Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viherpeukalot

Featured Replies

Kirjoitettu
30.7.2023 klo 20.43, bici74 kirjoitti:

^^ naapurilla on ihmepuu joka valmistaa valkoisia albiinokirsikoita. Söin varmaan sata kirsikkaa putkeen ja keräsin setin siemeniä talteen - ne on jääkaapissa talvehtimassa. Keväällä istutustalkoot ja ehkä joskus vuonna 2030 saan sitten omasta puusta syödä.

Noillahan saa haciendan arvoa korotettua, jos vaan vapaata alaa löytyy.

• Viestejä 411
  • Katselut 29.7k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Vaimo istutteli jotain kukkasipuleita ja kun selkänsä käänsi, niin meidän tryffelikoira oli käynyt kaivamassa ne kaikki ylös ja levitellyt pitkin pihaa 😁.

• Mihin  Maailma pysähtyy,  Brigs&Stratton jatkaa! Kaksia asiaa, jos pulmia: A) Kaasarin kalvo venahtanut B)  Jos käynti soutaa ylös ja alas, niin kaasuläpän auki pitävä jousi kuoleentunt. 

• Jäsen @concorde on tietysti oikeassa siinä ettei omaan käyttöön tällainen näpertelyviljeleminen kannata rahallisesti, erityisesti jos omalle ajalleen laskee hinnan. Eikä todellisia kustannuksia uskall

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
41 minutes ago, alpensau said:

Tuo taitaa olla köynnöslajike elikkä ei pellolla kasvava pensas ? Kumpi on yleisempi Espanjassa ?

Köynnösmäinen yleisempi, sanoisin. Omat on kuin sekarotuinen rakki, kaikkea löytyy. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
37 minutes ago, alpensau said:

Noillahan saa haciendan arvoa korotettua, jos vaan vapaata alaa löytyy.

Tää koko juttu on jo tullut riittävän arvokkaaksi, kirsikkapuu siellä täällä ei muuta tilannetta miksikään 😂

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Kesäkurpitsaa näyttää tulevan ovista ja ikkunoista, mikä ei yllätä. Pitkästä aikaa papujakin saa ainakin muutaman appeen kylkeen lisukkeeksi, vielä pitkäänkin, ellei halla vie. Chilit voivat mainiosti, satoa on jo hyödynnettykin, vaikka alkutaival oli vähän takkuinen. Muutama pensasmustikka tykkäsi pupuverkosta, runsasta määrää marjoja kypsymässä. Kirsikkapuiden viimevuotinen tulva muuttui yhdeksi ainoaksi yksilöksi. 

Kirjoitettu

Eiköhän tämä tavallaan kuulu tänne, kun aion riehua moottorisahan kanssa tunnin-pari tontilla tänään. Ajatus on tehdä niittykukkanurmikko tai ehkä auringonkukkapelto tuohon mökin sisäänajotien vierelle ja kun mä sain kaikki tuumaa pienemmät nurin Avantin niittomurskaimella, niin nyt olis vuorossa huskulla ne isommat.

Kaivinkone saa sitten hoidella juurakot

Kirjoitettu

Kanto-juurakko-osuus on mielenkiintoinen. Ekan alueen koivunkannot: Sahasin stihlillä keskeltä ristiin ja tein sirkkelillä n. 40 cm pitkiä kiiloja, jotka hakkasin mahdollisimman syvään ( 4 kpl per kanto). Kunkin neljänneksen juuria piti hellitellä myös sahanterällä (teräparka). Ihan kunnon savotta.

Seuraavaksi kokeilin lahottamista. Akkukoneella ja puuterällä 10+ reikää ja niihin lannoitetta. Varsin hidasta, tuntuu siltä, että kun jättää kannon oman onnensa nojaan, se lahoaa samaa vauhtia.

Yhden koepoltin juutuubin ohjeiden mukaan. Huono ohje. Kiilakuvio ollut tehokkain tähän mennessä.

Aikamies käyttää kantopommia, mutta kun on tuo asumus aika lähellä.

Kirjoitettu

Kannon poltto, se ei vaan toimi.
Meillä rannassa tervalepän 3x kanto. Sen päällä jo monta vuotta poltettu olkia ja viimevuonna se vähän vain savusi sisältä olkien laotessa - seuraavana päivänä!
Olkikasan polttoon aina varattava pari päivää aikaa, vaikka alkuun palaakin räjähdyksen omaisesti.
Seuraavana päivän sinne voi hyvin heittää makkarat pussissa, tai jotain lihanpaloja. Ei toisin ole koskaan tullut kokeilluksi. Kivettyä kuoppaa ei ole koskaan tullut kaivetuksi koska alhaalla on vesi, mutta muuten siitä ehkä voisi ajatella jotain kivettyä poteroa. Mutta kuulostaa vaivalloiselta.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Rakentamisen alussa vein 2 kantoa paikalliseen rosk'n rolliin hlöauton peräkärryllä. Konekuski auttoi lastin tekemisessä ja painoi kantoja tiiviimmäksi paketiksi. Toisen tyvi meni kärryn pohjalevystä läpi. Kaatiksella kannot olivatkin maksullista jätettä. Niiden sisällä on kuulema usein kiviä. Maksoi yli 100 €. Nykyään niitä saa viedä ilmaiseksi.

Kirjoitettu

Mun amalgam-yrtit on kyllä 1-2 päivän päästä käytetty. Kaupan ruohosipulipuntit lähti kyllä osin kasvamaan mutta hentona, yritän nyppiä yksitellen kaikki jäljellä olevat persiljat, mutta kyllä kausi loppuu tällä viikolla. 

Yllättäen joulukaktus ( onkohan ollut mulla jo 6 vuotta...) on innostunut kasvamaan.

Kirjoitettu

Näin kävi myös täällä viime vuonna ruohosipulipunteille. Ne innostuvat kasvamaan vasta seuraavana vuonna eli meillä juuri nyt.

Kirjoitettu

Eka kurkku poimittu. Taisi päästä yli-ikäiseksi. Syön sen sitten väkisin. Pääty hieman epämiellyttävän makuinen, mutta lohkot keskemmältä menettelevät.

OqqxQskZo.jpg

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
19 minutes ago, alpensau said:

Eka kurkku poimittu. Taisi päästä yli-ikäiseksi. Syön sen sitten väkisin. Pääty hieman epämiellyttävän makuinen, mutta lohkot keskemmältä menettelevät.

OqqxQskZo.jpg

Mä laitoin kurkut kasvamaan ylöspäin tällaisen verkon avulla (reikä 20cm x 20cm, korkeutta 2 metriä...tuo vihreä tuossa kuvassa siis). Säästää tilaa ja toisaalta sitten kurkut eivät ole maassa josta ainakin viime vuonna tuli ongelmia kosteuden kanssa. Kurkku on tuottoisa kasvi, mä en enää keksi noille käyttöä eikä naapuritkaan enää jaksa...

image.png

Kirjoitettu
19.8.2023 klo 09.51, concorde kirjoitti:

Eiköhän tämä tavallaan kuulu tänne, kun aion riehua moottorisahan kanssa tunnin-pari tontilla tänään. Ajatus on tehdä niittykukkanurmikko tai ehkä auringonkukkapelto tuohon mökin sisäänajotien vierelle ja kun mä sain kaikki tuumaa pienemmät nurin Avantin niittomurskaimella, niin nyt olis vuorossa huskulla ne isommat.

Kaivinkone saa sitten hoidella juurakot

Ketoniitty on hyvä idea!
Kannattaa konsultoida jotain oikeaa tietäjää, osaa kertoa mitä on saatavissa, sekä kannattaa laittaa ja mitä ei, sekä hoitovinkit.
Itse suosisin pörriäis ja eri perhoslajikkeita perennoina.
Meillä tehtiin kalliopainateisiin pari pientä koeketoa kompostikasasta ja sinne umpimähkään Tokmannin tarjoushyllystä alle euron Kaliforinan unikkoa ja Ruiskaunokkia, jotka kukoistavat oikeinkin. Neilikka alkaa sammua, mutta ruiskaunokki kukoistaa edelleen valtoimenaan.

Joskus yritti itse valkata jotain, mutta tehtävä mahdoton, ainakin löysi jotain, niin sitten ei saatavuutta.

Tuossa nuo vielä vasta aloittelemassa, unikot ehkä reilun viikon edellä Ruiskaunokkkia

d0JyFvWS_.png

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
28 minutes ago, alpensau said:

Siis nylonverkko. Niitä lonkeroita siis sidotaan tuohon kasvun mukaan jotenkin nätisti ?

Nailonverkko, yes. Mä itse asiassa en edes sitonut vaan pujottelin niitä aluksi verkon naruihin ja osasivat sitten ihan itse kiemurrella ja kiivetä ylöspäin. Mutta tuskin huono idea käyttää lankaa ainakin aluksi jos itse ei ole paikalla säännöllisesti valvomassa ja ohjailemassa...nuo kun pääsevät vauhtiin niin nehän kasvavat hirveetä kyytiä ja ne sitten on joko verkossa tai maassa.

(kuva edellisessä siitä verkosta ei ole oma vaan valmistajan sivulta)

Muokattu: , käyttäjä: bici74

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.