Jump to content
IGNORED

Tekoäly

Recommended Posts

Tähän säikeeseen tekoälykeskustelua. Tuotahan pukkaa nyt joka tuutista mm Open AI:n Chat-GTP:n , Bing chatin ym muodossa.  Itse odotan eniten Microsoftin Copilotin saapumista omalle työpöydälle, jolloin voi antaa kaiken aikaa vievän rouhimisen apukuskille.

Tuolla on hyviä videoita aiheesta, kuinka homma tulee muuttumaan tänä vuonna: Introducing Microsoft 365 Copilot — your copilot for work

Chat-GPT:n avulla olen jo ratkaisuut muutamia vaikkapa Power BI:n DAX-koodeihin liittyviä haasteita, jotta omat rapsat on saanut toimimaan paremmin. Toi Copilot vie homman ns nextille levelille palvelun saatavuuden osalta.

Elämme jänniä aikoja. 😎

Tuli eka ihan pohdinnan paikka vastaan tän tekoälyn kanssa, kun Bing-kirjautuminen MS-tilillä (joka mulla on gmail-osoitteella) kyseli seuraavaa:

image.thumb.png.0d60344236e4ee1397b7f29a8f681b94.png

Eli annanko julkiselle tekoälyalustalle luvan kaivaa mun Gmailin alkuajoilta peräisi olevan tilini kaikki tiedot... No en helv*tissä anna.

Piti perustaa uusi gmail/MS-tili ihan tuota varten ja harkiten lisätä sille tilille vain niitä kuvia/dokumentteja, joita tarvin jossain omassa teköälytarkoituksessa (analysointi / refereointi tai jotain). ja poistaa ne sitten kun en enää tarvi...

Mainiota, olin itsekin jo pienessä pohdinnassa avata tämmönen säie.
Sanalla sanoen aihe hirvittää, mihin kaikkeen tämä voi johtaa?
Pahimmassa tapauksessa jonkin sortin yhteiskunnan romahtamiseen?

Kysäsin tuolta Chat-GTP:ltä, että osaisiko se tehdä mulle C++ koodia?
Vastaus oli, että tottahan toki, mitä haluaisin?

Chatgpt:tä on helppo vetää höplästä. Se väitti jopa, että Muskin ideoimassa Al Astra-koulussa opiskellaan kieliä monipuolisesti. Koulun oman sivuston mukaan siellä ei opeteta musiikkia, urheilua eikä kieliä. Maatalousaiheissa tuo puhuu itsensä pussiin. Voisinko lopettaa väkirehun antamisen lypsylehmille, jos siirryn kerta päivässä lypsyyn ? Äly: Lehmät sairastuvat. Kerroin, että Uudessa Seelannissa tuotetaan maitoa pelkällä laidunruoholla ja lypsy on 2x päivässä. Äly kehui sen maan maidon taivaisiin.

Posted (edited)

Tekoäly itsessään on vielä aika tyhmä. Sehän perustuu laajaan aineistoon dataa, jota se osaa rouhia tehokkaasti. Jos lähdedatassa ei haluttua asiaa ole tai se vaatii jonkun "ihmismäisen päättelyn", tekoäly ontuu vielä.

Se, minkä takia odotan tuon MS Copilotin (ja vastaavien) jyräävän läpi työpöydille, on juurikin toi rouhimiskyky. Esimerkki, jossa tuut Teams-palsuun puoli tuntia myöhässä ja pyydät apukuskilta yhteenvedon, niin se osaa vetää transkripteistä sen muutamassa sekunnissa ja olet taas mukana pelissä. Toisaalta, jos Lissu on sanonut jotain "kännissä ja läpällä" mutta data silti on transkripteissä, ei se tekoäly osaa laittaa sitä (ainakinaan vielä) muotoon "Lissu heitti vitsinä, että..." vaan se rouhii sen faktaksi muoden bullettien joukkoon. Eli "medialukutaitoa" vaaditaan myös itseltä edelleen.

Tuosta vajavaisuudesta huolimatta oon varma, että tän vuoden kuluessa toi työpöydälle tuotu tekoäly  muuttaa tavan tehdä töitä. Se on se "tyhmä, mutta ahkera" kaveri, joka juoksee verkkolevyt ja chat-arkistot läpi sun puolesta jotain dataa etsiessä - ja se on jo iso loikka tuottavuuteen.

Edited by concorde

Mä olin kohtuu vakuuttunut, Chat GTB osasi tehdä sanallisesta tehtävänannosta kolmannen asteen yhtälön oikein (vieläpä suomenkielisestä), mutta sitten se laski sen väärin... ihme tyräilijä. 

Mutta hyvä että tällaisia tulee. Tulisi vielä Matrix-tasoinen virtuaalitodellisuus, voisi lomailla iskemällä plugin takaraivoon. 

Mitä jos copy-pastaisi Kannasta satakunta viimeistä verikoetta ja kysyisi gpt:ltä kolmea todennäköisintä syytä korkeaan verenpaineeseen ? Edellyttää tietysti, että se ymmärtää HusLabin koodit.