Kirjoitettu 18. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Uunin syväpuhdistuksen jälkeen kotikeittiössä on otetut uudet standardit, joidenka mukaan uunin EI laiteta mitään kannetonta astiaa, ellei varppina tiedetä tavaran räiskymättömyyttä. Tämä erikoisoperaatio puri ja saatoin juuri ilokseni havaita uunin säilyttäneen sinne sen hinkatun alkuperäisen puhtauden. Kasariherkkua, lämpimät voileivät! Tänään vedettiin HK Blö siivuja paahtoleivän päälle rakennettuna, pohjalla ruskistettua voita ynnä tomaattipyrettä, valkosipulia, pippureita ja cayanetta ja sinappijauhetta, ynnä jotain muuta. Sokeria ja etikkaa tilkkaset, kumpaakaan unohtamatta! Rakentaminen Leivät uuninritilän päälle, alla leivinpaperi, uunipellin käyttö eristää alalämpöä ja moni juttu jää helposti tahmeaksi pohjasta. Soosit padasta paahtoleipien päälle. Soosien päälle siivutetut makkarat (tai mitä ikinä) , kuoritut/kuorettomat makkarat helpottavat syömistä. Joku savuarominen makkara ainakin omasta mielestä tässä kohden parhautta, nyt ei sellaista osunut Päälle emmentaalia. Liiterin valmiiksi siivutetuista mittasin leivän mitan ja pätkäisin koko nipun määrämittaan ja leipien päälle. Setti uuniin ja 200 astetta, en pidä ruskistetusta. Muussa tapauksessa 225 astetta. Nenä kertoo koska valmista. Superia Superia tuosta saa, kun lisää jotain makeaa persikkaa tai ananasta emmentaalin päälle ja vielä mozzarellaa koko komeuden päälle. Niin onhan hyvää, että ALTA POIS!
Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Tota samaa, paitsi että tänään ruispalojen päälle tehtynä
Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kotitekoista pizzaa. Päivällinen oli kokeellisen keittiön hapanimelää possua ja appelsiini-fenkolisalaattia. Toimii, jatkoon.
Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Ossobucco ja paprika risottoa. Oikeinkin hyvää oli, mutta hapokkuus oli vaatimatonta. Valkkaria tuohon ei ollut laittaa ja korvasin sitä valkoviinietikalla, mutta olin turhan varovainen.
Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Tänään oli avojämämunakasta. Jääkaapista kaivetut kanarisoton, häränhäntärisoton ja parikarisoton jämät muutaman kananmunan kera. Hitsi, että tuli jyvää 😋 Muokattu: 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta Aina ei onnistu. Oli aikomus paistaa siikafile ja taimenfile, mutta laitoin uuniin. Siikafile jäi syömättä, taimenfile oli ihan ok ja oli siinä "Fisherman´s pie" perunalaatikkoa. Ehkä olin liian väsyny, tuntui ettei oikein mikään maistu. Pitäisiköhän joskus syödä jotain muutakin kun kalaa? mutta kun en oikein tykkää kanasta enkä lihasta....olisikohan kaupassa maksapihvejä? tässä piti olla lihispäiväkin, mutta lihis on retkievästä ja vapaapäivinä oli huonot retkipäivät, eikä tälläkään viikolla varmaan pääse ( ei voi kiikaroida jos sataa jotain ) Muokattu: 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta Mun lämmin ruoka on 4-5 kalapuikkoa ja naudanmaksaa. Muu aika päivästä mennään kofeiinittomalla kahvilla, jogurtilla ja leivillä. Innostuin taas Samsaran hapanruisleivästä. Juusto on vaihdettu pari kk sitten cheddarista virolaiseen edamiin. Syömistä on ollut pakko vähentää, kun oon nykyään vanhuuseläkeläinen. Liikkuminen jää ainakin talvella vähiin ja se näkyy äkkiä vaa'alla. Muokattu: 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 20233 vuotta Lihapataa pitkän kaavan mukaan Crockpotissa. Kuusi tuntia otti mutta kyllä kannatti. Ei sinänsä yllätys koska on aika vakiokamaa.
Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Minkäslaista lihaa laitoitta? Teillä päin vähän laajempi tarjonta lihatiskillä (ja kuluttajaystävällisempi hinta!). Reissussa tulee aina kuolattua lihatiskit läpi tyyppiä virolaiset K-kaupan Väiskin lihatiskiä telkkarimaoksissa männä vuosina Räällä olen joutunut maksamaan härän hännästä ja ossobucosta 14,90/kg, joissa luut edustavat lähes puolta. Hännät oli muinoin köyhien lihaa, mutta nuilla hinnoilla ei käy enää niillekään Kania myös tekisi kovasti mieli laitella pataan, mutta Suomesta sitä ei oikein saa kuin jostain ihan erikoistilauksena.
Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Kisulle tuosta uunisiiasta, että kerran olen itsekin laittanut siikafileen uuniin ja pettymys oli suuri. Aina ei onnista. Joskus olen tehnyt kokonaista kirjolohta uunissa pelkästään täyttämällä vatsan porkkana ja tillisilpulla ha sitruunalla. Suolan jätin pois. Erikoista tuotoksessa oli, että lopputulos älyttömän hyvää ja suolattomuutta ei pistänyt edes merkille. Vuosiin ei ole tuota tullut tehtyä, kun sopivan pienkokkoisa kaloja ei ole osunut kohille. Parhautta olisi ihan pieni, eli koko kala per syöjä. Sitten vielä vinkki, vähän mausteisempaan ja suomalaisten ja muidenkin suosikki höyrytetty tai uunitettu Thaimaalainen kokonainen lime kala. Muistaakseni tein viimeksi kokonaisesta pikku siiasta. Tuore korianteri on se must tässä kohtaa. Ylipäätään suosin kokonaista kalaa, kaipa niistä luista sitten liukenee jotain, kun niitä ruotoja ihan erikseen keittoihin kaupataan. Kuha ny jaarittelen tässä
Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Nii, ja Kisulle vielä siitä matokyselystä, että värkkää vaan se Sulon vinkkaama kysely, kyllä silloin tyypit täältä käy täältä vastauspalleroita kruksaamassa, kun on se oikea vastauskin jo muiden vaihtoehtojen joukossa valmiina, arvaamallakin voi jo voittaa! Niihä koulussakin tehdään. Muuten voi joutua jättämään "lakanan", tyhjän vastaspaperin.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään