Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Tylsistyminen, se tappaa kaiken motivaation. Mulla se tapahtui 2017 maaliskuussa. Tuossa suunnitellut putiikin vajaan 5000 neliön laajennusta - ja toteutus samanaikaisesti rakennustyömaan läpi virtaavan tuotantoprosessin kanssa. Toimarin kanssa käytiin hanketta vuoden verran moneen kertaan läpi ja sieltä tulkin paljon hyvä (hankalia) kysymyksiä ja toiveita (vaatimuksia) ja lopulta oli paperit kunnossa ja urakoitsijakin liputti vihreätä toteutettavuudelle samaan aikaan tuotannon kanssa, vaikka monikin asia jäi "sitten aikanaan jotenkin" ratkaisun pariin. Mutta lopulta GO käskyä ei tullut, samaan aikaan oli myös muita laajennushankkeita ja tämä sai väistyä, eikä kuokkaa lyöty maahan maaliskuussa 2017. Tuosta alkoi oma tylsistyminen, vaikka olihan tuossa nuita uusia tuotteita ja startuppeja. Joskin startuppeja inhosin, kaikilla on sama hype ja kananlento. Ei oltu ihan sellaisia bisnesenkeleitä, että ojennettu kättä puoli-ilmaiseksi ja heilautettu taikasauvaa, tärkeintä kuitenkin saada laskutettavaa, toki myös asiakkaalle menestystä, siitähän se maksaakin. Mutta pelkkä projektisuunnitelman vilkaisu nostattaa sen déjà-vu tunteen. Käytännössä me tarjottiin tilat ja osaavat haalarit, sekä teknistä tukea ja konsulttiapua. Asiakas kuitenkin itse vastasi kokonaisuudessaan tuotteensa kaikesta suunnittelusta ja osien hankinnasta jne. Viimeinen niitti minulle oli, että minut komennettiin puoliväkisin tämän viimeisimmän huonossa hapessa olleen startupin pariin potkimaan siihen lisää virtaa. Sanoin ettei se auta, kötöstys ei tule Vappua näkemään ja kuukauden päästä firma olikin jo kanttuvei. Olin ennusteessani 4 kk yltiöpositiivinen. Muokattu: 24. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja 57 minuuttia sitten, concorde kirjoitti: kehittänyt osaamistani BI-raportoinnin osalta. Seuraava luonnolinen askel on täysverinen GAY-raportointi sitten , Toi on muuten palaverichckeniin hyvä vstaveto et jos pokka pettää niin käyttääkin sen pallon heittämiseen kanssakilpailijalle!!
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Onko se samaa tuo Bi-raportointi kuin Power-Bi-raportointi? Edit. Ei hitto. Tuohan toi työt vain mieleen vaikka työtä piti pyrkiä vieroksumaan. Mä olen ollut tässä tän viikon lomilla ja nyt matkalla kotiin. Otin vielä maanantainkin vapaaksi että saa toipua lomasta. Alkava viikko onkin sitten odotettavasti kyllä paha kun olen ainoana paikalla muiden lomaillessa. Ja kun vielä maanantain ajan kasautuu niitä hommia rästiin. Muokattu: 24. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta 14 minuuttia sitten, Densen kirjoitti: Onko se samaa tuo Bi-raportointi kuin Power-Bi-raportointi? BI = Business Intelligence. Eli käytännössä liiketoimintaa avustavaa/ohjaavaa datan rouhintaa ja sen visualisointia. PowerBI on Microsoftin tuote tuohon tarpeeseen ja sitä tulee nykyisin käytettyä. Edellisessä paikassa työkaluna oli Tableau. Myös Zohoa on tullut vähän testailtua. Noit BI-työkaluja on monia muitakin, esim SAPilla ja Oraclella omansa
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Fine, kun mulla työkaluna on näkötaulu, karttakeppi (jolla osoitan näkötaulun riviä) sekä kynä ja paperia kun laitan tuloksen muistiin. Lisäksi kysyn liikennemerkkejä jotka olen tulostanu paperille. Muilla on niin paljon vaativammat hommat että hävettää oma palkka.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja ^Eikse niin mee että se joka lukee eniten saa parasta palkkaa ja tekee vähiten? No ei varmaan oikeesti, mut kaipa tossa joku korrelaatio on.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Power-Bi oli meilläkin käytössä. Vuoden alussa piti muuten talon kaikki tuotannon ohjausjärjestelmät muuttua SAP alaisuuteen. Tehtaan historian mittavin ja kallein investointi. Katastrofi sanon minä, yrittivät minuakin siihen projektiin sisäisen logistiikan käyttöliittymän asiantuntijaksi, mutta siinä kohden heitin 4-raaja jarrut päälle. Projektikieli englanti, enimmäkseen intialaisten murteella, täynnä IT-tyyppien erikoissanastoa ja lyhenteitä. Oivalsin heti, ettei tämä kyllä ole minun rasti ja varsinkin tiesin, että projektin explorer vaiheen projektipäällikkö vaihtoi toiseen firmaan ja moni muukin mukana ollut katsonut parhaaksi hypätä projektista ulos. Sitten kun kaikki menee vituiksi, syyllisiä on vain yksi ja se tiedetään jo nimeltä jo projektin alkuvaiheessa. Ilmeisen kostoksi sitten tuonne startuppi hankkeeseen, kun tiesivät mielipiteeni siitäkin aiheesta. Tuossa vaiheessa vahvistin toistamiseen tahtoni jättää firma tietyin reunaehdoin, pitkästä työurasta ja jo pidempään jatkuneista näkemyseroista johtuen. Tuossa viereinen tuulilasitehdas Pilginton meinasi mennä nurin vastaavan muutoksen seurauksena. Japanista tuli kolmeksi kuukaudeksi ryhmä osaajia nostamaan tehtaan järjestelmät taas jaloilleen. Enpäs ole huomannut udella tyypeiltä, mitä projektille kuuluu. Vallitseva hiljaisuus kielinee projektin olevan "lepuutusvaiheessa". Muokattu: 24. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Nykyaikana toi Power-Bi on paljon poliittisesti korrektimpi ja safe space kun White-Power-Hetero. Mistä tuli mieleen tämä nimellä paiskattu Helkama White Power ja KKK-supermarket.. Muokattu: 24. Helmikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: tommi2
