Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Linnut

Featured Replies

Kirjoitettu

Kävin kipasemassa Rouvan mökille kotoa, viivyin reissulla 4 tuntia kaikkinensa.

Sillä välin oli Kyhmyjoutsen pesue ehitinyt nousta rantaan ja voi hirvitys taas tota sonnan määrää, minkä jättivät jälkeensä. Annoin äkkilähdön koko konkkaronkalle.

Joutsenilla on sama ilmiö kuin lokillakin. Ärhäköitä kun ovat, niin seuraan hakeutuu myös sorsat ja nokikanat nauttimaan näiden suojelusta. Nyt tuossa sai samalla äkkilähdön kymmenkunta muuta pienempää  meloskelijaa.

Joskus ollut 60 cm korkea katiskaverkko tuossa rannassa hanhia estämässä, pitäisköhän taas alkaa viritellä. Tuolla nuo on rullalla rantapuiden juurella. Katotaan nyt vielä.

• Viestejä 1.8k
  • Katselut 118.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Taannoinen Hannu Hautalan ottama kuva jossa tilhet on pihlajanmarjojen kimpussa. Kuva on "Sata parasta"-kirjassa ja oli paras siitä kuvaussessiosta, siinä meni 30 rullaa filmiä.
Laittaa pientä syöttiä ja odottelee että lintu/ja tulee. Mutta se vaan että odottelee siellä päivän, mä alan hermostua jo parinkymmenen minuutin kuluttua....
Vaikka taso on eri, niin sellainen "kuvaajan onnenhetki" on tuttu tunne. 

Tuon linnun tunnistan, uivelo. Näyttää edestäpäin avaruusoliolta. 
Hannu Hautalan luontokuvia Barcelonassa | madrid.fi

aha, toinen on naaras. Hannu oli mennyt naamioverkon alle jo illalla, ja odotteli siellä - yöllä oli pakastanut ja aamulla uivelot saapuivat paikalle. 
Ja kyllähän tuokin kuva on sinertävä, ite olen tuskaillut kun talvella lumi näyttää liian siniseltä kuvissa. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
15 minuuttia sitten, tempokisu kirjoitti:

Laittaa pientä syöttiä ja odottelee että lintu/ja tulee. Mutta se vaan että odottelee siellä päivän, mä alan hermostua jo parinkymmenen minuutin kuluttua....

Luontokuvaus on kestävyyslaji. Harvoin noi huippukuvat ovat ns. heittolaukauksia tai muita onnenkantamoisia.  Mun suosikkitapaus on tämä: https://petapixel.com/2015/11/25/this-shot-of-a-diving-kingfisher-was-6-years-and-720k-photos-in-the-making/

6 vuotta ja 720 tuhatta ruutua myöhemmin kuvaaja onnistui saamaan just sen, mitä haki:

perfectshot.jpg

Ja siihen sinertävään valkoiseen auttaa monesti, ettei käytä automaattista valkotasapainoa (AWB) , vaan kertoo kameralle kuvauspaikkakohtaisesti mikä on valkoista, niin se osaa balansoida muut värit sitten sen mukaan.

Muokattu: , käyttäjä: concorde

Kirjoitettu

^ just ja mä olen aina ollut nimenomaan kestävyysurheilija. Kuvaajana näppäilijä, mutta nautin suunnattomasti kun saa olla leppoisasti luonnossa ja jospa tulisi kuvaa...

Valkoista lunta
mustarastas2023-26.03c2.jpg?img=medium

Hannullahan on paljon epätarkkoja kuvia, minä tykkään että kohde on tarkka. Ja jos saisi kuvaan linnun jonkun hassun ilmeen tai asennon.

..katsoin suurempana, siis tuo vasemmanpuoleinen poikanen vetää toiselta samaa matoa itelleen..
lokkeja%20pesint%C3%A4L12k.jpg?img=mediu

oli todella kiva seurata lokkiperhettä, tosisuuri suru vaan se kun toinen poikasista menehtyi. Suhtautumiseni lokkeihin muuttui täysin - lokit on kivoja.

Ja tässä 5kuukautta lintukuvia nappailleena olen kyllä tosi tyytyväinen, tullu joitain tosi kivoja kuvia. 
Nukkekuvien suhteen hyviä kuvia tuli noin 8 vuoden harjoittelun jälkeen....

Kirjoitettu

Sun tarttis myös päivittää tota muuta kalustoa 4K tarkkuuteen, eli näyttö, tietsikka ja telkkari.

Vasta sitten kuvien hienous pääsee todelliseen loistoonsa. Juutuuppi ähkyynsä täynnä ällistyttävän huikeita 4K luontovideoita.

Suuria rahojakaan tuohon ei enää tarvita, uskoisin alta kahden tonnin koko setti: 55" 4K TV , kalibroitu 27" LCD näyttö ja joku läppäri 4K näytönohjaimella.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Täällä E-Pohjanmaan syrjässä paikallinen kurkiperhe toimittaa kukon virkaa. Klo 04:26...

Kirjoitettu
8 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Sun tarttis myös päivittää tota muuta kalustoa 4K tarkkuuteen, eli näyttö, tietsikka ja telkkari.

Vasta sitten kuvien hienous pääsee todelliseen loistoonsa. Juutuuppi ähkyynsä täynnä ällistyttävän huikeita 4K luontovideoita.

Suuria rahojakaan tuohon ei enää tarvita, uskoisin alta kahden tonnin koko setti: 55" 4K TV , kalibroitu 27" LCD näyttö ja joku läppäri 4K näytönohjaimella.

No kiitos vaan joo. 
Näyttö ja tietokone - nehän on tässä integroituneena ja mistään ei saa enää 21" läppäriä. Telkkari? mitä tekemistä telkkarilla on lintukuvien kanssa? Just muutama vuosi sitten ostin uude telkkarin, vanha meni vanhemmilleni ja vanhan telkkarin ongelma ( näytössä musta pallero) häviämässä että vaihdetaanko...

Hannu Hautala otti nykytekniikasta jotain juttuja, mutta jatkoi vanhan liiton miehenä filmikuvausta,  ja samoin > ainut että digikameralla voi huoletta näppäillä ja kokeilla, mutta muuten perinteiseen malliin. Eikä ole puhelin mukana, paitsi töissä. 

( off: se mitä seuraavaksi hankinnassa niin jääkaappi ja pakastin...olisihan se 1200mm telekin ihan kiva mutta 25ke..)

Kirjoitettu

Äläs ny.

Kaikki tekniikka vanhenee ja niistä tulee kärttysimpiä niinku myöki :D
Mutta tuossa kokoonpanossa on joko läppäri tai erillinen PC jotka varustetaan erillisellä hyvällä näytöllä.

Hyvän näytön ei tarvitse olla OLED tms. LCD laatunäyttöjä (kalibroituja) löytyy ainakin Asus. Omani Asus ei ole aivan 4K, mutta koossa 27" sen resoluutio riittää mainiosti. Hintaa en muista, oliskos ollut jotain 250-300 €?

Tietsikka sitten, jollet tartte läppäriä ehkä sitten joku mini PC, ei ole paljoa pokkaria isompi ja on äänetön (yleensä ilman puhallinta). Konetehoa et tarvii, jos et videoita muokkaa. En osaa sanoa miten 4K näytön ohjaimilla olevia laitteita saa, tai joko ovat ihan peruskamaa.

Prosessoreista en tiedä muuta kuin jokin budjettipuolen, muistia nyt min 16 G kuitenkin nykyisin. Tässä kohden sitten joku paremmin asiaa tunteva.

Ja se telkkari.
Iso näyttö ja 4k, koplattunata joko HDMI kaapelilla tai langattomasti.
Jollei uusi telkkarisi ole kovin vanha, se voi olla jo 4K tarkkuudella.
Jokin mainoslpäyskä möi Samsung 55" 4k telkkaria, oliskos ollut 350 €!

Ja kun sulla on tietsikka HDMI kytkyllä telkkarissa, voit seurata kaikki Areenat ja Juutuupit ja mitä ikinä PC kuvaruudulla näkyy.

