Kirjoitettu 1. Heinäkuuta, 20251. Heinä Toi penkillä oleva Helly Hansen lähettilaukku on ihan saaplarin kestävä. Hankin sen joskus 90-luvulla alesta n. 30 markalla. Ainoa hajonnut kohta on läpässä olevan taskun vuori, joka on revennyt.
Kirjoitettu 1. Heinäkuuta, 20251. Heinä 7 hours ago, Densen said: Varautatin (vai varautin??? onko se oikea sana, kun pyytää toista varaamaan) itselleni myös hotellin Stuttgartista pariksi yöksi lokakuussa. Lennot hankin jo viikonloppuna. Jalkapallon katselureissu siis tulossa. Matkaan sisältyy myös olutta ja dönereitä. Varaututin.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Talveksi tarvii enemmän polttopuuta. Kaadoin aikuiseen ikään ehtineen männyn. Kaatolinjan tuntumassa ollut omppupuu säilyi vahingoittumattomana.
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä 20 tuntia sitten, mgcc kirjoitti: Varaututin. Varautin tämän mukaan https://www.verbix.com/webverbix/finnish/varauttaa mut onko varauttaa oikea lähtösana?
Kirjoitettu 2. Heinäkuuta, 20252. Heinä Varata-sanan kausatiivinen eli etviittistehäpuolestaviittisiksä-muoto.
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä Onpas kinkkistä! Kannattaisi melkein kysyä kielikellosta tms. Kyseessä lienee kuratiivi eli teettoverbi (aktiivisesti haluat että joku (tn nimetty henkilö) tekee jotain sinulle, vrt luettaa, ajattaa, teettää, juoksuttaa) eikä kausatiivi (jotain tapahtuu sinulle jokun nimeämättömän agentin toiminnan kautta, vrt naurattaa, vituttaa, paskattaa; juoksettaa(!)). Kytömäki (1989): Lainaa Kun kantaverbi on vokaalivartaloltaan kolmi- tai nelitavuinen tai kaksitavuinen pitkään vokaaliainekseen päättyvä sana, on johtimena U-TTA: ompeluttaa, harjoituttaa, katkaisuttaa; kuulusteluttaa, työskentelyttää; hakkauttaa, maalauttaa, verhouttaa. Varata => varauttaa on aika lähellä tuota maalata => maalauttaa. Tosin suomen kauniissa kielessä on aina jokin kivasti vinksallaan joten hyväksynemme muutkin muodot
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä Ehkä ainoa (?) ihan etuvokaalin muutossana on karata... siitä karautin ei oikein olekkaan sitten sama. Joistan sanoista tulee myös imperfekti ja teettäminen katotaa.
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä 2 tuntia sitten, MV kirjoitti: Onpas kinkkistä! Kannattaisi melkein kysyä kielikellosta tms. Kyseessä lienee kuratiivi eli teettoverbi (aktiivisesti haluat että joku (tn nimetty henkilö) tekee jotain sinulle, vrt luettaa, ajattaa, teettää, juoksuttaa) eikä kausatiivi (jotain tapahtuu sinulle jokun nimeämättömän agentin toiminnan kautta, vrt naurattaa, vituttaa, paskattaa; juoksettaa(!)). Kytömäki (1989): Varata => varauttaa on aika lähellä tuota maalata => maalauttaa. Tosin suomen kauniissa kielessä on aina jokin kivasti vinksallaan joten hyväksynemme muutkin muodot Mutta eikö noista luettaa, ajattaa, juoksuttaa voi käyttää myös muotoja luetuttaa, ajatuttaa ja juoksututtaa? Miten ne eroaa vai ovatko virheellisiä ilmaisuja? Mun korvaan sana luetuttaa kuulostaa oikealta sanalta jota olen varmasti käyttänytkin sitä, kun olen luetuttanut jonkun asiakirjan jollakulla toisella 🙂
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä Kirjoittaja Kyllä minä ainakin haetutan Rouvalla uuden olusen, oli se sitten oikein tai väärin 😉 Muokattu: 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä 26 minuuttia sitten, Densen kirjoitti: Mutta eikö noista luettaa, ajattaa, juoksuttaa voi käyttää myös muotoja luetuttaa, ajatuttaa ja juoksututtaa? Miten ne eroaa vai ovatko virheellisiä ilmaisuja? Mun korvaan sana luetuttaa kuulostaa oikealta sanalta jota olen varmasti käyttänytkin sitä, kun olen luetuttanut jonkun asiakirjan jollakulla toisella 🙂 Nää on rekursiivisia. Eli ajaa -> ajattaa -> ajatattaa -> ajatatattaa -> ajatatatattaa tehdä -> teettää -> teetättää -> teetätättää -> teetätätättää Minä luen, opettaja luettaa, opetussuunnitelma luetattaa. Menee aikansa ja minua luetuttaa. Mun korva sanoo että tattaa => aktiivinen henkilö siinä välissä tuttaa => passiivinen henkilö/ilmiö (vituttaa) Kai noita voi sitten sekoittaa eli vitutatatuttaa (jonkin henkilön toiminta saa jonkun toisen henkilön toiminnan aiheuttamaan vitutusta) EMT. Hankalaa ja ihanaa.
Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 20253. Heinä 15 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Kyllä minä ainakin haetutan Rouvalla uuden olusen, oli se sitten oikein tai väärin 😉 Haetatat? Suat viäl niskaas kaekki haetat.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään