Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rutilus Kääk sentään!

Featured Replies

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

jaha taas tuli sähköpostiin ilmoitus, jossa kuvani poistetaan ja pyydetään aktivoida. No ei ole pankkitili...yritin etsiä ( vaikka lähettäjän osoite jo epämääräinen ) kirotusvirheitä, ja  löytyikin, kristiiina. 
Delete. 

Mutta TAAS sama juttu vakio tv-sarjojen kanssa. Nukahdin, sitten herään vähän yli puolenyön, käyn katsoon aikaa ja kiva! saa vielä nukkua. Sitten herään aamuviideltä ja tuli vähän "kiire" voimistelut, aamupala, merisää...ja mullahan on aina kova kiire...
Eilen siivosin ja järjestelin, no nyt aika monen asian kanssa "missä se on?" dementikon pitäisi kirjoittaa hyllyjen/laatikoiden kylkeen mitä täällä on. 
Huomannu että jos otan migreeniestolääkkeen ja syön sen jälkeen - menee muisti. Jos otan migreeniestolääkkeen vaikka nyt, ihan normaali olotila. Ja tämä lääke on mulle pakollinen, nyt näillä helteillä hyvin migreeniherkkää aikaa. 
Potilas tässä miettii josko ottaisi lääkkeen aamulla aamupalan jälkeen. Kokeilen nyt ainakin ( ja mua nauratti muuten taannoin apteekissa.."oletko näyttänyt tätä lääkärille" 🤣
Palstalaiset saa arvata mitä vastasin.
Ja just nämä "lääkkeen annostelun suhteen yms" pitää  keskustella asiasta lääkärin kanssa...
Ja on jääny mieleen kun 50vuotiaana kävin Valkeakosken A-marketissa, myyjä pyysi näyttään "papereita"...ja sitten honasi ( nuorena olin melkeinpä julkkis Valkeakoskella) ai se olet sinä...mutta näytin ajokorttia ja kiitin.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

• Viestejä 599
  • Katselut 22.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Heräsin kun äitee soitti nyt tulee naisten kymppi. Just jaksoin katsella, missä olivat kovat juoksijat, näistä en tuntenu/ tienny ketään. 
Mutta ( anteeksi ) kympin voittoaika 34.41....muistan taannoin, ehkä 10 vuotta sitten, kun tv-selostaja jännitti mennäänkö alle 35 minuutin...
> ja sitten takas nukkumaan 😄 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No voi rutilukset sentään ( aamulla rannalla plompsahteli ) olin ihan varma että ^ tartutte syöttiin 😄 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tarviin varmaan perustaa "kisu kysyy" - mikä on tämä?
The Original Pop-up pastry??
Toasting ( mikä sekin on?) instructions:
1.Set the toastring appilance ( toaster or or toaster oven ) ar lowest or lightes heat setting. Remove pastry from pouched ( Geotria australis - nahkisaiskoiraall kehittyy "poach" mulle se on suomeksi pussukka )
Remove pastry from pouch ???
2.Insert pastru verticaly into cool toasting applilicane.
3. Atten toasting appliance while heating.
4. After waeming pastry, allow pastry to cool briefly. 
Remove pastry carefully from toasting appliance. Remove from toasting appliance. 
Iso Kymysmerkki? olisi kiva tietää mikä tämä on??

Suomalaisetkin ruokareseptit on mulle aika paha, niitä "lisäainesosia kuten piipankedon pähkinät, seljonesinappia teelusikallinen, ripaus sitä ja tätä "-tulee kalliiksi.  Mieluummin kalapala perunan kera uuniin.

Ja se ainoa asia kun toivoin, että saa ruoka-apujonosta banaania ( näin että siellä oli hyviä banaaneita korissa kun kävin juomassa vettä.) tuli jotain makeisia, harakoille leipää, sitten näitä "mitä on tämä" 
No, tulihan käveltyä 6+ kilometriä, tällä hetkellä kävely on raskaampaa kuin pyöräily ja vältyin pyörän pesemiseltä ja sain ulkoilua 3 tuntia.  Kotimatkan suhteen tein "etappeja" auttaa jaksamaan.

Kirjoitettu

Kannattaisiko kirjautua sisään edes yhteen tekoälysovellukseen ?

chatgpt kenties ? Alla sen vastaus.

Kyseessä on Pop-Tarts-tyyppinen makea välipala tai aamupalatuote, joka tunnetaan englanniksi nimellä "pop-up pastry" – eli paahtoleivässä lämmitettävä täytekeksimäinen leivonnainen. Tunnetuin brändi on Kellogg's Pop-Tarts.

Käännös + selitys vaihe vaiheelta:

🍴 Ruokalaji:

• Makea täyteleivonnainen, yleensä suorakulmion muotoinen, sisällä hilloa, suklaata tms.

• Päällystetty usein kuorrutteella ja koristeilla.

• Syödään lämpimänä tai kylmänä.

🔥 Toasting instructions = Paahdinohjeet

To toast = paahtaa. Tässä kyse on leivänpaahtimen tai uunipaahtimen käytöstä.

🔢 Ohjeet suomeksi:

1. Aseta leivänpaahdin tai paahtouuni miedolle lämmölle.
    – Varmista, ettei lämpötila ole korkea. Tämä on tärkeää, ettei kuorrute pala.

2. Poista leivonnainen pussistaan.
    – Pussi = pouch (ei siis poach = kypsentää nesteessä!).
    Geotria australis viittaus näyttää olevan lipsahdus tai vitsi (se on nahkiainen 😄).

3. Aseta leivonnainen pystyasentoon kylmään paahdinta laitteeseen.

4. Valvo paahtamista lämmityksen ajan.
    – Älä jätä yksin, kuorrute voi sulaa tai leivonnainen palaa.

5. Kun se on lämmin, anna jäähtyä hetki. Ota varovasti pois paahdosta.

📝 Huomioitavaa:

• Leivonnainen on esipaistettu, joten se ei vaadi kypsennystä, vain lämmityksen.

• Voidaan syödä myös suoraan pussista ilman paahtamista.

• Ei sovi metalliseen foliopussiin pakattuna mikroaaltouuniin.

Jos haluat, voin kääntää koko ohjeen sujuvaksi suomeksi tai vaikka tehdä siitä kuvitetun version!

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No tulihan se sieltä 😄 mutta se on nahkiaisten kielellä "poushed" ( Australian tienoilla esiintyy, ja kudun alkaessa koiraksille tulee "pussukka", naaraille pienempi...)
No minä myös etsiskelin....en mä ymmärrä tämmöisia.
Avasin, siellä on 3 foliopussissa jotain pehmeää.

ja tämä tekoäly on mulle ihan ????en tajua mitään.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

to jäsen Concorde - se on juurikin näin että yksi asia "#¤ ja siihen sitten sitä seuraa pskaa ämpärittäin.
Paras...öö, naurettavin selitys Postin "asiakaspalvelusta" ---" tulli miettii onko paketti tullattava vai ei" 🙄 ja mitä olen Postilta kyselly niin tiedän ite paljo enempi. 
Yksi 100usd paketti kadonnu ( naku nukke) ei ikinä tullu perille ja olin tullannut, soitin Postiin ( ja soitapa postin asiakaspalveluu nyt ) ....asiakaspalvelun poika kyseli mitä paketissa on, kerroin että naku keräilynukke, ja siittähän se riemu repesi 🤣 että jaha sillä lailla...ikinä en pakettia saanut. Asiakas"palvelun" tyypin selitys oli  ei ehkä 100usd arvoinen.

Ja TAAS tämä, että heräilen nyt....no menin nukkuun ennen Kalevan kisojen tv- lähetystä, ja kaikki tekemiset ( nuken asu, muistiinpanot puhtaaksikirjoitettava...) levällään...

Ja mitä ihmettä on "chopped tomatoes"?? peltipurnukassa...miksi muuten paljon syötävää-purnukat on näin isot, yksinsyövän pitää loput laitta biojätteksi.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kiitos, minä en ite ole antanu näille häröiville postauksiini pisteitä... 
Mutta yleisurheilijat ja "MM raja" siis siinä sitä yritetään alittaa/ päästä se raja kun MM-kisoin olisi kiva päästä. 
Sen MM-rajan pitäisi olla normitaso, siellä mennään naiset 100aidat 12.25....

Mutta tänään on todella mielenkiintoista seurata naisten vitosta, sillä Krista Pärmäkoski osallistuu. Voi että kun olisi Kaisa Mäkäräinen mukana! 

No sitten tämä, ja kun ei voi valokuvissa olla kun ne rääpit näkyy...ja siis potilas on mies.
Ihan älytön soppa ja "sattumia" riittää...eikä kukaan plastiikkakirurgi ole tehnyt miljoonia operaatiota. 

https://yle.fi/a/74-20173076

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Ei ole todellista, dementia sentään. 
Menin ottaan nukkekuvia ( taustalla tyyni järvi ) mutta missä on mukaan ottamani otsavalo???
Kaikki taskut ja kameralaukku...no, on mulla toinenkin otsavalo. 
Ja sitten se otsavalo oli menny kassin "kovikkeen" alle. Ja se on ihan lyhyt hetki kun valo tulee sopivasti. 

No tämmöisiä asioita että aina joku asia ei muistu, jää jonnekin, kaatuilen joka paikassa (eilenkin kaaduin kotonani, siitä muistona arvet otsassa ja neunussa) voinee käyttää  työkyttömyys-eläkettä hakiessani.
Tosin kyse taisi olla verenpaineesta 97/65. Hieman huimaa...

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
20 tuntia sitten, alpensau kirjoitti:

Kannattaisiko kirjautua sisään edes yhteen tekoälysovellukseen ?

chatgpt kenties ? Alla sen vastaus.

Kyseessä on Pop-Tarts-tyyppinen makea välipala tai aamupalatuote, joka tunnetaan englanniksi nimellä "pop-up pastry" – eli paahtoleivässä lämmitettävä täytekeksimäinen leivonnainen. Tunnetuin brändi on Kellogg's Pop-Tarts.

Käännös + selitys vaihe vaiheelta:

🍴 Ruokalaji:

• Makea täyteleivonnainen, yleensä suorakulmion muotoinen, sisällä hilloa, suklaata tms.

• Päällystetty usein kuorrutteella ja koristeilla.

• Syödään lämpimänä tai kylmänä.

🔥 Toasting instructions = Paahdinohjeet

To toast = paahtaa. Tässä kyse on leivänpaahtimen tai uunipaahtimen käytöstä.

🔢 Ohjeet suomeksi:

1. Aseta leivänpaahdin tai paahtouuni miedolle lämmölle.
    – Varmista, ettei lämpötila ole korkea. Tämä on tärkeää, ettei kuorrute pala.

2. Poista leivonnainen pussistaan.
    – Pussi = pouch (ei siis poach = kypsentää nesteessä!).
    Geotria australis viittaus näyttää olevan lipsahdus tai vitsi (se on nahkiainen 😄).

3. Aseta leivonnainen pystyasentoon kylmään paahdinta laitteeseen.

4. Valvo paahtamista lämmityksen ajan.
    – Älä jätä yksin, kuorrute voi sulaa tai leivonnainen palaa.

5. Kun se on lämmin, anna jäähtyä hetki. Ota varovasti pois paahdosta.

📝 Huomioitavaa:

• Leivonnainen on esipaistettu, joten se ei vaadi kypsennystä, vain lämmityksen.

• Voidaan syödä myös suoraan pussista ilman paahtamista.

• Ei sovi metalliseen foliopussiin pakattuna mikroaaltouuniin.

Jos haluat, voin kääntää koko ohjeen sujuvaksi suomeksi tai vaikka tehdä siitä kuvitetun version!

Joo, saattoi mennä nimi sekaisin 😄 mutta avasin paketin, siellä oli juurikin foliopussukassa se 4 "keksiä" ja honasin heti miten tämän kanssa tulee menetellä.
Mutta. Suklaata ja minttua, ei kiitos. 
Samoin lohi"kiusaus" lähti biojätteeseen, ja lähtee myös toi kana kasikkeella, perunamuusia voin kokeilla. 
On sieltä tullu hyvääkin, nuudelit, joku perunaviipale-juttu, olin eka jonossa ( jossa pitää olla ennen ysiä, jako alkaa 10.30 )
banaanit ja mansikoitakin tuli. Leipää on pakkasessa niin paljo etten lisää ota ; homma menee niin että saat pussisen "jotain" ja pöydistä saa valita ohjee mukaisesti. 

Kävin jokusen aika autolla ja samalla reissulla kaupassa. Nyt fillaroin, tai kävelen. 
Mutta ihmetyttää että tuosta naapuritalosta tulee bussilla ja kotiin. Tulee kalliimmaksi se bussi, oli sitten minkälainen kortti, ruokajonosta saa evästä 2-3 euron arvosta. Nyt olen käyny fillarilla tai kävellen. 
😎 tuonne kun menisi taksilla...

Mä en tiedä jostain "teköälyistä" yhtään mitään, ja vielä useita, kääk!. Eikä ole leivänpaahdinta

Aseta leivonnainen pystyasentoon kylmään paahdinta laitteeseen.
🤣
no mieti nyt...
Tempokisu ei älyttömyyspuhelnta tai jotain böö...sovellusta; ja asia kun asia, tempokisu voittaa aina ( se tosin voi olla vaikka 5km matkalla kaatuu 6 kertaa )

kääk!

Kirjoitettu

Eikös sun edessäsi ole tietokone? Mitä, jos kirjoittaisi hakuriville 'mitä tarkoittaa tekoäly ?'.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Aseta leivonnainen pystyasentoon kylmään paahdinta laitteeseen.
 😄 
olisko näyttää tämän valmistumistavan.
Ja luonnossa saa myös sen ulkonaolon ja havainnot; paljon mieluummin olen luonnossa kun tietonkoneella.
Mitä mä teen jollain tekoälyllä? toivon että joku voisi kertoa?
Yritän tehdä joka aamu sekä voimistelu-venyttelyn, mutta kertaan kala- lintujen tieteellisiä nimiä, ja ratkaisen Aamulehden ristikon. Haluan myös ite piirtää joulukortteja. No tuossa Aamulehdessä oli ( ja on ollu miten palata lomille, sillei vähitellen...mutta oli myös juttu mihin kaikkeen sitä älyttömuuspuhelinta voi käyttää...sinne listata kauppa-asiat ja muistaa mennä jonnekin....)

Koululaiset ei osaa kirjoittaa, piirtää ja laskea ( opetaanko enää kertotaulua, kertotaulun vaikein on nimenomaan seiskan kertotaulu että 7 x8 😄 ja mä kirjoitan kynällä, lähden Aamulehden ristikkoa suoraan kuulakärkisellä...
Sain  aukaistua mato-onkivarusteet. Minne nää tulee? siima menee kohon lävitte, pitääko kohon alapuolelle solmia jotain kiinnikseesi. Siimaa on melkein kilometri...mä meen katsoon netistä, siellä oli hienoa hifistelyä, ja sitten yksinkertainen menetelmä 5 minuutissa.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

....en koskaan pitäny itseäni "urheilijana" vaan lenkkeijänä ja olin ns. urani aikana 16-18-vuotias. Yhden hölkän voitin ilman jalkakipuja, voitin n. 10km kisan 10min erolla seuraavaan. 
Ei ollu valmentajaa ei ponsoreita ( ja hyvä ettei kisoja silloin näytetty telkkarista, eikä ollu sitä juoksijoitten esittelyä - kaikila on iloinen ilme ja heilutellaan. Ja olisi ollu yksi joka painaa päänsä alas eikä todellakaan heiluttele, ikinä en myöskään palkintopallilla heilutellu. 
Mutta ( sori jos honaatte rivien välistä  )..rutilus sentään! naisten vitonen voitetaan 34.41. ja eilinen vitonen 16.46,58. Suurimmalla osalla on varmaan valmentaja yms. Kaisa Mäkäräinen olis varmaan voittanu molemmat matkat.
Pointtini on kuitenkin että kaikissa muissa lajeissa, on menty eteenpäin, mutta kestävyysjuoksusta ei. 
Ja mietin myös omia "hölkkäkisojani" - ja siittä on 42 vuotta 😂

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Nyt ihan Rutilus rutilus sentään!
Senverta onneton ( ja ongeton) oon että en vaan ymmärrrä niitä video-ohjeita, kaikissa näemmä on joku muu kun puinen puu ( josta sahasin oksat ja kuoren pois. 

Osaako joku auttaa? ( tai sitten kysyn Nakkilassa...)
kiitos 🦈

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Nyt jo Entosphenus sentään! ( just, alkaa kirjoittaminen alkaa olla vaikeaa, ei postausta jos EI pidä korjata ä ja å menee sekasin ja muutenkin jos jotain pitää tehdä niin korkeintaan 2 tekemistä ( esim. kaupassa käynti ja sukkien parsiminen ) päivälle...joka aamu myös kertaan lamprey-lajit ( kirjoitan paperille ) sekä linnut ja muut kalat. Ja myös, venyttelyt. 
Ferrarin takarenkas pehmenee, ja kesäkurapyörän etuvanne täysin lössönä. Tuossahan on varavanne...mutta en saa millään magneettia siihen, yksi jo putosi testaillesani....no, kaveri varmaan osaa ja nää mun ajelut on tuttuja reittejä ja riittää noin xkm, ja jos rankasti sataa meen kävellen. 
Mutta Ferrarin takarengas on vaihdettava.

Ja TAAS, herään 0.30, ah vielä saa nukkua, 04.40 että tuli "kiire" tekemään aamutoimet. 

no jopa tulee kirotusvirhettä...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.