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta ^^^ Meillä oli sellainen kulttuuri, pistin merkille, että jos pomolla oli alaisena heikko suoriutuja, siitä pääsi tyypistä parhaiten eroon antamalla sille ylennys. Kyllä siellä moniaita nimityksiä kahvipöytäkeskusteluissa taivasteltiin.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta 7 tuntia sitten, concorde kirjoitti: Mä ilmeisimmin kuljen täällä sitten vastavirtaan, koska tykkään oppia uutta näin 30v työuran jälkeenkin. ---- Jos tekisin "vaan" jotain samaa day in day out, todennäköisesti pitkästyisin töissä. Varmaan useimmilla näin, itselläni ainakin. Ja viimeistään viidentenä vuonna pitää päästä vaihtamaan firmaa, tehtävää tai päivittämään tehtävänkuvaa. Muuten alkaa sietämätön ketutus. Hommahan menee niin että eka vuonna uudessa tehtävässä opetellaan, toisena otetaan haltuun, kolmantena osataan ja siitä eteenpäin se on vanhan toistoa, ja juuri se on itselleni suurinta myrkkyä ja motivaation tappajaa. Ensi viikonvaihteessa tulee neljä vuotta täyteen tässä toimenkuvassa. Vaihtoaika alkaisi siis olla..
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta 2 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: ^^^ Meillä oli sellainen kulttuuri, pistin merkille, että jos pomolla oli alaisena heikko suoriutuja, siitä pääsi tyypistä parhaiten eroon antamalla sille ylennys. Kyllä siellä moniaita nimityksiä kahvipöytäkeskusteluissa taivasteltiin. No sehän on mainio kulttuuri. Jos nimittäin se tiimin paras osaaja siirrettäisiin esimieheksi, menetettäisiin sekä osaaja että saataisiin kaupan päälle huono esimies. Parempi noin.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Öh, mulla on 26. vuosi samassa firmassa ja toimenkuvassa
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta ^^ Asian voi nähdä noinkin. Menee varmaan sinne Dealbertin lakeihin samaan kohtaan jossa ne tuotteliaat työntekijät sitten palkitaan siirtämällä poistuneen resurssin posti heidän vastuulleen. Mun mielestä tuo osittaa ainoastaan huonoa johtajuutta ja johtaa ajan oloon organisaatioiden rämettymiseen ja ne tuotteliaat resurssit siirtyvät sitten muihin firmoihin. Paikallaan onkin aina väliin pitää rotaatiota ja organisaatiotuuletusta tehottomien toistensa työllistäjien perkaamiseksi johonkin toisaalle tuottavaan työhön.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Johtoporras on ihmeellinen. Tunnen kundin joka on ihan elektroniikkasuunnittelun ihmelapsi. Tekee virheetöntä rautaa (en muista et olis ikinä mogannut mitään), niin nopeasti että kollegat ei tee yhtä paljon tulosta täysillä ylitöillä mitä toi normityöajalla... no, kundi ei tykänny testausksesta, hoiti sen nopeasti aina alta pois. Pomot huomasivat ja laittoivat testaaman muidenkin kortteja. Siis hä? juu, ihan siihen apinan hommaan, kiinnitteleen mittapäitä ja ajaan testejä. Jos kyseesssä olisi ollut mittaustulosten tulkinta, olisin tajunnut mutta tosiaan kundin lahjoja tuhlattiin hommaan jonka olisi voinut tehdä kuka vaan, siis ihan joku kesäpoikakin. Ja eihän sen annettu suunitella vaan joksku ihme mikskä lie tyypiks "ylennettiin". Sillä lailla.
Kirjoitettu 24. Helmikuuta, 20242 vuotta Meillä oli muuten hyvä toimari. Aloitti hommansa autonrakentajana linjalla opintojensa lomassa ja hänen isänsä oli pääluottamusmies. Valmistuttuaan tuli johonkin hommiin, nyt en muista, mutta myöhemmin tuotelaadun päälliköksi naapurikseni. Mukava ja tosi terävä tyyppi, eikä sietänyt hännystelijöitä. Varisteli varsin nopeasti edeltäjänsä apinat pois olkapäältään. Eteni sitten eri portaiden kautta lopulta toimariksi. Tämä viihtyi säännöllisesti autonrakentajien parissa ja kyseli kuulumisia, ollen samalla suoraan tietoinen miten putiikilla oikeasti menee. Tämän kanssa oli myös hyvä käydä kauppaa prosesseista, koska tiesi aina tasan tarkkaan mistä oikeasti oli kyse. Ja osasi taitavasti kyseenalaistaa ja eittää sellaisia kysymyksiä, mihin sulla ei sitten ollutkaan vastauksia. Tämä olikin oikein hänen tunnettu tavaramerkkinsä Sitten kun hän sai putiikin kunnolla kasvuntielle, otti loparit ja vaihtoi pienempään firmaan. Syyksi kertoi bisneksen menneen jo aivan liian suureksi hänelle. Taustalla toki myös lievä aivoinfarkti, josta toipui kyllä täysin n. puolen vuoden saikun päätteeksi. Oli oikein pidetty koko henkilöstön keskuudessa.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään