Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 20232 vuotta ^ älä nyt viitti masentaa, toi on todella hyvä ja kaunis kuva. Voi että A-puolen ruokinnalla ( metsä) talipötköt eikä -pallot kiinnosta. Siemeniä menee. Nytkin siellä tiaisia kävi nappaamassa makupalan ja sitten kuusen sisäoksille mutustelemaan. Sinitiaiset tykkää pähkinöistä. B-puolella ( pelto) tali on käynyt kaupaksi, ja talitiaisen siellä näin. Paljon tiaisia kierroksella, ja urpiaisia. Keltasirkku ( varmaan sama kun olen aiemmin nähnyt samalla seudulla ) sekä paljon pikkuvarpusia. Pikkuvarpusten suosimasta puskasta lehahti lentoon myös tuulihaukka ( no joku sen muotoinen ja värinen kuitenkin iso) Mutta erikoisinta kun katselin pikkuvarpusia rannalle johtavalla tiellä, siihen tuli valkoinen auto tosi hitaasti ja pysähtyi kohdalleni, ja repsikan puoleinen ikkuna aukesi. Mies kuskina, nainen vieressä - odotin että jos he kysyy jotain, mutta vain katseli minua ( pikkuvarpusia tuskin näkivät siitä paljaalla silmällä ) no ehkä he ihasteli mun superkiikareita....
Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja 26 minuuttia sitten, tempokisu kirjoitti: ^ älä nyt viitti masentaa, toi on todella hyvä ja kaunis kuva. Tänks. Ihan OK kuva, tilanne huomiion ottaen, mutta ei sellainen supertarkka, jota voi zoomata loputtomiin. Tietty toi ikkuna tossa välissä haittaa. Tarkin tilannekuva, jonka olen linnusta onnistunut ottamaan oli tää isokuovi. Tota originaalikuvaa pystyy zoomaamaan sulan kärkiin asti ilman, että näkyy epätarkkuutta. Se on otettu Canon D60 + 70-200 L4 kombolla , olikohan ISO200 ja kesäpäivän kirkas valaistus. Suljinaika muistaakseni 1/1250. amerikkalaiset käyttävät termiä "tack sharp" Muokattu: 10. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: concorde
Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 20232 vuotta ^ ihan jäätävän upea kuva. No, mä olen ottanut lintukuvia nyt vajaa vuoden...
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta No ei ole ruoka A-paikalla kelvannu, mikä vaivaa? B-puolella tali on tehnyt kauppansa ja vein lisää. Tänään taas paljon punatulkkuja, sini- ja talitiaisia. Käpytikka. Jossain on pikkuvarpusia mutta vain kuulohavaintoa.
Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 20232 vuotta BirdLifen ruokintalive...tässä on eri ruokintapaikkoja ja näköjään nyt paikalla jänis... https://www.birdlife.fi/suojelu/lintulive/ruokinta/ ja testausta tunnistatko, tämä oli jo liian helppo... https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pihabongaus/ Muokattu: 15. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 20232 vuotta Päivällä töihin mennessä liikennevaloissa odotellessa kummastelin pienen varisparven etenemistä. "Hampaat irvessä" niin lujaa, kun vaan siivistä lähtee. Valojen vaihduttua näköpiiriin ilmaantui kanahaukka. Ilmanko harmaatakit vaihtoivat maisemaa poikkeuksellisen vauhdikkaasti.
Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 20232 vuotta Kävin lintukierroksen ja vein lisää ruokaa. Nähty 2 tikkaa - ja nyt tunnistan ääntelyn, paljon mustarastaita enimmillään 7 samassa puussa. Paljon sinitiaisia ja talitiaisia. Pikkuvarpusten ääniä puskista. Punatulkkupari. Mukavasti tiaisia lentelee ruokintapaikkojen ympärillä - mutta A-puolella ( metsä) ei tali kovasti kiinnosta. Ilmeisesti lintulauta on niin nätti että siellä on kiva ruokailla. Jäniksen papanoita maassa? ja koirankakkaa kävelyreitillä. B-puolella ( pelto) sensijaan tali käy kaupaksi, voi että linnut oli siinä paikoillaan aika kauan, olisi pitäny olla kamera ja pääsin tosi lähelle, odottelin kun tiaiset lentää pois ja vein sitten täydennystä. Tosi kiva tämä harrastus vaikka lintujen ruokaan menee "aika paljon" rahaa kun tässä on vielä monta kuukautta. Mutta mulla on myös ajatus että saan lintuja kuvattua. Ja linturetkillä saa ajatukset pois ikävistä asioista. Hyväntekeväisyyttä lintuhommille, ja tilasin myös Linnut-lehden. Talvilintulivessä muuten on juuri nyt maakotka...no tämän viestin kirjoituksen jälkeen ei ole enää. Voi että miten pieneltä harakka näyttää kotkan rinnalla. Harmi että on aika sankka sumu tai jotain, ei näy selkeästi. Muokattu: 16. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu kotka lensi pois
Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Pyrstötiaisia!!! 😍 Meinas tulla kiirus löytää kuvauskalustoa käteen, enkä tohtinut näitä palleroita häiritä, joten pikakuva ikkunan läpi piharuokinnalta. En muista koska viimeksi. Ehkä 10+ vuotta sitten.
Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 20232 vuotta ^ onnittelut, ihan mahtavaa...mä kohta haluan tietää missä asut, olisi ihan mieletöntä nähdä noita suloisia pyrstötiaisia...
Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Jep. Kuten kirjoitin, todella harvinaisia vieraita täälläkin. Edellisen kerran näin noita mökillä, mutta siitäkin on vuosia. Tän pihan ruokinnalla varmaan sen reilu 10v sitten viimeksi. Siksi toi lämmittikin niin mieltä.
Kirjoitettu 20. Joulukuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Kävin laittamassa paremmat eväät lintulaudalle, nyt kun oon loppuvuoden kotosalla. Noi ahmii tuon ison tötterö päivässä, jos eväät on liian hyvät.
Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Kyllä paremman eväät näköjään houkuttelee enemmän tipuja
Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 20232 vuotta ^ no mulla on auringonkukansiemeniä, rouhittuja pähkinöitä, talipötköjä ja talipalloja - mikä näissä on nyt vikana että ei ole pariin päivään kiinnostanu? mitä sinne pitäisi viedä? omenanpalasia, no mä käyn ostaan omenoita...ja tuossa on vielä avaamaton siemensekoitus pikkulinnuille.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään