Kirjoitettu 18. Kesäkuuta, 202518. Kesä Kasvipohjaisia maidonkorvikkeita on tutkittu sit maan perusteellisesti. Nutri-Score ravintoarvoliikennevaloissa oltiin pääasiassa arvossa D (A on paras). Erityisesti kaurajuomissa oli huomattavaa parantamisen varaa. Syötin itse päivittäisen rehuannokseni tekoälylle pari viikkoa sitten. Kaurajuomasta tuli sanottavaa. Lisätty dikaliumfosfaatti ei oo hyvää munuaisille. Kotimaista-merkkiseen ei oo lisätty moista. Muokattu: 18. Kesäkuuta, 202518. Kesä, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 202519. Kesä Onko tämä seurausta siitä, kun ipanoille ei opeteta pienestä pitäen EI-sanaa? Sitten päikkärissä ja eppuluokalla vastassa karu todellisuus ja sopeutumisongelma. Vuonna 2024 ADHD-lääkkeitä käytti yli 10 prosenttia alakouluikäisistä pojista ja vajaa 4 prosenttia tytöistä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/missa-psyykenlaakkeita-kaytetaan-eniten-kelan-uusi-sovellus-paljastaa-alueelliset-erot/9177410 Velipoika juuri manasi tytärtään, kun ipanaa ei saa kieltää mistään. Ipana repii auki kaikki keittiön laatikot ja syytää tavarat lattialle, eikä sitä saa kieltää! Siinä on sitten polliisin ipanalle sittemmin teininä paimennetavaa. Muokattu: 19. Kesäkuuta, 202519. Kesä, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 202519. Kesä Aika säpinää marketeissa tänään. Lihapuolta piti täydentää. Liki kaikissa mun himoitsemissa tuotteissa oli parasta ennen pvm 22.6. Aika vähän, kun mä teen nuudelihässäkän kerran päivässä pienellä lihamäärällä. Piti vaihtaa kauppaa. Toinen kissoista syö sikaa. Tuon sapuska sentään tuli pitemmällä säilytysajalla. Juhannus hoidetaan yhdellä saku porterilla ja yhdellä 0,33 lapin kullalla. Muokattu: 19. Kesäkuuta, 202519. Kesä, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 202522. Kesä Nanosellusta ja luonnonmarjoista voidaan valmistaa mrsa-bakteereja tappavaa suihketta. Kysyin myös chatgpt:ltä, miksi Suomessa suhtaudutaan luonnontuotteisiin torjuvasti.
Kirjoitettu 29. Kesäkuuta, 202529. Kesä Itävallassa tutkittiin 1111 jogurttia, herkkua ja maitojuomaa. Tuotteiden sokeripitoisuus on laskenut 13 vuodessa 20 prosentilla. Edelleen joka toinen tuote on ylisokeroitu. Salzburgilainen sisätautilääkäri ehdottaa pienempien pakkausten käyttämistä tai ostamaan valkoista jogurttia, mihin lisää itse haluamansa hedelmät. Mä oon ihmetellyt vuosikymmeniä Valion tuotekehittelyä tai sen puuttumista. Täälläkin jogurtit pilataan sokerilla. Sokerilla läträäminen saattaa liittyä sokerijuurikkaan viljelyyn. Isäntien bisnes kuihtuu, jos sokerin määrää alennetaan tuntuvasti. Isännäthän omistavat myös meijerit. Ei välttämättä samat isännät, vaikka sekin on mahdollista. Appiukolla oli sekä lypsikit että jurtinviljelyä.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä No, nyt on taas tutkittu, että rasvainen maito onkin terveysjuoma. https://www.herkkusuut.com/uusi-tutkimus-2025-maitorasva-voi-olla-terveystekija/
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Täysmaion hinta on noussut salakavalasti. Ennen maksoi 1,29 ja eilen kun ostin, oli 1,35.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Kirjoittaja ^Se on tämä uusi "suomalaisten ostovoima on parantunut", mut ne ei kerro että parannetulla ostovoimalla saa vähemmän tuotetta kotiutettua
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Onkos muuten ketään väsännyt viiliä ns. raakamaidosta, tekisi mieli testata kyllä.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä En tiedä mistä maidosta sitä lapsena tehtiin, muistaakseni ihan tavallisesta "sinisestä" maidosta. Laitettiin yksi ruokalusikallinenviiliä kulhoon ja maitoa loput päälle ja sitten kelmun alle jääkaappiin. Ja kas, siitä tuli kulhollinen viiliä. Tämä kuitenkin vain ulkomuistista varhaislapsuudesta.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä 1 tunti sitten, Jopotuinen kirjoitti: No, nyt on taas tutkittu, että rasvainen maito onkin terveysjuoma. https://www.herkkusuut.com/uusi-tutkimus-2025-maitorasva-voi-olla-terveystekija/ Pastörointi ja homogenointi ovat maidon muokkaamista. Jälkimmäinen tarkoittaa rasvan pilkkomista. Mitä lie maitoa oli tutkittu.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä 2 tuntia sitten, Densen kirjoitti: En tiedä mistä maidosta sitä lapsena tehtiin, muistaakseni ihan tavallisesta "sinisestä" maidosta. Laitettiin yksi ruokalusikallinenviiliä kulhoon ja maitoa loput päälle ja sitten kelmun alle jääkaappiin. Ja kas, siitä tuli kulhollinen viiliä. Tämä kuitenkin vain ulkomuistista varhaislapsuudesta. https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/kokkaus/viili-itse-tehtyna-edullista-ja-vielakin-parempaa-tarvitset-vain-kaksi-raaka Pitääkin testata. Kyllä mä oikein ohjeen muistin mutta näköjään "kypsytetään" siis ihan vain huoneen lämmössä ja päällee ei kelmua vaan puhdas keittiöpyyhe.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Kirjoittaja Jännä että tota ei ole kielletty jollain "maito ei säily huoneenlämmössä"-pykälällä. Nuorison kanssa on tarkkaa kun eivät syö esim. pastaa jos on liedellä seissyt tunnin... no, hyvä toki että ottaa varman päälle.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Riisi tais olla se jonka kanssa pitää vähän tarkempi olla mutta kyllä itse olen joskus syönyt toissapäivänäkin valmistettua ja jääkaapissa säilytetty riisiä. Mutta sen verran olen alkanut tekemään välillä, että jäähdytyksen hoidan lavuaarissa vesihauteessa, jotta saan kattilan tms. astian vähän nopeammin jääkaappiin. En kaikkien ruokien kanssa (jotka jäähtyy jääkappiin laitettaviksi esim alle tunnissa) mutta vaikka kattilallinen keittoa tai iso vuuallinen makaronilaatikkoa kestäisi tuntitolkulla jäähtyä pöydällä ilman apuviilennystä.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Kirjoittaja ^Sama. Mä yleensä käytän pastan kanssa siivilää ja sillähän saa jämät kylmennettyä, riisikattilaan kun laittaa kylmää vettä sisälle ja sit kaataa pois kannen tai siivilän kanssa niin pari kertaa riittää että kattilakin on kylmä. Ei tosta haittaakaan ole.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään