Jump to content
IGNORED

K9 - Koirakeskustelut

Recommended Posts

No kaikkia pikkujuttuja voi toki valmistella kotonakin.  Esim. maahan voi laittaa pystyyn kepin tai pari ja opettaa koiraa kiertämään niitä siten, että koira on hallinnassa. Lähetys kepin ympäri ja takaisin hallintaan.  Agilityssä on kuitenkin perusesteenä hyppyeste, joita usein ohjaaja kierrättää itse vähän kauempana (koira kun on radalla nopeampi, niin se kannattaa opettaa "irtoamaan" ohjaajasta jonkun esteen suorittamiseksi, jotta ohjaaja ehtii hitaampana oikaisemaan eri reittiä ohjaamaan seuraavaa estettä)

Esimerkkinä joku (mulle) random mimmi tän vuoden SM:istä: 

Ei varmaankaan ultimate esimerkki, mutta kuten huomaat, niin koira lähetetään esteelle usein aika kaukaakin, jotta ohjaaja pääsee oikomaan radalla ja tuollaisen kepin kierrättäminen ensin lähempää ja myöhemmin matkaa kasvattaen valmistelee rekkua hyvin siihen.  Jos haluaa vielä enemmän simuloida tuota hyppyestettä, niin laita pari keppiä noin metrin välillä "portiksi" ilman sitä varsinaista hyppäämistä ja kierrätä koiraa erilaisista kulmista ja myöskin "takaakiertona" ikääkuin menosuuntaa vastaan. Alusta asti tuossa voi käyttää sitä hyppyyn myöhemmin käytettävää käskyäkin (yleisesti käytettyjä "hyppy" , "hop" , "aita" tai joku vastaava), jotta rekku alkaa sisäistämään sitä.

Ja tietty muista se palkkaaminen. Se voi olla lelu (yleensä kiihdyttää koiraa) tai herkkuja (ruoka yleensä rauhoittaa), riippuen kumpi kiinnostaa rekkua enemmän.  Ja yleisesti lyhyitä reenipätkiä useasti päivässä. Joka reeni pitää muistaa lopettaa vielä silloin, kun koira on ihan fiiliksissä siitä tekemisestä , eikä jatkaa sitä siihen asti, ettei koiraa enää kiinnosta. Toi hyvin kulkevan reenin lopettaminen on yleensä ohjaajalle vaikea muistettava, mutta kun sen tekee, niin seuraavan reenikerran alussa koira on intoa piukassa ku ilmapallo.  jos se ehtii siihen tylsistymisvaiheeseen edellisessä reenissä, niin se fiilis monesti jatkuu siitä seuraavassa.

:)

^Hyviä neuvoja.. täytyy kokeilla kotona.  Mä olen ihan kahden vaiheilla rupeeko harrastamaan "freestyle" agilityä, eli kotipihalla vaan keksii aktiivisia temppuja ja tehtäviä koiralle, vai sit "oikeeta". 

Mä olen jonku verran ollut koirapiireissä (vanhemmilla oli kennel) ja kuulunut moneen muuhun seuraan (urheilu ja muihin) ja en tiedä onko tosi huonoa tsägää vai allekirjoittaneessa joku vika, mutta kaikkiin oikeestaan pettynyt. Eniten ärsytti lähes Helvetin Enkeleihin liittymisen kaltainen sitoutumisen vaade, seuroissa yritettiin että tämä juttu on nyt sun koko elämä ja ei sulla ole mitään vapaa-aikaa vaan myyt jotain arpoja tai leivot ja teet muuta talkooshittiä. 

Tämän sanottua, ko. homma kuitenkin kiinnostaa. 

18 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

Mä olen jonku verran ollut koirapiireissä (vanhemmilla oli kennel) ja kuulunut moneen muuhun seuraan (urheilu ja muihin) ja en tiedä onko tosi huonoa tsägää vai allekirjoittaneessa joku vika, mutta kaikkiin oikeestaan pettynyt. Eniten ärsytti lähes Helvetin Enkeleihin liittymisen kaltainen sitoutumisen vaade, seuroissa yritettiin että tämä juttu on nyt sun koko elämä ja ei sulla ole mitään vapaa-aikaa vaan myyt jotain arpoja tai leivot ja teet muuta talkooshittiä. 

Tämän sanottua, ko. homma kuitenkin kiinnostaa. 

:D

Joo, rekkukerhossa reilut parikymmentä vuotta touhunneena, ymmärrän tuon kommentin. Ry-kerhot pyörivät käytännössä kokonaan talkoovoimin, eli esim kisojen/koulutusten järkkääminen tuo rahat toimintaan (halli/kenttävuokriin ym. ) mutta kisat ja muut tapahtumat vaativat toimiakseen niitä talkoolaisia. Ja koska ei haluta, että osa porukasta tekee toisten vain nauttiessa kyydistä, tuossa pitää olla aika tiukkana. Koirakerhon tatuointia ei ole vielä joutunut vuosien saatossa vaatimaan seuralaisilta, mutta melkein kaikkea muuta kyllä :D

Aiemmin tää oli helpompaa, kun ei ollut käytännössä noita kaupallisia toimijoita. Nyt kun niitä on runsain mitoin ja väki käy myös niiden palveluissa (kovalla rahalla) , niin jengi tottuu siihen helppouteen, eli ei tarvitse mennä kuin paikalle ja reenata. Rekkukerhoissa homma vaatii myös sen, että joku hoitaa (talkootyönä) sen reenin suunnittelun ja ratojen rakentamisen valmiiksi ja reenien jälkeen esteiden laittamisen taas paikoilleen, jotta edellytykset sille edullisemmalle reenaamiselle olis olemassa.

Halutaa siis koirakerhojen hintataso, mutta kaupallisen puolen helppous, mutta homma ei vaan toimi niin.  Joskus on joulutunut vääntämään aika paksuakin rautalankaa ihmisille asian tiimoilta. :D

Edited by concorde

Toki toi on ymmärrettävää ja sen takia itteäni vähän harmittaakin kun ei ole pokkaa tai hermoja pysytellä vapaamatkustajana :D  (partiossa oli joku "Stinde" joka ei koskaa tehny mitään ja uhkasi hakata jos sille huomautettiin). 

Mut hyvä kun toit esille, mulle toi oikeesti on jonkinasteinen kynnyskysymys. Mä osasin kasvattajan näyttelyvaatimukset torpata, tai siis sanoin että "vie sinä jos haluut, minä en ole menossa", tähän toki auttoi traumaattinen tarina kuinka mut pakotettiin junior-handleriksi lapsena... tosi juttu, vituttaa vieläkin. 

Täytyy kattoo paikalliset mahdollisuudet, ehkä käydä joku peruskurssi vaan ja siirtyä takavasemmalle. 

5 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

traumaattinen tarina kuinka mut pakotettiin junior-handleriksi lapsena... tosi juttu, vituttaa vieläkin.

:D

Pitikö olla vielä kirkkovaatteetkin? ;)

Joo, itsekin olen paljon käynyt näytelmissä, lähinnä rooli on ollut teltan ym. hardwaren roudaaminen ja asennus/purku mestoille/-lta ja kanssaihmisten päivittelyille naureskelu.  Pari kertaa oon toki joutunut kasvattajakehällä esittelemään jotain rekkua, kun käsiparit ovat muuten loppuneet kesken.

^^Ei, mutta kun en ollut treenannut moista yhtään ja joku kouluttamaton Cairn-terrieri kun ei sitten kulkenut hihnassa yhtään. Tää alko kun vanhemmat oli tuttuja järjestävän urheiluseuran kanssa ja puuttu jengiä kehästä, niin saivat pakotettua mut menemään, ilmoitus tuli "se alkaa vartin kuluttua"-henkeen. Sen jälkeen se oli joka näyttelyssä tuo vakiona ite olin 13v eikä huvittanut treenata tota yhtään. Jäi koko näyttelyissä käyminen ton takia. 

joo, vois eka kokeilla tollasta kaupallista. Jos homma vie mukanaan niin kyllä mulle seuran tatska vielä menee...onhan jo esim. fillariaiheisia. 

Edited by tommi2

• 2 weeks later...

Oli tuossa Rouvan kanssa juttua, että toi huntti on hyvä personal trainer, se kun pitää jalat liikkeellä useasti päivässä.

Sitten tuli vastaan tämmönen huntti, idea tuossa viety pykälää pidemmälle. Siellä vaan istuu kopassa ja piiskaa lisää vauhtia :D

3m8R08R_o.png

10 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Oli tuossa Rouvan kanssa juttua, että toi huntti on hyvä personal trainer, se kun pitää jalat liikkeellä useasti päivässä.

Jep.  Joskus laskin, että rekun kanssa tulee mentyä normaalisti se about 10 kilsaa päivässä... 2-3 lenkkiä joka päivä. Eli sellainen 3500km vuodessa ja kun meillä on ollut rekkuja sen 30 vuotta, niin 100000km rajapyykki lienee liki, ellei ohitettu.

:)