Kirjoitettu 27. Lokakuuta, 20232 vuotta ^ Kiitos vihjeestä, tuollahan on muutakin. Kyllä Prismaankin varmaan tulee....talipötköjä siellä on, ja mulla on kilon pötkölle sopivat telineet.
Kirjoitettu 27. Lokakuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Ah, paikallisessa Hurrikaanissa näemmä vielä liki puoleen hintaan: https://www.tavaratalohurrikaani.fi/talipallo-50kpl.html Toi Hurrikaani on mua lähin "halpakauppa" , joten sieltä tulee ostettua mm. noi lintujen eväät.
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta ^ joo kävin Biltemasta ostamassa - tosin Motonetissä oli samalla hintaa. Kävin myös kiikaroimassa, aika laihoin tuloksin sillä lintu meni aina lehtien taaksi, mutta sentään naaraspunatulkku, talitiainen ja sinitiainen näköetäisyydellä, sitten räkättiä ja varista ja harakkaa, sekä pikkuvarpusia näköetäisyydellä. Löysin myös puupökkelöitä joita voi vielä ruokintapaikalle, yhden raahasin jo valmiiksi. Katselin paikkoja, mutta totesin että vanha paikka on paras, on lyhyt matka kotoa kun on tämä jalkavamma. Nyt kiersin reilu kilometrin lenkin ja loppumatkasta joutui ontumaan.
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta Saako kerrostalossa laittaa ikkunaan tällaisen pienen imukuppi-linturuokinnan?
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta Nojoo, ei kai, mutta ei kai suoraan kiellettyäkään (järjestyssäännöt). Itsekin funtsinut jotain apesysteemiä ikkunan taa, että miten saisi kiinni rakenteisiin kajoamatta. Laittaisin tuohon vielä jonkin siiman + pulikan ikkunan välistä, jos vaikka imukuppi sattuisi antamaan myöten. Sanoisin, että laita vaan, tulevat sitten sanomaan jos ei käy. Tuskin edes tuota heti huomaavat.
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta Koska rakennuksen ulkopuoli (julkisivu) on yhtiön vastuulla, itse kysyisin isännöitsijältä, että onko asiasta tehty päätöksiä teidän talossa. Jos houkuttelee lintuja, ne paskovat alempien kerrosten ikkunat. Jotain tämän suuntaista.
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta Itse en kyselisi. Isännöitsijälle se yksinkertaisin vastaus kun on aina se ehdoton ei. Vältyy siten itse mahdolliselta polemiikilta.
Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 20232 vuotta Ei ole vielä hankittu, mutta niin pieni lintulauta että en ala kyseleen....ei tuota ehkä edes huomaa tai kukaan jaksa alaa valittaan. Mietin että jos jollain olisi, valittaisinko? no en todellakaan. Ymmärrän kyllä jos pihalle laittaa ruokintaa niin pitää kysyä lupa. edit. ostin tuon imukuppisysteemin, saa nähdä mitä tapahtuu, tuskin mitään...tai siis pikkulintuja saa kyllä tulla.... Muokattu: 28. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 1. Marraskuuta, 20232 vuotta Taas copypastea Euroopasta. Pohjoinen kalju ibislintu lähti muuttomatkalle pohjoiseen. Parvi on jutun mukaan nuorlintuja, joista osa on gepsitetty. 18 linnun parvesta ainakin 5 lensi Ruotsiin asti. Salzburg - Jönköping. Vinhan näköisiä kavereita. https://salzburg.orf.at/stories/3230590/
Kirjoitettu 1. Marraskuuta, 20232 vuotta ^^ Joko laitoit kiinni, saiskos kuvan miltä näyttää sisältä katseltuna? Muista se varmistusnaru, jos vain saa jotenkin kiinni, ehkä hirttosilmukka imukupin ympäri jollei muuta, mutta sen oltava tosi ohut, ettei vaikuta imukupin toimintaan. Itse porailisin ehkä siihen johonkin kohtaan reiän nyörin kiinnittämiseksi, jollei muuta. Jokin hieman vahvempi kalastussiima 0,4 mm voisi olla hyvä, maksaa varmaan alta vitosen rulla. https://www.prisma.fi/tuotteet/110365188/spintube-monofiilisiima-0-34mm-150m-110365188 Mistäs tuon ostitkaan?
Kirjoitettu 2. Marraskuuta, 20232 vuotta Linkillä mennään. Palstalla on kuvausharrastajia. https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2023/nov/02/the-2023-birdlife-australia-photography-awards-in-pictures
Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Taas saa katsella muualtakin kuin keittiön ikkunasta: https://wwf.fi/luontolive/talvilintu/
Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 20232 vuotta ^ kiitos linkistä juuri nyt siellä joku tiainen...ja talitiainen ja tikka...laitoin linkin kirjainmerkiksi, tässä voi harjoitella tunnistamista ja myös äänten opettelua. Tuossa kävin katselemassa, Kirkkokadun pienkerrostalon pihalle on laitettu ruokintaa, ja paljon talitiaisia ( sinitiaiset ääni ) pikkuvarpusia ja urpiaisia. Meinaan kuitenkin viedä omat ruokintani ( auton takapenkki aika täynnä...) metsämmäksi. Pirkkalassa seurattiin pitkin syksyä joutsenperheen edesottamuksia, mm. kävelyretkiä kunnan keskustassa. Itse havannoin vanhan kirkon seutuvilla perheen jossa 4 poikasta, ja sitten pari viikkoa sitten paljon joutsenia lähipellolla. Yksi nuori joutsen löydettiin erillään perheestään, perhettä ei löydetty ( lähteneet jo ) ja tänään hyviä uutisia paikallislehdessä, nuori joutsen oli 2 vko Hämeenkyrössä hoivassa, ja nyt siirrettiin Pyhtäälle - jossa oli myös toinen orpona löydetty poikanen, ja näistä tuli heti kaverit. Tarkoitus on pitää joutsenia hoivassa ja kun ovat tarpeeksi vahvistuneet niin vapautetaan yhtäaikaa Muokattu: 8. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 20232 vuotta Hei siis ihan mahtava toi lintulive! Nyt oli harmaapäätikka ja käpytikka, sitten varis ja harakka kiistelee jostain puukapulasta...kotkakin saapui paikalle ja korppi! korppi ei oikein saa makupaloja kun verkko on liian tiheä...
Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Joo, se on jostain Kuusamon luonnonsuojelualueen reunalta, niin siellä on erilainen lajikirjo kun täällä urbaanissa Suomessa.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään