Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 20242 vuotta No, odotellaan vesilintuja ne on helpompia kuvata. Mutta olen mä aika kivoja sinitiais-kuvia jo saanut. En usko että pystyn parempaan sinitiaisten osalta ja harjoittlua lintukuvien kanssa nyt 1 vuosi.
Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Tiaisista sini/tali/kuusi/töyhtö käyvät vielä päivittäin ruokinnalla. Yhdistin parista talipötkökehikosta jämät yhteen ja täytin tyhjän kehikon koirankarvoilla. Näyttää nekin kelpaavan lintujen (ja oravan) vietäväksi.
Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta No, runsaasti havaintoja kuitenkin myös tänään, ja tiaisia oli ihan pitkäänkin lähioksalla istumassa - mutta kamera oli vielä repussa...sitten lenneltiin vaan ympäriinsä ja äkkiä haetaan pähkinänpala lintulaudalta. Syöttioksa ei kelvannu. Mutta ruokinnalla kävi myös tikka - ja minä kun lähdin naputuksen suuntaan tikan "vakiopaikalle" mutta tikka lähti ja kun lähdin ruokinnan luo takas, näin että tikka oli siellä. Myös mustarastas käväisi. Löysin myös lähimetsästä isomman ruokintapaikan, tarttee viedä ensi talvena osa sinne, niin tulee isompi yhtenäinen ruokinta. Mustarastaita, sini- ja tali, viherpeippoja, tajuttomasti urpiaisia, tikkoja, pikkuvarpusia, keltasirkkuja, joutsenet, orava. Hauska katsella kun lintu laulaa, eri lajien suu väpättää eri tavalla. Yksi harakka yritti matkia mustarastaan ääntä, ihan erilainen ääni kun se "tavallinen". Lenkillä Rajasalmen sillalta katselin, sorsanmuotoiset 2 lintua, toinen oli kokonaan tumma ja valkoinen juova siivessä, toisella vain pää tumma, muuten valkoinen ja musta juova siivessä. Aika kaukaa katselin että enempiä tuntomerkkejä en erottanu. Lintukirjasta ( Euroopan linnut) ei nyt heti löytynyt sopivaa.
Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Tää ajankohta, sorsalintu jossa valkoista ja mustaa, niin mun veikkaus vois olla talvipukuinen alli... ? Muokattu: 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: concorde
Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta Ei ollu alli....eniten sen tumman linnun näköinen on riskilä? kyllä, tämä sopii toisen linnun tuntomerkkeihin tosin oli musta pää.. Katsoin lintukirjasta levinneisyysalueet...tuskin nyt sitten oli riskilä mutta kuvien perusteella kyllä juurikin samannäköisiä. mä olen lenkeillä katsellu lintuja, pysähtynyt ja toisinaan meinannu ojaan ajaa kun....muistan kisavuosilta kun valmentajani muistutti että välillä pitää ajaa "linnunlaululenkkejä"...no nyt ajan aina linnunlaululenkkejä... Olen nyt seurannu ja opetellu lintuja 2 vuotta, ottanu lintukuvia vuoden. Tuossa kun on ollu Pirkkalan lintutornilla "tornien taisto" ja vuorokaudessa havaittu 72 lajia - ja mä olen nyt kahden vuoden aikana havainnu noin 80 lajia.... ( en kyllä tajua miten sieltä Pirkkalan tornista voi havaita 72 lajia....) Muokattu: 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: tempokisu epärointiä
Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 20242 vuotta 8 tuntia sitten, concorde kirjoitti: Tiaisista sini/tali/kuusi/töyhtö käyvät vielä päivittäin ruokinnalla. Yhdistin parista talipötkökehikosta jämät yhteen ja täytin tyhjän kehikon koirankarvoilla. Näyttää nekin kelpaavan lintujen (ja oravan) vietäväksi. Yhden naapurin kultainen noutaja vaikuttaa olevan ainakin sinitiasten suosikki pesämateriaaliksi. Tuossa vastapäätä leskirouva pitää luffekampaamoa, pitääpä vinkata hyötykäytöstä; paikallisaviisin lukijakuvassakin oli vastaava tarjonta.
Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 20242 vuotta ...mutta jos siis on havaittu isoliitäjä niin miksei myös riskiläpariskunta voisi eksyä Pyhäjärvelle... Että vain koiraat laulaa. No eilen kävin kiikaroimassa ja talitiaisnaaras päästeli pieniä "tiit tiit"- ääniä. Havainnu myös että talitiaiset matkii sinitiaisen "tryiiiii"-ääntä. talitiaisnaaras ja koiras, ero on tuossa "kravatissa" mustassa masuraidassa
Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 20242 vuotta oppi on menny perille, äitee tunnistaa nyt sini- ja talitiaisen, sekä tikan (käpytikka) ja mustarastaan. Ruskeat linnut on pikkuvarpusia. Kuulemma erityisesti mustarastas vierailee ruokinnalla usein ja tänäänkin on melki koko päivän käynyt evästä napsimassa. tässä mustarastas Rantaperkiön ruokinnalla tasan vuosi sitten kun aloitin lintukuvausharjoittelun
Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 20242 vuotta Peruskierros käyty, ei kuvia ( ei mitään liikennettä ruokintapaikalla ) lisäsin pähkinärouhetta ja näköjään nyt talipötkö ja - pallot menny kaupaksi. Kaikki peruslajit havaittu, pikkuvarpusia, mustarastaita, tali ( kiva tarkastella onkos koiras vai naaras, kumpiakin oli )ja sini, tikka, keltasirkku, ja paljon tiklejä ja erittäin paljon urpiaisia koiraita ja naaraita. Fasaani ja sepelkyyhkyjä. Joku pieni ääni tiit tiit, mutta en havainnu äänen lähdettä.
Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Sorsalintu, vaalea ja mustia raitoja vois kuullostaa myös uivelolta. Pohjoisen lintu, mutta jos olis matkalla?
Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta Toinen oli tumma, valkoinen viiru kyljessä. Toinen oli vaalea, musta pään yläosa ja selvä musta viiru kyljessä. Näyttivät vähän kun toistensa vastakohdilta. Mutta siis aika kaukaa katselin eikä ole hyvä näkö. Joka tapauksessa tänään aamulenkillä uusina lintuina kanadanhanhipariskunta ja töyhtöhyyppä. Ratinan suvannossa naurulokkeja ja telkkiä. Jos ei nyt mitään katastrofikeliä, tarvii joku päivä ajella Ratinan tienoille tarkkailemaan.
Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010316798.html Lainaa Rantaperkiön maankuulun lintuharrastajien paratiisin alueella puiden hakkuut ovat tyrmistyttäneet lintuharrastajia
Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta 10 tuntia sitten, concorde kirjoitti: Sorsalintu, vaalea ja mustia raitoja vois kuullostaa myös uivelolta. Pohjoisen lintu, mutta jos olis matkalla? Toi tumma lintu menisi, mutta onko se kuitenkin telkkä pään muodon perusteella. Voi että olisi upeaa nähdä uivelokoiras, mutta vaalealla linnulla oli tumma pää. Pitääkö ostaa jotkut taskuun menevät minikiikarit... Ja voi vitsi kun kuulee uutta ääntä, mutta ei näe minkälainen lintu laulaa, eikä löydä sitä ääntä ( tai ei muista tarpeeksi hyvin) äänikirjasta...ai joo mullahan on 4 linnunlaulu cd:tä, ihan unohtanu kuunnella! edit. on telkkä, uivelokoiras vei telkkäkoiraalta naaraan ja kuvasarjassa on sitten ihan kunnon riitailua naaraasta hauska kuvasarja! https://www.satunnainenretkuilija.fi/2009/05/uivelo-vieraissa/ Muokattu: 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta Aamulla lehteä noutaessa jokin muuttava laji oli saapunut. Yksiosainen lyhyt vihellys, kuulosti pahasti sävyn puolesta joltakin rastaalta. Tiaiset, viherpeipot ja pikkuvarpuset kyllä pitävät jo kunnon kevätkonserttia, korpeillakin oli paljon asiaa. Pääsiäiseksi pitäisi haalautua Etelä-Pohjanmaan suuntaan, siellä tilanne on jo aivan muuta. Sää vaan taitaa olla aika tuhnua, mikä ei edistä muuttohommia. Muokattu: 28. Maaliskuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Köfte Autocorrect in correct
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään