Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

PC/IT ongelmat ja onnistumiset

Featured Replies

Kirjoitettu

Mulla oli taannoin yhdessä koneessa dual-boot Winkan ja Linuxin kera, mutta kun sen koneen tuli aika sittemmin lähteä, niin totesin käyttäneeni sitä linuxia ehkä prosentin ajasta ja winkkaa loput.  Oli eka ja todnäk vika dualboot mulle. :D

• Viestejä 837
  • Katselut 79.5k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Instassa joku muisteli vanhoja latausaikoja... .  

• Aaah kun ihanasti pyörii Youtube ILMAN mainoksia. Ai saatana. Eikä tarvii tehdä mitään. Istuu sohvalle ja ottaa kaukosäätimen käteen ja avot. Eli selätin tämän PC/IT Ongelman rahalla. 😒

• Reilun euron maksaa Winkkari, itse otin juuri pari Wincdkeystä. https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-compare-prices/

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Siitä kahden järjestelmän systeemistä tein vastaavan itsearvion. Eli jompi kumpi, toki aloitusvaiheessa voisi olla molemmat. Tai sitten kerralla vain järjestelmän vaihto. Mutta kuten jo totesin, vanhakoira ja kohta jo piikille :D

Tämä nyt harkinnassa, julkaisuvuosi 2015, ei W11 yhteensopiva (ainakaan vielä). Jatkan harjoituksia, tällä kertaa yritän pysyä 100-150 € budjetissa.
Mulla on tuolla useampikin SSD ja muisti joutilaana, jos vaikka saisi hukatuksi tähän hankkeeseen. Joskin alla olevaan ei tartte lisäillä kumpaakaan.

Huonoutta tossa on W-lan ja BT puute. Mulla kyllä olisi ylimääräinen USB W-lan, mutta liittyykö siihen kikkareeseen ehkä jokin tietoturva, vai onko se vain tyyppiä "pelkkä antenni"?  

image.thumb.png.07d903b0b1a9f084b46c7326697b1d9c.png

Kirjoitettu

^Miksi sen Asus pitäs olla? Noi halvimmat on kyllä varmaan aika raatoja, tosin 100-150 hintaan kyllä saa ihan köyttiksiä läppäreitä mutta pitää perehtyä ja bongata joku keskimääräistä edullisempi kun monet myy vanhaa ylihintaan

Tässä olis yks tollanen pikkukone, jännä ettei tosiaan taida heittämällä W11 tukea. Näissä varmaan on toinenkin levypaikka perinteiselle Sata levylle niin voi laittaa sille Linuxin jos haluaa testailla ja pitää tuon toisen levyn Win levynä

https://bbs.io-tech.fi/threads/lenovo-thinkcentre-m910q-i5-7500t-12gb-m2-256gb-intel-hd-graphics-630-paimio.496633/

Muokattu: , käyttäjä: Smo

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Mulla on Asus lippis :D 

Core sarjan prosessorit näyttäisivät rockaavan WIN11 kanssa alkaen i5-8200Y, jossa grafiikka HD 630. Sitä en tiedä, voiko tuossa vielä emolla olla jokin miina asiaan liittyen.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

Kirjoitettu

Mä olen Linuxin kanssa ollut pitkään, ensi vuonna tulee 30 vuotta täyteen. Kotona ajetaan Linuxia pääsääntöisenä käyttiksenä ja Winkkaritarpeen voi tyydyttää duuniläppärillä (ja on mulla VirtualBoxissa joku Winkkari kun duuniläppäri ei tarpeeseen taivu mutta se laitetaan tulille 3-4 vuodessa).

Omiin tarpeisiin Linux sopii vallan paremmin kuin Winkkari mutta samaan hengenvetoon pitää sanoa ettei se kaikille sovi. Käyttöjärjestelmänä se hakkaa Winkkarin mennen tullen mutta softatarjonta on ongelma: jos vaikka AutoCAD on pakollinen, ei siinä paljoa valinnanvaraa jää. Wanhaa rautaa voi jollain kevyellä Linux-jakelulla käyttää vuosikausia sen jälkeen kun Winkkari lopetti toimintansa siinä. Jonkun eksoottisemman raudan/komponentin kanssa voi toki ilmetä ongelmia.

Laitas @Jopotuinen siihen MiniPC:hen vaikka Linux Mint 21.2 Xfce. Se on kevyehkö ja toiminee. Lataat sen ISO-imagen, poltat USB-tikulle ja buuttaat sieltä. Ei tartte edes asentaa jos vaan haluaa kokeilla miltä näyttää ja miten toimii. Jos tykästyy niin asentaa sen Winkkarin sijaan tai sitten rinnalle.

Kirjoitettu

Voi niitä aikoja. Slackware oli eka distro ja sen jälkeen on tullut läpikäytyä tärkeimmät distrot ennen nykyistä minttiä. Eräänlainen elämän tähtihetki oli hankkia jostain syystä järjettömän edullinen tuplaprossaemolevy, jossa oli sen hassun  koteloidun pentiumprossan paikat. Mosaic-selainta ja uutisryhmiä selaten selvisi, että myös Celeron-prossa kävi tuohon emolevyyn kun päivitti biosin. Ei muuta kuin ottamaan sähköpostilla yhteyttä Saksaan ja sieltä tuli vastauksena Siehe unten! ja biosin koodi oli viestikentässä, josta se piti saada emolevyn ymmärtämään muotoon. Erilaisten vaihdeiden jälkeen mulla ja työkaverilla oli tuplaprossakone ja asiaan kuuluu, että hidas Celeron-prossa ei vielä tuolloin ollut lukittu, joten sen saattoi ylikellottaa varsinaiseksi tykiksi. Tottahan toki linuxin kerneli, joka vasta hiljan oli saanut moniprosessorituen piti kääntää erikseen tuolle kokoonpanolle. Ei tuosta hirveästi hyötyä ollut paitsi kateuden kiinnostuksen aiheuttajana , kun mitään softaa ei ollut saatavilla tuplaprossalle, mutta mielenkiintoinen rojekti ja kone happani kymmenessä vuodessa hitaaksi ja komponentit kehittyivät mutta biosia lakattiin päivittämästä, joten kierrätykseen ja siirryin kannettavien kauteen.

Muokattu: , käyttäjä: mgcc

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tuota nykysysteemiä vielä silleen funtsimaan, että mikä tuossa on se pullonkaula. Prosessori, grafiikka, muisti?
Intel(R) Celeron(R) 2955U @ 1.40GHzz +  8,00 Gt RAM
Ookla: Ping 10 ms, 15/30 Mbps
Pulmahan on se, että kun jos vaikka avaa jonkin FF topikin, niin se toi hyrrä pyörii tuossa aina pienen tovin, ei nyt niin tavattoman kauaa, mutta hetken nyt kumminkin. 
Ensisijainen käyttö on nettiselaus ja vaikkapa Areena. Onko tuossa käytössä vaikkapa useammasta ytimestä ja säikeestä mitään hyötyä?
Grafiikan puolella riittänee, että on HD?

Kirjoitettu

Vaikka prossa on hidas niin ei sen nettisivujen aukeamiseen pitäsi niin vaikuttaa .. ja jos Windows-levykin on SSD niin tuo 8 GB pitäisi riittää jos ei ole muita ohjelmia ja kauheasti ikkunoita selaimessa auki. Tietty jos sivulla on jotain ihme-ohjelmia, AD Blokki voisi tietty nopeuttaa. Aika hyvin kyllä jos tuolla olet Autocadia ja videota tehnyt. Tuossa olisi yks halpa, tosin en kyllä etänä ostaisi kovin helposti mitään

https://www.tori.fi/uusimaa/Fujitsu_Esprimo_i5_9400_2_9Ghz_16Gb_ddr4_SSD_120646967.htm?ca=18&w=118

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Siis tää korvattava kone on TV:n persuuksissa ja selailuun.
Alipapalta joskus ostin muutamalla kympillä. Parhautta siinä on toi passiivijäähy ja SSD. Täysin äänetön siis.

Minikoneista tuli vastaan tämmönen revikka

Tämmönen tuossa tuli tyrkylle ja W11 näyttäisi olevan valmiina + aito digitaalinen Windows-lisenssi
Mitat: 177 x 175 x 34mm

GdYWd4x7j.png

Laitetaas toi linkki vielä tähän talteen, jos tämä vaikka lähtis etenemään. Mutta kallishan tuo on suunniteltuun nähden.

https://taitonetti.fi/kaytetyt-poytakoneet/HP-ProDesk-400-G4-DM-i3-8100T-8-256SSD?sort=p.price&order=ASC

image.png

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Minikonetta oli ajatus päivitellä, mutta jos se hidastelu ei ole prosessoriperäinen, niin olkoot. Muutoinhan vanha kone on mieluinen. HP:n koneissakin on puhallin.
Medialäppärin virkaa hommaille ASUS Vivobook i9-13900H, 16 GB,  1T SSD, 15" OLED

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.