Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 20223 vuotta Tässä voi spekuloida ruokavalioita, mainostaa olevansa vegaani tai puhua eliniän pidentämiseen tähtäävästä pyöräilystä tms. Tosiaan itselle heitettiin viiden vuoden kuluttua 10 % aivoinfrakti-riski. Täytyy nyt mainostaa että mulla arvot on vielä aika maltilliset, tämä tuli triglyjen korkeasta määrästä ja muista kolestrolijutuista. Mikään näistä ei ollut erityisen hälyttävä, muistelen hatusta että triglyt joku 5 ja hyvä kolestroli oli alhaalla 1 ja jotain, kokonaiskolestroli ihan lukemissaan (en jaksa avata tuloksia). Mitähä olisi riski jos arvot olisivat kunnolla rempallaan? Esim. lääkkeitä ei viel isketty hanskaan ja näin. 3kk kuluttua tsekki, joten ajattelin vetää "viimesen päälle" ainakin 3kk ja kattoa mikä on tulos.
Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 20223 vuotta Mulla on ollut veriarvot aina hyviä, ikää joitain vuosia yli 40. Olen aina syönyt aika lailla mitä on mieli tehnyt ja painon kanssa ei ole ollut ongelmia vaan olen tällainen luonnostani laiha. No vastaavasti lihaksetkaan eivät tunnu tarttuvan vaikka niitä treenaisikin. Nyt ihan viimeisen puolen vuoden aikana oli muutama kilo tullut lisää ns. normaalipainooni nähden mutta sen sain pois vähän katsomalla että ottaisi pienempiä annoksia. Mutta vaikka kolesteroli ym arvojen kanssa ei ongelmia olisikaan, niin ei se vissiin hyvä olisi silti syödä irtokarkkeja tai sipsejä yhtä mittaa tai juoda olutta edes sitä yhtä tai kahta pulloa useampaa kertaa viikossa. Onhan tuo melkoista rahanmenoakin vuositasolla jos ostaa 3-4 euron oluita eikä halvinta. Vähän tähän liittyen tein loppukesästä itseni kanssa päätöksen etten osta alkoholillista olutta kotiin ennen joulua ja päätös on pitänyt. Huomenna meinasin nauttia ensimmäisen ns. joulun nimissä. Muita alkoholijuomia päätös ei siis koskenut eikä ulkona juomista. Mutta kyllä se kokonaiskulutusta on vähentänyt. Samalla kertaa päätin, että pyöräilen joka viikko vähintään 3 tuntia/50 km (kumpi vain) läpi talvenkin jos pakkasta on vähemmän kuin 10 astetta (vai olikohan se 5) ja olen kotona ja terveenä. Ainoa millä ajan tai matkan saa korvata on hiihto. Tämä lupaus on myös pitänyt jos sitä ei lasketa sitä, että viime viikolla jäi 5 minuuttia vajaaksi. Tällä viikolla ei tule suorituksia flunssan takia ellei sitten sunnuntaina jotain pientä. Vegaaniutta tai muutakaan vastaavaa valintaa en ole tehnyt mutta tiedostan, että punaista lihaa voisi vähän koittaa vähentää ja ehkä se ihan vähän on vähentynytkin. Mutta naudan jauhelihaa meillä laitetaan kyllä useamman kerran viikossa jossain muodossa. Vastaavasti kalaruokien syömistä voisi vähän lisätä. Kalasta kyllä tykkään ei siinä mitään ja kyllä me sitä syödäänkin ainakin kerran viikossa mutta enempi olis parempi. Paitsi lompakon kannalta. Mun yksi säännöllisesti toistuvista lounaista yksin kotona etätöitä tehdessäni on uunissa tehdyt Oolannin rapeat ranskalaiset, 1-2 keitettyä kananmunaa ja Apetit porkkanapihvi tai Bataatti-kikhernepihvi. https://apetit.fi/tuotteet/apetit-luomu-bataatti-kikhernepihvi-200-g/ Mahdollisesti vähän raejuustoa myös. Melko terveellinen tuo kai on. Ranskiksiin ja kananmunaan toki hieman suolaa mutta sekin pansuolana. Joskus kun käy niin, että uuni on jo päällä ja ranskalaiset ajatuksissa mutta sitten huomaa niiden olevankin kotoa loppu niin kyllä ahdistaa! Yleensä pakkasessa on niitä onneksi useampi pussi odottamassa. Muokattu: 22. Joulukuuta, 20223 vuotta, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 20223 vuotta Kirjoittaja Mä olen alkoholin jättänyt tosi vähille, 0-3 annosta viikossa on normi. Jossain reissussa saatan juoda 4kin tuoppia päivässä, jos ollaan jossain hyvän oluen maassa. Mutta nyt