakäytön osalta sen suhteen, että ulkokumiin mahdollisesti tulevat pienet reiät litku sitten paikkaa lennosta. Tuo on ihan totta, että osa rengas-vanne-yhdistelmistä on tiukkoja. Kumi jämähtää vanteen hyllylle tosi tiukkaan. Mutta on niitä helppojakin. Esim eilen vaihdoin DT Swissiin M1900 etukiekkoon pienempinappulaisen renkaan ihan ongelmitta. Eli viimeksi alla ollut Maxxis Forekaster lähti helposti ja kevyesti yhden muovisen rengasraudan kanssa pois ja tilalle vaihtamani Schwalben Rocket Ron meni sormivoimin tilalle. Vanteen hyllylle nostatut vaati tosiaan napsautinta kun en jaksanut ensin sisurilla nostattaa toista puolta.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Joo maastokäytössä sisurien käytön estää jo hookless-vanteet ja insertit. Onhan nuo tubelessit 10v itselläkin olleet käytössä. Enimmäkseen helppoja caseja, mutta välillä sattuu noita hankalampia.
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Insertin joutuis toki ottamaan pois ja kantamaan olalla kotiin jos lenkillä sisurin joutuisi vaihtamaan tilalle. Mä kävelin vaihtamisen sijaan viime kesänä pari kertaa kotiin mutta onneksi vain muutaman kilometrin päästä. Tai kerran puhkeaminen kävi parkissa ja lopetin sillä kertaa ajelut vain suosiolla siihen. Jos taas lähden täältä Espoosta esim sappeelle pariksi päiväksi ajamaan, niin otan toisen kokonaisen varakiekon suosiolla mukaan. Mutta tuota en tullut ajatelleeksikaan / tiennyt että tiettyjen vanteiden (hookless) kanssa ei voisi sisuria käyttää lainkaan?
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Heh, Nyt löysin omia tubeless-kyselyjäni helmikuulta 2022. Aloitin viestin silloin kirjoittamalla tubeless-nöösi kyselee. Eli jonkin aikaa noiden kanssa on tullut jo pelattua eikä sitä enää itseään ihan nöösiksi tunne silläkään pyöräilyn saralla. Muokattu: 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Mä en ole varmaan ikinä edes ajanut tubeleseilla.... eli mä olen gold star tubeless nöösi
Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja 1 tunti sitten, Densen kirjoitti: Mutta tuota en tullut ajatelleeksikaan / tiennyt että tiettyjen vanteiden (hookless) kanssa ei voisi sisuria käyttää lainkaan? En tiedä lainkaan, mutta jostain muistaakseni luin ettei suositeltaisi. Voin muistaa väärin.
Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 20233 vuotta Mulla on kaikissa pyörissä tubelessit (maasto, gravel, cc, maantie). Sisurien kanssa kun talvella ajelin jonkun verran niin pari kertaa piti pyörä taluttaa kotiin. Ei tule sisureita mun pyöriin enää ikinä. Välillä menee tubelessienkin kanssa hermot kun ei rengas nouse millään vanteelle, mutta löytyy niihinkin tilanteisiin ratkaisut.
Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 20233 vuotta Vaikka on ohutkylkinen ja asentui sormivoimin vanteelle niin yllätti positiivisesti uusi Schwalben Thunder burt kun nousi vanteelle pelkällä pumpulla ja on pitänyt ilmat ja litkut alusta asti. Olispa kaikki renkaat tuollaisia.
Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Aika vähän olen Schwalben kumeilla viime vuosina ajanut, mutta tuollaisia ne on kyllä olleet. Maxxis on kans toiminut aina laakista ja niitä mulla on ollutkin ajossa viime aikoina.
Kirjoitettu 31. Heinäkuuta, 20232 vuotta WTB:n Horizonit vaijeriversioina onnistuivat jopa yllättävän hyvin. Etusen kanssa joutui vähän painimaan kun kyljistä vaan sihisi jostain rei'istä. Takanen vaan ehkä yhdestä ja pienen pyörittelyn jälkeen alkoi pitämään. Semmoset vannenauhat noissa että eivät ole kiinni vanteissa kuin vain joissain urissa mutta sain semmosta tietoa yhdeltä kaverilta että voivat toimia tubeleksena. Ja näköjään näin on. Vanne joku nimetön kai. Litkuna OKO:n mönkkäreille tarkoitettua mutta laimentamalla toimii myös pyöriin, aika paljon halvempaa kuin "oikea". Tarvii tosin aika kovat paineet että toimii, nyt jotain 3 baria. Voi olla, että laimentamalla lisää voisi toimia paremmin. Nyt jotain 2 osaa litkua, 1 vettä. Viimeisessä renkaassa taisi olla jotain 3,5/2-suhteella.
Kirjoitettu 16. Elokuuta, 20232 vuotta 29.4.2023 klo 10.46, Densen kirjoitti: Vaikka on ohutkylkinen ja asentui sormivoimin vanteelle niin yllätti positiivisesti uusi Schwalben Thunder burt kun nousi vanteelle pelkällä pumpulla ja on pitänyt ilmat ja litkut alusta asti. Olispa kaikki renkaat tuollaisia. Näin pidemmän tarkastelun kokemuksella ei ne ilmaa pitkään pidä. Siis ajopäivän kyllä mutta jos seuraava lenkki on vasta parin päivän päästä niin pumpata pitää. Ei siis sovellu sellaiselle joka haluaa ajaa esim koko viikon työmatka-ajot rengaspaineita tarkistamatta.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään