Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Reilun tunnin mukava rupatteluhetki uuden työkkäritädin kanssa. Päädyttiin alentamaan työnhakuvelvoitetta 4 kpl/kk -> 3 kpl/kk, eikä tartte pyrkiä oman kylän rajojen ulkopuolelle. Eikä hakemesien tartte olla kirjallinen, kuhan nyt edes jotain. Päädyttiin tähän kun olin huolissani rekryjen turhasta kuormituksesta turhista pellehakemuksista. Seuraavan kerran sitten soitellaan taas toukokuun puolessa välissä.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Juu, oli oikein otettu, kun kannoin huolta myös heidän työtaakastaan. Tämä murehtikin paljon mitä somessa kaikkea heistä kirjoitellaan ja vääristellään. Lohduttelinkin, että varsinkin Suomi24, jos jokin keskustelu asiasta kuin etenee kolmanteen postaukseen ilman solvausta, niin sehän on jo saavutus. Myös kaikkeäkkösiä hauskoja sattumuksia asiakkaidensa kanssa, kuten että heidän joidenkin numeroidensa alkuosa sama kuin polliisilla ja joku oli sen tunnistanut ja oli kovasti hätääntyneenä soittanut takaisin. Siinä sitten naureskellen aprikoitiin, miksiköhän sattui numeron alkuosan tunnistamaan Vaihtarina kerroin tapauksesta, kuinka törmäsin viinakaupassa pomooni, joka pyysi hommiin autotehtaalle, siis joskus muinoin Myös työtä vieroksuvia mietittiin. Kertoi paljon olevan niitä, kun haluavat ensin pitää koko ansiosidonnaisensa täyteen ja vasta sitten miettivät töihin menoa. Arveli uuden työssäolo ehdon muutoksen 6 -> 12 kk tuovan muutosta tähän. Oikein mukava rupattelutuokio, lopuksi kiittelin häntä puhelusta ja huolenpidosta Muokattu: 22. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20242 vuotta Siis oletko sä Jopo työtön? Ja jotain työttömyystukitöitä joista saat 1260e/kk, onko se tukea palkan lisäksi, vai se palkka? Mun palkka oli about tuo tai alempi ennen koronaa. En ollut iloinen, vaan huoli toimeentulosta koko ajan. No ei todellakaan kannata kantaa huolta noitten työkkärityyppien takia, heillä on varmaan itekin typerä työ ja ei varmaan kovin hyvä palkka. Asiakkaat pääsäätnöisesti valittavia, paitsi sinä. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Työtönpä hyvinkin + puolieläkeläinen Jos joku suostuisi minut ottamaan, niin tuon verran valtio maksaisi työnantajalle, ei siis minulle. Toki palkkaneuvotteluissa voitaisiin tietty sopia, että jos maksavat mulle vaikkapa puolet tuosta ekstraa ja itse pitäisivät puolet, niin sitten voisin tullakin Juu, asiakaskunta on heillä - osaksi ikävää -, vaikka hyvää duunia tekevät ja auttavat työttömiä eteenpäin ihan oikeasti. Suurin osa asiakkaista on sittenkin niitä ihan oikeasti työtä haluavia. Sitten on olemassa se työtä vieroksuva äänekäs vähemmistö - jälleen kerran - jotka haluavat vetää heidät vessanpöntöstä alas ja leimata koko ammattikunta. Aikas hyvin näille maksetaan, muistaakseni lähtöpalkka jotain 3250 € + bonus jopa 75%. Mistä bonarit määräytyvät en tarkkaan tiedä, mutta jos asia hiukan miettii Valtion näkökulmasta niin ohjaukset koulutukseen, työhön tai ulos kortistosta. Sitten jotain muita juttuja siihen tilkkeeksi. Ja itse en siis ole hommissa, enkä mee! Kuulun siis nykyisin nuihin työtä vieroksuviin ja jos hän saa minut kuseen venkoilusta, ostan hänelle kaljat ansiokkaasta työstä. Se ei ole syy olla mulkvisti työkkärin tätiä kohtaa. Näin se vaan menee, reilu peili. Tää palkkatuki onkin uusi, tullut viimekesänä voimaan https://tem.fi/palkkatuki Tuolla puhutaan van 5 tai 10 kk, mutta työkkärin täti tiesi, että yli 60v löytyy myös 24 kk Muokattu: 22. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta ^ älä nyt oikeesti "hyvää duunia tekevät ja auttavat työttömiä eteenpäin ihan oikeesti" olin 12 vuotta työttömänä valmistumiseni jälkeen ja työkkärissa vaan naurettiin kun kyselin että kaikki työ kelpaisi ei tarvi olla "oman alan" töitä. Joo sain kerran ilmotuksen että pitää hakea työpaikkaa Hatanpään ( Tampere) terveyskeskukseseta/sairaalasta ( no apua älkää mua sairaalaan....) kävin kysymässä, ihmettelivät että ei täällä ole työpaikkaa, että ihan tyhjää kaupattiin. Epäonnistunu niin monessa asiassa elämässäni, ja nyt tuli tämä järkyttävä käänne töissä > mietin että oikeesti olen ollut onnekas että sain töitä ja sitten tuli korona, ja että työt jatkui.
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Monet asiat ovat muuttuneet aikojen saatossa. Ei se ole työkkärin vika, jos heillä ei ole hommia tarjota. Heidän roolinsa on tukea työnhakijaa itseään löytämään töitä. Se, että makaa kotosalla ja odottaa, että työkkärintäti hommailee taustalla samaan tapaan kuin mutsi aiemmin ja että joku sitten ottaa yhteyttä - ei ota. Nuorten pulmaksi kertoi, että nämä ova asenteella, että kyllä he osaa töitä hakea ja he mitään apuja tarvitse. Pieleen meni, sitä vain luullaan tietävänsä ja kun asiaan on perehdytty, havahdutaan kuinka vähän lopulta asioista oltiinkaan perillä. Myönsin itsekin kuuluneeni tuohon ryhmään, ennen käymääni 3 pv Teamsissa pidettyä hakuvalmennusta. Annoinkin vuolaasti hyvää palautetta annetusta perehdytyksestä. Siihen koulutukseen kannattaa muuten hakeutua työpaikanvaihtajatkin, riittää kun ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi. Tuo käyty valmennus avasi ihan oikeasti silmiä. Sitten on tämä ideologisesti työttömien äänekäs ryhmä, joka mustamaalaa koko byroon.
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Työkkärin kautta tapahtuva julkisen rahan jako sotkee työmarkkinoita. Moneen avoimista työpaikoista etsitään vain kortistotaustaisia. Perin merkillinen kilpailuetu.
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Tästähän vois perustaa ihan oman ketjunkin "avustuksilla, kerjäten ja muilla almuilla elävän vinkit-topsu", kun nykyaikaista tietoa on tarjolla täällä paljon
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Mistä tuli mieleen "viimeisenä tekonani" toinenkin aihe, kun nyt jo melkein harmittaaa että käy töissä, eikä ole tuettu, elikkäs "työssä sluibailun vinkkipankki". Pakkohan se jotenkin on kusettamalla rahnaa saada tai tulee paha mieli. Tähän voisi kerätä hyväksi havaittuja nokkaunipaikkoja, yleisvinkkejä tyyliin "jos saat mahdollisuuden lähteä työmaalta pois esim. tavaraa noutamaan ota se aina ja jää hengaamaan kaupungille", parhaat kikat työntää omat työnsä muille tai jättää tekemättä...
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Juu, toi työllistämistuki. Se on aika iso raha ja mietinkin, että täh? ja voi jumbe. Toki se on aina työkkäritädin harkinnanvarainen, eikä toteudu automaattisesti. Tuki on työnantajan itsensä haettava ja sitä on haettava ennen kaverin pestausta. Kilpailua tuki ei saa haitata, miten sitä sitten käytännössä arvioidaan en tiedä. Perusidea siinä lienee ollut se, että maksetaan sitä "ansiosidonnaista" työnantajalle työttömän saajan sijaan. Menopuolella näkyy siten nollasummapelinä, mutta tyyppi on saatu sieltä hommiin, ehkä pysyväisestikin. Olisiko tuohon sitten palkattu tyyppi ilman tukea? Varmaankin kyllä ja ei tapauskohtaisesti. Edellisen Hallituksen luomuksista tässä kyse.
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Kannattaa muistaa Dealbertin laki. Hyvä työntekijä firmassa palkitaan aina lisäämällä töitä Muokattu: 23. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta 20 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Hyvä työntekijä firmassa palkitaan aina lisäämällä töitä Sain viimeisessä työpaikassani aloitepalkkioksi kaksi elokuvalippua - korona-aika, ei voinut käyttää.
Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 20242 vuotta Mä sain aloituspalkkioksi 300e. Tosin ehdotus oli 500e, mutta tuttu HR-täti sai sen alennettua.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään