Jump to content
VSS

Kona Wo 2016

Recommended Posts

Tänne 2016 Kona Wo kokemuksia.

Vanhasta pyörästä pitää vaihtaa paremmat osat uuteen pyörään ja ajattelin samalla kerätä tietoa mitä netistä ei ihan heti löydy kyseisetä pyörästä.
Eli Kona Wo 2016 teardown:

- Schwalbe Jumbo Jim 4.8 SnakeSkin 1349g/1223g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566938/p5pb12566938.jpg http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566949/p5pb12566949.jpg
- Sisuri Maxxis noin 460g (sisuri nojasi seinään kun paino mitattiin) http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566950/p5pb12566950.jpg
- Vannenauha 106g (toista ei punnittu) http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566936/p5pb12566936.jpg
- Etukiekko jarrulevyllä 1475g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566937/p5pb12566937.jpg
-- Etujarrulevy 180mm 152g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12595445/p5pb12595445.jpg
-- Etuakseli 108g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12595442/p5pb12595442.jpg
- Takapakka 381g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566939/p5pb12566939.jpg
- Takakiekko jarrulevyllä 1788g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566940/p5pb12566940.jpg
-- Vapaaratas (28t?, teräs, halkaistut kynnet, punnittu holkki sisällä) 154g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566941/p5pb12566941.jpg http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566943/p5pb12566943.jpg http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566945/p5pb12566945.jpg
-- Takanavan sisällä oleva akseli (teräs) 156g http://ep1.pinkbike.org/p5pb12566948/p5pb12566948.jpg
-- Jarrulevy 135g http://ep3.pinkbike.org/p3pb12566953/p3pb12566953.jpg
-- Takanapa novatecin tekemä vaikka piti olla joytech? http://www.eshop.novatecwheels.eu/ca...d202sb-s4s-12/
-- Keula ilman akselia ja ilman ohjainlaakerin alakoolia 1229g http://ep1.pinkbike.org/p5pb13455403/p5pb13455403.jpg
-- Etuakseli 110g http://ep1.pinkbike.org/p5pb13455404/p5pb13455404.jpg

Ohjainlaakeri on FSA no.57B. Laakeri ei ole "suljettu/konelaakeri" vaan siinä on irtokuulat.
- Yläosa on ZS44/30
- Alaosa on ZS56/40

Eteen mahtuu Vee Tire Snowshoe 2XL, takana se ottaa seatstayhin kiinni.

Surly Bud mahtuu taakse vaikka dropoutit on ihan edessä.

Runkolaukuksi M-kokoiseen käy esim. XXL:n FATbag tai Revalate:n Ranger S-kokoisena


Ja on tolla ihan kiva ajellakkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Et sattumoisin ole keulaa punninnut? Joku tuossa pyörässä painaa ;)

Kiekot on kyllä järettömän helpot litkuttaa. jumbo jimi ei lähteny käsin irti, piti jalalla tiputtaa. Pysyy kuin tauti vanteella. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole vielä keulaa punninnut. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus kokeilla Manitou Magnum 29+ joustokeulaa eteen. Syksyllä jo katselin että AC mitta on aika lähellä. Konan sivulla oleva AC on muistaakseni väärin.

Painoa on jonkin verran mutta ei häiritsevästi. Seuraavaksi pitää vaihtaa tangoksi Jones H-Bar ja täyspitkillä kahvoilla olevat jarrut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itekin olen ajatellut vähän vastaavaa keulaviritystä Dudeen, jos nyt joskus saan tuon Leftyn kruunut materialisoitumaan, eli 27.5+ tai 29"+ eteen ja 26" 4.8" taakse. Ajelin jonkin aikaa 26":lla niin että edessä 4.0" ja takana 4.8" ja oli oikein lupaava yhdistelmä, ohjattavuus oli parempi, vähemmän junamainen. Toki jäykällä keulalla toi 4" tuntu liian epämukavalta.

Tänään olis taas ollut kelkkauralla leikkaavampi etunakki poikaa. Meinas 4" jumbojim vaeltaa niin maan perusteellisesti pehmeässä pintakerroksessa.

Muokattu: , käyttäjä: El Duderino

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain Manitoun lainaan. Huomenna pitää jatkaa testejä mutta vaikuttaa todella hyvältä. Myös Chronicle yllätti erittäin positiivisesti, osui varmaan paineet kohdalleen.Eikä tuosta nyt ihan tyhmän näköistä tullut:
p5pb13232257.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika iso ero oli kun kokeilin 69er viritystä ja Vee 2XL rengasta samalla polulla parin tunnin välein plussakelissä. 29+ eturenkaalla eteneminen oli paljon kevyemmän tuntuista polkua avatessa. Kai tuo kapeampi eturengas leikkaisi polun helpommin auki kun taas läski yritti kiivetä sen päälle jättäen sohjo kerroksen renkaan alle.

Kovapohjaisella polulla 5" eturengas oli todella helppo ajettava kun taas 3" lipsahti helpommin ulos jos meni liian lähelle reunaa. Aika huolettomasti 3" eturenkaalla pystyi kuitenkin ajamaan.

Kesälläkin huomasin että sopivilla paineilla 3" renkaat kantaa todella hyvin pehmeillä poluilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

OK, omat ennakkoluulot kapean sirkkelin paremmuudesta lumimuhussa sai vähän takapakkia, kun laitoin itelle 4.8" JJ:n 4 tuumasen tilalle. On se vaan paljon vakaampi ajaa toi 4.8". Tosin mun 4" on ihan loppuun ajettu, nappulat pyöreenä. Testasin myös velipojan fillaria missä on Bud eessä ja se oli kyllä paras noista kolmesta. Reissussa oli myös Floater, tosin vaan takanakkina ja se oli kyllä surkein lumimuhussa.

IMG-20160305-WA0002.jpg
 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kannata vielä luovuttaa. Minun mielestä 29x3" kantavuus on 26x4" ja 26x4.8" renkaiden välistä. Ollen kuitenkin lähempänä 4.8" renkaita. Veikkaan että kapealla renkaalla tuleva pitkän mutoinen "tire patch" on edessä parempi ohjattavuuden kannalta.

Tietysti ajoasennolla ja painojakaumalla on myös osansa tässä. Useissa maastopyörissä suurin osa painosta taitaa kuitenkin olla takarenkaalla (kun ajaa satulassa istuen) joten eturenkaaksi saattaa riittää plussarengas.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jäi niin pahasti kaivelemaan toi 69er kokeilu että oli pakko tilata läjä osia.

Muut on vielä tulossa mutta WTB Scraper kehä ilmestyi jo. Valmistajan paino 719g vs oikea 749g

p3pb13261683.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.