Kirjoitettu 29. Elokuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja On 5/29/2023 at 4:45 PM, Jopotuinen said: Vui että, manteleita! Nyt on kaksi ämpärillistä manteleita ja lapsityövoima valjastettu niiden kuorimiseen. Snadin purkin kuorittuja manteleita varmaan saavat täyteen. Puissa vielä toinen mokoma roikkumassa, pudonnevat ensi viikolla tai seuraavalla.
Kirjoitettu 30. Elokuuta, 20232 vuotta Heinikosta kukkapelloksi! https://www.meillakotona.fi/artikkelit/minna-strom
Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 20232 vuotta No nuo mun hortonomihommelit ei nyt oikein... Kukkasipuli-istutukset, tuossa piti olla kahta sorttimenttaalia yhteensä vajaa sata, mutta nyt jäikin arvoitukseksi mitä olisivat olleet kukoistaessaan, eivät taida tuolta enne lumia ehtiä. Näyttäis kuin taka-alalta ei olisi edes tulossa ketään Sitten on nämä salaatti ja joku yrtti, Kirveli? (päässyt jo unohtumaan) ja tässä kasvaa Tilli ja oikealla Persilja?(!) Mutta Kanttarellit tulevat taas tutusta paikasta
Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 20232 vuotta Olisiko tänään hyvä päivä liittyä MTK:hon ? Ketuttaa, kun on huono sato osassa viljelyksiä. Yhtälailla ketuttaa, kun on liian hyvä sato (kurkku). Selvää tuottaja-ainesta ?
Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 20232 vuotta 21.8.2023 klo 14.36, bici74 kirjoitti: Mä laitoin kurkut kasvamaan ylöspäin tällaisen verkon avulla (reikä 20cm x 20cm, korkeutta 2 metriä...tuo vihreä tuossa kuvassa siis). Säästää tilaa ja toisaalta sitten kurkut eivät ole maassa josta ainakin viime vuonna tuli ongelmia kosteuden kanssa. Kurkku on tuottoisa kasvi, mä en enää keksi noille käyttöä eikä naapuritkaan enää jaksa... Missasin tämän. Ainakin viidakkokurkku (niitä kirsikkatomaatin kokoisia) kiipeää ihan itse raudoitusverkkoa pitkin. Sitä ruosteen väristä. Meillä oli jokin tosi hyvä avomaan kurkkulajike viime vuonna. Hyötykasviyhdistykseltä rouva taisi hankkia siemenet. Tämän vuoden taimisto kärähti kylmän kevään jäljiltä liikaan aurinkoon, oma moka. Muokattu: 8. Syyskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Köfte
Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 20232 vuotta Kappas, aikainen kylvö. Mulla kävi niin, että porkkana-retiisimaa epäonnistui ja hätävaruiksi ajoin kasvimaan jyrsimellä uudelleen kuohkeaksi ja istutin 16 kurkun siementä (joista 8 iti). Nyt koko ala on täynnä ja kurkut menee jo yli joka suuntaan. Siis ei ammattitaitoa, vaan kauhea mäihä. Muokattu: 8. Syyskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 20232 vuotta Chilit voivat mainiosti, paitsi jalapeno kokeilu; oudon puisevan oloisia ja näköisiä. Vanhat tutut cayennette, cheyenne ja hot burrito tuottavat satoa riittävästi talven kylmyyttä vastaan. Ensi kesäksi taas nagaa kasvamaan. Papujakin saa taas vaihteeksi, kun ei ole halla vienyt. 2013 oli myös lämmin syksy, pääskysiäkin näkyi vielä lokakuun puolella.
Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 20232 vuotta Hernemaa epäonnistui ensimmäisen kerran. Alku näytti hyvältä, tosin kuivuus vaivasi. Päätin, etten ala kastelemaan - tulee sitten liskoa sen minkä tulee. Kitkin rikkaruohojakin alkuun aika säntillisesti, mutta sateiden alettua rikkaruohot villiintyivät ja nyt herneitä ei edes erota sieltä. Siis vesitalous ja kasvinsuojelu vaatisivat panostusta.
Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 20232 vuotta Ajoin ruohonleikkurilla hernemaan ja ruohosipulit lyhyeksi. Ehkä raparperi seuraavaksi.
Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 20232 vuotta Se tää mun terassipelto, eli kivetty kalliorinteeseen. Siinä noi kasvit vaan vääntää pituuttaan, nyt yksi on työntänyt kukkavanansa hiukan avannutkin lilaa kukintoaan (vasemmalla alhaalla, sellainen harmahtava viiva kuvassa). Luulen että tuossa on ristinä ollut liian ravinteikas maaperä. Viime vuonna kuskasin siihen kolme kärryllistä kaislojen polttelusta syntynyttä tuhkaa ravinnoksi ja maatäytteeksi. Sitten hoksin ilokseni siellä jonkun kukan kukoistavan, kuvassa vasemmalla alhaalla. Oliskohan jotain siementen kylvöstä peräisin. Ei mitään hajua mitä ovat. Ei se ole helppoa tällaisen pientilallisenkaan elämä.
Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 20232 vuotta Huhu: Kun meneillään olevan maatalouspolitiikan kaudella (CAP 23-27) saadaan ilmasto pelastettua, niin seuraavalla kaudella keskitytään pienempien tilojen toimeentuloon. Valoa näkyvissä. PS. Vinkki pientilalliselle eläinsuojarakentamiseen (vuohi) Muokattu: 11. Syyskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 20232 vuotta Viimeiset (ehkä) pavut keräsin tänään talteen ja toin chilit sisätiloihin varmuuden vuoksi.
Kirjoitettu 15. Syyskuuta, 20232 vuotta Nyt kun ilmasto muuttuu meilläkin maatalouden kannalta edullisemmaksi, niin pitäisikö tilata ennakkoon sopivia taimia ? Viiniköynnös onnistuu ainakin Vihdin korkeudella https://yle.fi/a/74-20042347 https://weinliebe.de/collections/weintraube-rebe
Kirjoitettu 15. Syyskuuta, 20232 vuotta No, jos olosuhteet muuttuvat edullisimmiksi, niin mitäs MTK siihen sitten? Katokorvausten tilalle satokorvaus Muokattu: 15. Syyskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 15. Syyskuuta, 20232 vuotta 2 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: No, jos olosuhteet muuttuvat edullisimmiksi, niin mitäs MTK siihen sitten? Katokorvausten tilalle satokorvaus Pelikirjassa on vain ahdinko. Kerran katselin töihin mennessäni, kun kuvausryhmä asetteli leikkuupuimuria mahdollisimman syvään kuoppaan Askolan mäkisillä pelloilla. 🤔
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään