Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

K9 - Koirakeskustelut

Featured Replies

Kirjoitettu

Karvakamuille oma topikki.  Laitoin tuohon otsikkoon vielä poliisisarjoista tutun K9 - termin, joka itselleni aukes vasta aikuisiällä... ("kei nain" = canine)

Meillä asustelee siis kohta 11v pk-collienarttu , jonka nimi on naisellisesti Eppu-Antero :D  Tuo on vähän reilun kokoinen ja "kirveellä veistetty" nartuksi, joten sille ei kovin tyttömäinen nimi sopinut.

Kova työkoira on kuitenkin ollut aktiivivuosinaan.

Toi on kotona syntynyt, eli meillä oli myös tuon emä aikanaan.  Ehkä helpoin koira, mikä meillä on ollut, (paitsi nyt viimeisen viikon, kun mahatauti on jyllännyt) ja tolla on hassuja tapoja, esim. lepuuttaa päätänsä sopivia tasoja vasten tähän tyyliin...

image.thumb.jpeg.1bff2d71df7cc5cf8d000e50e3b06303.jpeg

• Viestejä 79
  • Katselut 7.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Paska aihe, varsinkin kun on just ajankohtainen.  Tänään tilasin kotikäyntiajan ens viikolle.  Prkl, että sieluun sattuu jo ny 😢

• Nyt on toi yllä kuvattu kolmikko taas yhdessä 🥰😥 Suru ja ikävä , toisaalta kiitollisuus, lämpö ja huikean hienot muistot. Tän päivän posen myötä.... VAPAA!  

• Täällä on pari basiliskoa oottanut melko pitkään sopivia kelejä aurinko-lataukselle.

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

image.thumb.jpeg.b6c6c74c9c0260bbc1670f22069ba96a.jpeg

Tossa harjoittelin kuvaamista mustaa taustaa vasten ja koiran kuolasta huomaa, että nameilla lahjottiin pysymään paikoillaan :D

Kirjoitettu

Meillä 1,5v lagottonarttu, ihan vauva vielä ja melkoinen ADHD. Aikasempi koira oli pumi, paimenkoira, sille kun kerran näytti jotain tai kielsi, se uskoi, tämä nykyinen jästipää ei välitä mistään mitään. Mutta kiva koira, osaa myös rahoittua välillä ja tykkää harjauksesta ja trimmaamisesta, jopa hampaiden pesusta, ystävä kaikkien koirien kanssa, ihmisten suhteen hiukan ennakkoluuloinen. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Rekku oksensi ja ripuloi reilun viikon kaikista antibiootittomista (mikä sana...) toimista huolimatta. Oli aika säätämistä, kun jommasta kummasta päästä tuli tunnin parin välein.

Oli pakko ottaa antibioottikuuri, jolla sitten tilanne normaisoituikin päivässä parissa.  Noi antibiootit vaan vie sen hyvänkin flooran mennessään sieltä putkistosta...

Kirjoitettu

Joo, meillä on ollut vastaavaa, mä syötän nykyisin Neu MHB  (maitohappobakteeri), jonka toivon tuovan tota flooraa, totakin on joskus ollut https://neukauppa.fi/kauppa/tuote/mhbehb-500g-lisaravinnebuusteri-suolistolle/

En siis saa mitään mainostuloja noilta, olen vain tyytyväinen käyttäjä :D . Oli pennun kanssa toissakesänä melko ongelmaa kun antibioottien jälkeen oli maha sekaisin melkein koko ajan tai ainakin parin viikon välein, oltiin aluksi jopa tiputuksessa nestehukan takia. Noita kun alettiin syöttämään (puolet safkasta on tota ja puolet nappulaa tai tähteitä) niin ei montaa kertaa ole vatsa sekaisin ollut. 

Kirjoitettu

^Mites, muistaakseni kirjoitit että agilityä harrastat, miten tollanen kannattaisi aloittaa? 1,5v koira, luustokuvaukset "antoivat luvan" juuri moiseen. Kova hyppäämään.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Helpoin tapa on mennä jollekin alkeiskurssille, yksityiselle toimijalle tai jonkun koirakerhon järkkäämään.

