Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Yleisurheilu

Featured Replies

Kirjoitettu

Jaha, naisten kymppi voitettiin ajalla 33.40, ja hopeeta sai päälle 35 minuutin ajalla...

• Viestejä 464
  • Katselut 38.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Naisten satanen on mun suosikki hyvästä syystä. Planeetan parhaat kankut.

• Turha näitä on dissata. Jos pääsee kaikkien aikojen listoilla noin kärkeen, niin ei muuta kuin hattu päästä. Lisäksi tulos tuli vielä arvokisoissa, eli EM-kulta samalla, niin nostaa suorituksen a

• Iloinen Nezirin puolesta. Tervollakin kulkee edelleen moukarissa. Kososella vähän vaisut pari kisaa mutta eiköhän se siitä. Taika Koilahdelle soisi samalla lailla "paluuta' ja uusia ennätyksiä useamma

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Mitäh? Krista Tervon valmentaja toteaa että tuuli vei pois ringistä. Nyt oli kyllä aika kuningas-selitys.
En kyllä ihan ymmärrä tota että on aurinkolasit juoksijalla. Miellän että ne vaan haittaavat, ei siellä nyt ratakierroksella aurinko niin häikäise...

Eikä näköjään vieläkään ole kehitelty numerolappujen kiinnitystä, esim. pieni liivi-muotoinen. Mennään paperilappu hakaneuloilla, kuten mentiin 41 vuotta sitten.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
29.6.2024 klo 09.29, tempokisu kirjoitti:

Aha, isäni totesi että olisin voittanu kympin kisat omalla "ennätysajallani" no oli se 1983 ennätys...
Että huonosti meni kaikilla kympin taivatajittarilla.
Nina Chydenius ja Camilla Richardsson - säästelee ja valmistautuu olympialaisiin. No ihan turhaan siinä säästellään ja valmistaudutaan, olympialaisissa ei pärjää kumpikaan. Ja olisi tässä ollu tosi hyvä kova harjoitus, ne olympialaiset on jotain puolentoista kuukauden kuluttua vasta.

Kuukauden päästä 1.8 alkaa yleisurheilut mutta kestävät toki siitä sitten yli viikon. Naisten maraton vasta päätöspäivänä sunnuntaina 11.8.

Mutta jos olympialaisiin pääsee ja lähtee niin kyllä noi sen verran kokeneita naisia jo on, että tottakai tulee pyrkiä ja yrittää tähdätä se paras kuntopiikki sinne ja tavoitteen olla tehdä vähintään kauden parasta tulosta. Kyllä minä hyvin ymmärrän, että muut kisat ja valmistelut tehdään kesän pääkisan ehdoilla. Hieman eri juttu on niillä, joilla tavoite on vain päästä kisoihin ja kuntoa joudutaankin ensin miettimään siltä pohjalta, että kisapaikka saadaan hankittua. Sen osalta voin vähän ymmärtää sitä, että kaikki ei tykkää tällaisista "mennään nauttimaan tunnelmasta" urheilijoista mutta koska sekin on sallittua ja olympialaisten osalta tapana niin olkoon. 

Kirjoitettu

^ just. Ei noi suomalaiset pitkänmatkanmenijät siellä pärjää. Ei pärjänny EM-kisoissakaan.
Kovia harjoituksia pitää olla, ja todellakin o-kisoihin on vielä aikaa. Ihme prinsessoja. Tota, eikös Alisa Vainiokin sinne hamua, ja osallistui. Tosin huonolla tuloksella.
Joo ikinä en ole mennyt "nauttimaan tunnelmasta" aina kaikki kisat on ihan painajaista ollut, enkä ole koskaan mennyt kun voittamaan. Juoksussa  se aika hyvin onnistui, kakkossijat on yhden käden sormilla laskettava määrä.
Ja itellä on "jonkin verran" kokemusta pitkänmatkan urheilusta. Kovia harjoituksia voi tehdä viikko ennen pääkisaa. Katsoisin että suomalaisjuoksijoille EM-kisat oli se pääkisa.