Itse en ole näiden asiantuntija, vain mitä itse olen käynyt läpi, silloin kun on ollut ajankohtaista. Maailma muuttuu, minä en :) 

Joku voi oikasta, jos meni jokin pieleen :)

Kirjoitettu

^ no mä en nyt ymmärrä viestisi pointtia, paitsi että sun on joka mun asiaan kommentoitava..ja varsinkin miten tämä "Linnut"-topicciin liittyy...( lähellä oot tota ignore-nappulaa )

Läppäri on 21" näytöllä ja tykkään tästä. Varakone 15" mininäytöllä, ja vain varalla ( jos tämä kone joutuu vaikka huoltoon kuten on käynytkin..)
Telkkaria lähinnä kuuntelen, ja just Samsungin 55" telkkari on. 
Läppärin piuhat on täällä makuuhuoneessa.

No en todellakaan videoita muokkaa, otan kameralla ihan vaan valokuvia.

Laitteita on oman tarpeen ja käytön mukaan. Jos tarvii jotain, ostetaan mutta kun en tarvii. ( paitsi uudet jääkaappi ja pakastin, mutta ne sitten myöhemmin )
En tarvii ja erityisesti kun en halua älypuhelinta. On vanha Nokia 6555. 

Takaisin aiheeseen..

Isokoskelolla on ns. rasvarauhanen, ja lintu sukii itsensä rasvaiseksi eikä kastu. 
isokoskelopoikue%20L6e.jpg?img=medium

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

Pirkkalan vanhan kirkon vaiheilla olen nähnyt yhden joutsenpariskunnan. Lähipelloilla ja uimassa.

joutsenia%20reipissa1b.jpg?img=medium

Tänään aamulenkillä juuri ennen Sorkkalan risteystä Sikojoessa - äitijoutsen ja 4 melko isoa poikasta
- lähdin sitten autolla kameran kanssa, no ei ne -tietenkään- enää siinä olleet, kävelin lintutornille josko sieltä näkyisi, mutta ei. 
Sensijaan löysin kääk! valtavasti isoja vadelmia. Tarkoitus oli käydä Säijän paikalla, mutta sinne ei tarvinnnu ajella.
Käyn sielä huomena uudestaan jos ei sada.

Kirjoitettu

Lentäjä se on tämäkin, joskin ei ihan vielä.
Heinähukka kehrääjän toukka. Talvehtii toukkana ja koteloituu vasta keväällä.
Koteloitumisaika 5-8 vko ja lentoaika kesäkuun alku - heinäkuun alku.

Söpön toukan karvoituksen silittely aiheuttaa allergisia reaktioita.

OcA-MXTIx.png

Wikin kuva kehrääjästä

hA7HmW_SU.png

Kirjoitettu

^ Hieno 7-piste Pirkko!

Nyt huolestuttaa nuo hanhet, hirveää mekkalaa tuossa pitävät ja elpymispaikkaa vaanivat.

Elien taisi osa porukkaa, majoittautua vastarannalle, kun sieltä kantautui aivan hirveää huutoa ja karjuntaa, ilman uimiseen liittyvää ääntelyä.

Tuolla nuo vaanivat kuin Hitschckokin linnut! Juuri lens 7 kpl partio yli.

Mutta huono tulevaisuus meidän sorsille, jos häipyvät rannasta, alkavat olla pian pullasorsaluokkaa, vaikka Rouva niitä kävikin hätyyttelemässä.
Pari eri porukkaa, nokikanatkin nyt sitten liittyneet joukkoon. Kymmenkunta kaikkiaan.

Kurjet ovat alkaneet elämöidä jo varhaistunneilla.

Ja tuo Joutsen ehti käydä rannassa taas paskalla, kun nukuin yhdeksään saakka. Äkkilähdön otti kun kävin sanomassa ja vikisi mennessään.

Kirjoitettu

Tapahtui eilen, tulin kotiin töistä ja jäin pihalle seuraamaan kun yksi varpunen näytti olevan kiinnostunut autoista. 
Hyppeli siinä mun autoni vieressä, sitten meni alustarakenteisiin...takarengas näytti kiinnostavan, ensin renkaan päälle ja sitten toisen puolen vanteelle. 
Tarkasti myös viereisen auton vanteet.  

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.