Koiran on hyvä totella ainakin sen verran, että se tulee pyynnöstä luokse ja ei karkaa toisten koirien luo ilman lupaa.

Kirjoitettu

No se siitä sitten :D .  Ehkä me kuitenkin kokeillaan, sisko osaa tuota (siis koiran) ilmeisen hyvin, en tiedä onko tosin kisannut, mutta videoiden perusteella.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No kaikkia pikkujuttuja voi toki valmistella kotonakin.  Esim. maahan voi laittaa pystyyn kepin tai pari ja opettaa koiraa kiertämään niitä siten, että koira on hallinnassa. Lähetys kepin ympäri ja takaisin hallintaan.  Agilityssä on kuitenkin perusesteenä hyppyeste, joita usein ohjaaja kierrättää itse vähän kauempana (koira kun on radalla nopeampi, niin se kannattaa opettaa "irtoamaan" ohjaajasta jonkun esteen suorittamiseksi, jotta ohjaaja ehtii hitaampana oikaisemaan eri reittiä ohjaamaan seuraavaa estettä)

Esimerkkinä joku (mulle) random mimmi tän vuoden SM:istä: 

Ei varmaankaan ultimate esimerkki, mutta kuten huomaat, niin koira lähetetään esteelle usein aika kaukaakin, jotta ohjaaja pääsee oikomaan radalla ja tuollaisen kepin kierrättäminen ensin lähempää ja myöhemmin matkaa kasvattaen valmistelee rekkua hyvin siihen.  Jos haluaa vielä enemmän simuloida tuota hyppyestettä, niin laita pari keppiä noin metrin välillä "portiksi" ilman sitä varsinaista hyppäämistä ja kierrätä koiraa erilaisista kulmista ja myöskin "takaakiertona" ikääkuin menosuuntaa vastaan. Alusta asti tuossa voi käyttää sitä hyppyyn myöhemmin käytettävää käskyäkin (yleisesti käytettyjä "hyppy" , "hop" , "aita" tai joku vastaava), jotta rekku alkaa sisäistämään sitä.

Ja tietty muista se palkkaaminen. Se voi olla lelu (yleensä kiihdyttää koiraa) tai herkkuja (ruoka yleensä rauhoittaa), riippuen kumpi kiinnostaa rekkua enemmän.  Ja yleisesti lyhyitä reenipätkiä useasti päivässä. Joka reeni pitää muistaa lopettaa vielä silloin, kun koira on ihan fiiliksissä siitä tekemisestä , eikä jatkaa sitä siihen asti, ettei koiraa enää kiinnosta. Toi hyvin kulkevan reenin lopettaminen on yleensä ohjaajalle vaikea muistettava, mutta kun sen tekee, niin seuraavan reenikerran alussa koira on intoa piukassa ku ilmapallo.  jos se ehtii siihen tylsistymisvaiheeseen edellisessä reenissä, niin se fiilis monesti jatkuu siitä seuraavassa.

:)

Kirjoitettu

^Hyviä neuvoja.. täytyy kokeilla kotona.  Mä olen ihan kahden vaiheilla rupeeko harrastamaan "freestyle" agilityä, eli kotipihalla vaan keksii aktiivisia temppuja ja tehtäviä koiralle, vai sit "oikeeta". 

Mä olen jonku verran ollut koirapiireissä (vanhemmilla oli kennel) ja kuulunut moneen muuhun seuraan (urheilu ja muihin) ja en tiedä onko tosi huonoa tsägää vai allekirjoittaneessa joku vika, mutta kaikkiin oikeestaan pettynyt. Eniten ärsytti lähes Helvetin Enkeleihin liittymisen kaltainen sitoutumisen vaade, seuroissa yritettiin että tämä juttu on nyt sun koko elämä ja ei sulla ole mitään vapaa-aikaa vaan myyt jotain arpoja tai leivot ja teet muuta talkooshittiä. 

Tämän sanottua, ko. homma kuitenkin kiinnostaa. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
18 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

Mä olen jonku verran ollut koirapiireissä (vanhemmilla oli kennel) ja kuulunut moneen muuhun seuraan (urheilu ja muihin) ja en tiedä onko tosi huonoa tsägää vai allekirjoittaneessa joku vika, mutta kaikkiin oikeestaan pettynyt. Eniten ärsytti lähes Helvetin Enkeleihin liittymisen kaltainen sitoutumisen vaade, seuroissa yritettiin että tämä juttu on nyt sun koko elämä ja ei sulla ole mitään vapaa-aikaa vaan myyt jotain arpoja tai leivot ja teet muuta talkooshittiä. 

Tämän sanottua, ko. homma kuitenkin kiinnostaa. 

:D

Joo, rekkukerhossa reilut parikymmentä vuotta touhunneena, ymmärrän tuon kommentin. Ry-kerhot pyörivät käytännössä kokonaan talkoovoimin, eli esim kisojen/koulutusten järkkääminen tuo rahat toimintaan (halli/kenttävuokriin ym. ) mutta kisat ja muut tapahtumat vaativat toimiakseen niitä talkoolaisia. Ja koska ei haluta, että osa porukasta tekee toisten vain nauttiessa kyydistä, tuossa pitää olla aika tiukkana. Koirakerhon tatuointia ei ole vielä joutunut vuosien saatossa vaatimaan seuralaisilta, mutta melkein kaikkea muuta kyllä :D

Aiemmin tää oli helpompaa, kun ei ollut käytännössä noita kaupallisia toimijoita. Nyt kun niitä on runsain mitoin ja väki käy myös niiden palveluissa (kovalla rahalla) , niin jengi tottuu siihen helppouteen, eli ei tarvitse mennä kuin paikalle ja reenata. Rekkukerhoissa homma vaatii myös sen, että joku hoitaa (talkootyönä) sen reenin suunnittelun ja ratojen rakentamisen valmiiksi ja reenien jälkeen esteiden laittamisen taas paikoilleen, jotta edellytykset sille edullisemmalle reenaamiselle olis olemassa.

Halutaa siis koirakerhojen hintataso, mutta kaupallisen puolen helppous, mutta homma ei vaan toimi niin.  Joskus on joulutunut vääntämään aika paksuakin rautalankaa ihmisille asian tiimoilta. :D

Muokattu: , käyttäjä: concorde

Kirjoitettu

Toki toi on ymmärrettävää ja sen takia itteäni vähän harmittaakin kun ei ole pokkaa tai hermoja pysytellä vapaamatkustajana :D  (partiossa oli joku "Stinde" joka ei koskaa tehny mitään ja uhkasi hakata jos sille huomautettiin). 

Mut hyvä kun toit esille, mulle toi oikeesti on jonkinasteinen kynnyskysymys. Mä osasin kasvattajan näyttelyvaatimukset torpata, tai siis sanoin että "vie sinä jos haluut, minä en ole menossa", tähän toki auttoi traumaattinen tarina kuinka mut pakotettiin junior-handleriksi lapsena... tosi juttu, vituttaa vieläkin. 

Täytyy kattoo paikalliset mahdollisuudet, ehkä käydä joku peruskurssi vaan ja siirtyä takavasemmalle. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
5 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

traumaattinen tarina kuinka mut pakotettiin junior-handleriksi lapsena... tosi juttu, vituttaa vieläkin.

:D

Pitikö olla vielä kirkkovaatteetkin? ;)

Joo, itsekin olen paljon käynyt näytelmissä, lähinnä rooli on ollut teltan ym. hardwaren roudaaminen ja asennus/purku mestoille/-lta ja kanssaihmisten päivittelyille naureskelu.  Pari kertaa oon toki joutunut kasvattajakehällä esittelemään jotain rekkua, kun käsiparit ovat muuten loppuneet kesken.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.