Olen ollut sitä mieltä että USA:n tapa valita olympialaisiin 3 maan mestaruuskisojen parasta on aika epäreilu, sillä sitä on voinut tehdä maailmanennätyksen ja sitten epäonnistut tässä yhdessä kisassa. Tosin USA:n urheilijoitten taso on jotain muuta kun vaikka suomalaisten....
Mutta nyt tuntuu että voitaisiin Suomessakin tätä, jos o-raja on ylitetty mutta siten pitäisi vielä näyttää kuntotaso sm-kisoissa.

Kirjoitettu

Ei se kisamatka ole itseisarvo, olisin ite päässy 1983 nuorten EM-kisoihin, 3000m tuloksella 9.59. ( eka kolmosen kisani)
No en ottanu tarjousta vastaan, pitkä reissu ja mun mielestä huono tulos, eikä ollut sääntöjen hyväksymiä piikkareita.
Kympillä olin 1983 maailman kolmas ikäluokassani ( alle 18v), olisin päässy myös nuorten MM-kisoihin, mutta se oli joku Japani tjsp. Oli jalkavammaa niin paljo että ei kiitos.
Kyseltiin myös USA:n yliopistourheiluun, siinä ei tarttenu paljoa miettiä kun kotona Suomessa olisi saanu käydä 2 kertaa vuodessa. Minä osaa englanniksi opiskella, ja jalkavammoja oli niin paljon että ei kiitos.
Ja tein mielestäni oikeat ratkaisut.
Kerran olin jossain urheilukeskuksessa 2 päivän "leirillä" ja oli kyllä ihan järkyttävä kokemus. Ei saanu kaffetta ajoissa, jäin yhteislenkillä jälkeen ( kun menin miesten lenkille) alkoi sataan ja eksyin, yksi juoksija sitten oli lähteny takaspäin ja opasti perille. Valmentaja ei välittäny.
Jossain vaiheessa ajattelin että olisi hienoa päästä "leirille" mutta ei. Oli jo lentoliput Rotterdamin o-katsastusmaratonille ja aivan varmasti olisin juossut rajan 2.45. Tuli kuitenkin istuinkyhmyn murtuma.
Ja sitten, kun selvisi että Los Angelesin matkalle olisi pitäny lähteä 3viikkoa ennen omaa suoritusta, en olisi lähteny.
Viikko pois kotoa rippileirilläkin oli painajaismaista.

sori avautuminen

Kirjoitettu

No sentäs Nina Chydenius ja Nathalie Blomqvist osallistui vitoselle. Elikkä Camilla Richardsson on ainoa kun ei välittäny kovasta harjoituksesta, olisi nyt voinu juosta kympin ja näyttää miten se juostaan...

Ite juoksin useamman kertaan 2 kisaa päivässä, ja se jälkimmäinen sujui paremmin.

Miettinyt usein että yhdestäkään "lapsitähdestä" ei tullut sitten yhtään mitään.
Minä olin se ensimmäinen suomalainen "ihmelapsi", 1983 myös poikien sarjassa Santtu Mäkinen oli toinen "tulevaisuuden toivo" mutta ei siittä mitään tullu.  Sitten Annemari Sandell, mutta ei menestyny aikuisten sarjassa, siis kansainvälisesti. Sitten Alisa Vainio, ei hänkään mikään huippu enää ole ja ikää on jo sikäli että ei ole "teinisensaatio".
Maailmalla mun "kilpakumppani" ( kuskattiin mun kiusakseni kympille 1983, mielestäni ulkomaalaiset saisi pysyä pois SM-kisoista...) Akemi Masuda eikä hänestäkään mitään tullut. Sitten oli Eteläafrikkalainen, sittemmin Britanniaa edustanut ihmepaljasjalkajuoksija Zola Budd. Ei tullut mitään. Kovasti odotettiin USA:laisen Mary Decker-Tubbsin ja Zola Buddin kohtaamista, no he eivät kohdanneet, jalkavammoja.

Kirjoitettu

Radio Suomen varhaisaamulähetyksessä on yksi juontaja joka pyytää kuuntelijoilta keskusteluehdotuksia, ja nyt pohditaan mikä tekee urheilijasta voittajan.
Yksi vastaus on itseluottamus. No ei ole se, minulla on aina ollut todella huono itseluottamus ja itsetunto.
Sensijaan vastaus halu olla paras ja nähdä itsensä voittajana, kyllä. Toki pitää olla harjoittelua ja lahjakkuutta omaan lajiin.

Ja perinteinen suomalaistapa "teen parhaani ja katsotaan mihin se riittää" ei ole voittaja-asenne.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

Jossain speden elokuvassa toimittajat keksivät, että tehdäänpä rallikilpailun  kuljettajahaastattelu vauhdissa kilpailun aikana.

Niimpä kisassa sitten ajoivat Timo Mäkiselle rinnalle ja haastattelivat kuskia auki ruuvatusta ikkunasta. Lopuksi kiittivät haastattelusta ja ilmoittuvat jatkavansa  seuraavalle kilpailijalle ja kaasuttelivat tiehensä :D

Kirjoitettu

No, naisten kestävyysjuoksun yleinen taso ei ole kyllä 40 vuodessa kehittyny. Siellä on yksi tai kaksi jotka juoksee, ja muut hölkkää.
Nimittäin mä olisin 41 vuotta sitten hölkkäämilläni ajoilla voittanu kympin, ja ollu vitosella kolmas.
Ja nämä nykyjuoksijat tekee tätä työkseen, ei käy koulua tai töissä. On valmentajat ja kaikkea, mulla ei ollut mitään. Anteeksi, olin aika hyvä ja  hölkkäsin 17- 18vuotiaana. Ja lukuunottamatta ensimmäistä hölkkäkisaani 1982, kaikki kisat jalkavammaisena.
Voi että jos olisi saanu juosta kympin ilman vammoja ja mennä niin lujaa kun pystyy! se on 25 kierrosta, ja kun joka askeleella sattuu, siinä menee useampi sekunti kierroksella, siinä olisi 33.15 lähteny ehkä pari minuuttia.
Urheilusta olisi jääny - no siittä juoksusta jäikin -  tosi katkeruus, mutta onneksi löysin pyöräilyn ja tempon ja pääsin tempoamaan ilman mitään kipuja niin kovaa kun pystyin.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

100 metrin aidoissakin pidettiin kovaa kyytiä. 12.25 voittaja ja seuraavien ajat 12.3 alkuisia. Tiukkaa päästä olympialaisissa finaaliin se-ajallakaan. Hienossa vedossa silti Hurske ja Harala. Myönnän etten olis uskonut Haralan pääsevän enää tällaisiin tuloksiin. Hitsi kun Neziri pystyis samaan terveitä kausia ja pääsis samoihin tai vielä parempiin vauhteihin joskus. Pelkään, että joutuu antaa periksi tällä menolla. 

Sm-kisoissa naisten moukarissa Silja oli jälleen itse varmuus ja vastaavasti Tervo jälleen itse epävarmuus. Siljan vaan pitäis saada se yksittäinen superonnistuminen sitten olympiafinaaliin. Vetäis jonkun 76 metrisen kehiin.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Ainiin siitä piti vielä avautua, että naisten kolmiloikasta näytettiin pari Kähärän ja pari Mäkelän loikkaa. Mutta ei ketään muita. Ei edes pronssille jälleen hienosti loikkineen Kira Kytölän parasta hyppyä! Samaan aikaan tuli miesten keihäs jonka enemmän tai vähemmän kaikki viskaisut hidastuksineen kyllä näytettiin. Myönnettäkööt, että keihään taso oli yllättävän hyvä.

Kirjoitettu

Toi McLaughlin on aika tiukka tytsy: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000010533623.html

Lainaa

Jos katsoo tämän kauden kisoja mitä hän on juossut, niin 400 metrin juoksu meni aiemmin aikaan 48,75. Vielä vakuuttavampaa on ollut 200 metrin 22,07 ja pika-aidatkin aikaan 12,71. On todella harvinaista että nelkun aituri juoksee pika-aitoja.

Pika-aidat 12,71 !  Sehän on liki SE-vauhtia 😮

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.