Jump to content
masaeo

Fat bike

Recommended Posts

Olen hankkimassa läskipyörää halvemmissa tahtoo olla painoa aika lailla enemmin kalliissa malleissa,ei olisi varaa mahottomasti sijottaa.Mitä haitta tekiöitä tosta painosta ajetaat missä vaan asvaltti,metsä polut yms.Onko kulun puolesta eroja ja paljonkin?kömpelömpi varmaan monissa paikoin??Talvi ajo,kesällä yms olis kiva saada tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevyttä pyörää on mukavampi taluttaa :) Ei se paino oikeasti niin suuri ongelma ole, enemmän noissa halvemman pään pyörissä menoa haittaa varsinkin talvisin huonolaatuiset vaseliinit laakereissa. Halvalla ja huonolla liikkeelle, jos/kun nälkä kasvaa niin pyörä vaihtoon.

Itse lähdin liikkeelle markettiläskipyörällä, Prisman Mongoosella. Ei se huono ole sekään, vieläkin ajossa 27.5+ rengastuksella, mutta kyllähän nuo nykyiset hiilikuituvehkeet on aika paljon keposempia ajaa ja varsinkin taluttaa.

Jos kevyt meno tärkeintä voisi ehkä katella 27.5+ fillareita? Tai ihan 29" tai 29"+?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atala fat bike tuli sitten ostettua 26x4.00 renkailla 7v. kiitos noista tiedoista nyt pikkasen noista renkaan paineista asfaltti ajoa,talvi ajoa,metsä polulla(kunto radoilla)mitkä sitten parhaat maholliset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paineet kannattaa laittaa renkaan suosituksia noudatteen tarpeiden ja mieltymyksien mukaan. Suosituksen lukevat renkaan kyljessä tai Google kertoo. Korkeammalla paineella rengas rullaa paremmin (asfaltille), mutta pito saattaa heikentyä. Pienemmällä paineella rengas pitää paremmin (metsään/talveksi), mutta rullaavuus saattaa kärsiä.

Talvella kannattaa huomioida, että asettaa paineet ajoympäristössä, ei lämpimässä tallissa. Tai sitten tekee yksinkertaiset laskutoimitukset tallissa ja pistää paineet kohdilleen, kuka nyt pakkasessa haluaa pumppailla.. :) https://www.pulttijako.com/rengaspaineet-pakkasella/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus olen kyllä pyäräillyt...

Yritin kertoa, että säädä rullaavuuden ja pidon välinen suhde mieleiseksesi, ei tarkkaa arvoa voi oppikirjasta katsoa. Laske paineita vaikka niin pitkään, kunnes polkeminen ei enää kiinnosta ja nosta sitten hieman takaisin. Onko lopputulos silloin paras mahdollinen? En tiedä, riippuu mitä haluat, mutta pidon pitäisi olla erinomainen  ja rullaavuus heikko. Jos haluat maksimoida vauhdin, niin paineet tappiin. Mainitsemillasi pinnoilla ajaisin hyvin lähellä maksimipaineita.

Etu- ja takapään eroilla voi sitten halutessaan kikkailla lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.