jotenkin työstressiä syyttäen karkkia on lähtenyt kulumaan ihan tolkuttoman paljon enemmän kun ennen.. mikä on paljon, arkisin ehkä joka toinen päivä joku suklaapatukka, viikonloppuna suklaalevy ja jätskiä. Ennen en syönyt just yhtään, viikonloppuisin juotiin kaljaa . Karkin vois yrittää lopettaa tai ainakin vähentää kohtuu minimiin myös. Toinen juttu mikä on ryöstäytynyt, on juuston kulutus. Ei oikein jaksa tehdä mitään leipää kummosempaa välipalaksi/iltapalaksi ja toki siihen päälle on jotain pistettävä, joten juustohan siihen sopii. Ainakin toisen ajattelin korvata kaurapuurolla, vaikka ei ihan herkku olekaan. Mä ite olen vältellyt lääkityksiä, kun tulee fiilis että mitäpä sitten enää edes yrittäään. Mulla on ollut vuodesta 2007 tai jotain diabetesriski, jonka olen onnistunut välttämään elämäntavoilla, triglyt ollu joskus yli 8 mutta nekin saanut alas. Tämä on aika tyypillistä, kun kaikki hyvin, palaa herkut salakavalasti, sitten kun lekuri vähän ärähtää, tiukennetaan. Fillaristiksi ajan/liikun aerobista kohtuu vähän, 0,5-1,5h päivässä ja talvisin paino tuolla alapäässä, enää tosi harvoin mitään rankkaa, matka-ajo ja kävely tyypillisimmät harrasteet. Maastossa tulee vedettyä hiki päässä, viime kesänä julistin sen jo lopettavani kaatuilun takia, mutta kaipa se on palautettava palettiin, jättää ne DH-mäet väliin (mä aina olen kaatunut junnujen tekemällä DH-radalla, jota jostain syystä on pakko ajaa... jopa kelloa vastaan )
Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 20223 vuotta Kirjoittaja Nyt lähti: - Ei alkoholia kuukauteen - punainen liha minimiin, kanaa ja kalaa tilalle - juusto minimiin - karkinsyönti kohtuudella viikonloppuna - enemmän papuja, pähkinöitä, salaattia, marjoja, kaurapuuroa. Ehkä lisään aerobista liikuntaa hitusen ja ehkä vähän rankempi intensiteetti joskus. Muutos on enempi ravintopuolella, liikunta on allekirjoittaneella näissä jutuissa aika marginaalinen tekijä kokemuksen mukaan. Mulla on siis maksa-arvot kuukauden kuluttua ja rasva-arvot kolmen kuukauden kuluttua. Katotaan tapahtuuko mitään. Jos ei, niin toiseen käteen tulee tuoppi ja toiseen juusto, sijoitetaan sitten henkiseen hyvinvointiin eli Buddhan ulkonäköön
Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 20223 vuotta Noniin! Toivotaan, arvot on kohta selvästi parempia ja ties vaikka jonkinlainen yleishyvinvointi paranisi muutoinkin siinä sivussa (entistäkin) paremmaksi.
Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 20223 vuotta Otapa vihreet ja punaset linssit repertuaariin, äärettömän helppoa ja nopeeta ja hyvää apetta erilaisiin patoihin ja keittoihin. Taitavat kuulua papuihin. Rouva tekee aina joskus voimakkaasti makusteltua kanan kanssa, jota syödään minttuhyytelön kanssa. Tosin painonhallintaan ei taida tepsiä, kun tulee aina vedettyä pata tyhjäksi ja nuoltuakin vielä
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20233 vuotta Luulen löytäneeni sen tuolla toisessa topikissa mainitsemani suola dokkarin. Täytyy huomenissa katsoa se. Areenasta löytyy syyskuulle asti. Hyvä, paha suola
Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 20233 vuotta https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009064448.html https://www.cbc.ca/natureofthings/episodes/pass-the-salt PS Pavut ja linssit kuuluvat palkokasveihin. PPS https://icuban.com/food/moros_y_cristianos.html
Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 20233 vuotta On 12/25/2022 at 11:53 AM, Jopotuinen said: Otapa vihreet ja punaset linssit repertuaariin, äärettömän helppoa ja nopeeta ja hyvää apetta erilaisiin patoihin ja keittoihin. Linssikeittohan on parhautta ja terveellistäkin vielä. Täälläpäin sekaan heitetään chorizon pätkiä ettei nyt ihan vegeksi mene.
Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 20233 vuotta Sen tuossa suola-dokkarissa pistin merkille, tai en ainakaan huomannut, että hikeä olisi tuotu suoraan esiin yhtenä kanavana suolan poistumiselle kehosta. Kyllähän siinä haastateltiin yhtä jumpparia, jolle juotettiin jotain elektrolyysiä, mutta hikoilusta ei mainittu sanakaan, ellei sitten mennyt multa ohi. Hiki sisältää 0,3–0,4 prosenttia ruokasuolaa, pieniä määriä kaliumkloridia, fosfaatteja, valkuaisaineita, virtsa-aineita, aminohappoja sekä maitohappoa. Kuumalla ilmalla ulkona työskentelevä ihminen voi menettää päivässä jopa 25 grammaa suolaa. Tällähän voisi helpostikin selittää ne Mars-leiriläisten virtsan suolamäärän vaihtelun. Siellä on vain vedetty eri päivinä erilaisia jumppatreenejä. Kaivelemaan tuossa jäi myös lopussa väitetty natrium kertyminen lihaksiin ja ihoon, eritoten vanhuksilla. Onko tuosta sitten siellä haittaa (jollei väitettyä ihon rypistymistä lasketa)? Natriumin kertymisestä lihaksistoon tuli mieleen, että voisiko se mekanismi toimia siten, että natrium määrä pysyttelee lihaksistossa suht vakiona, mutta lihasmassan hupenemisesta seuraa natriumin suhteellisen määrän kasvu ikäihmisen lihaksistossa? Ja, entäs sitten? Bridget Bardot taisi muuten olla suolan suurkäyttäjä Mene ja tiedä. Meille uskotellaan niin paljon kaikenlaisia asioita, ihan kaikkea ei kannata uskoa aivan suoralta kädeltä. Mutta ihan mielenkiintoinen dokkari, joka antoi paljonkin ajattelemisen aiheita ja näkökulmia. Kuten se, että joka neljäs ihminen on suolaherkkä – ja loput ei. Täytyykö näiden epäherkkienkin kärsiä tämän pienen vähemmistön johdolla vähäsuolaisuudesta ja siten alistua terveiden ihmisten hoitamiseen?
Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 20233 vuotta No jopa on mielenkiintoista tykkään kalasta, ja juon 1- puolitoista lasia kuohuviiniä kalan kanssa. Liian monta vuosikymmentä meni anoreksian kanssa, sittemmin pienituloisena, ruoan välttelyssä. Yritin elää terveellisesti, ja se johti sairastumiseen. Nyt syön ja juon sitä mistä tykkään ja maistuu hyvälle, ihan sama onko terveellisetä vai ei. Terveellistä on se että nauttii elämästä, ja hyvästä ruoasta. Ehdottomasti mieluummin elämää vuosiin kuin vuosia elämään.
Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 20233 vuotta 9.1.2023 klo 11.51, Kessiakoff kirjoitti: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009064448.html https://www.cbc.ca/natureofthings/episodes/pass-the-salt PS Pavut ja linssit kuuluvat palkokasveihin. PPS https://icuban.com/food/moros_y_cristianos.html Toi kuubalainen ruokalinkki vaikuttaa mielenkiintoiselta. Joitain eksoottisia aineksia siellä, joutuu soveltamaan, mutta mitä pikaisesti vilkasin, niin täytyykin perehtyä enemmän. Havannassa piipahdin joskus 10 vuotta sitten. Kokemuksena se oli kuin olisi sukeltanut suoraan keskelle vanhaa amerikkalaista elokuvaa. Kyseessä oli se oli se vuosi, kun jostain syystä Suomesta loppui voi joskus Joulun tuntumassa. Huvitti suuresti, kun niukkuuden runtelemassa Kuubassa kaikki tehtiin voihin ja paksuun kermaan! Ja voi että oli hyvää!
Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 20233 vuotta höh, aina kun on lehdissä ruokaohjeita, ja mainitaan vielä että edullisesti....niin se raaka-aineluettelo on ihan järkyttävän pitkä. Pitäisi olla dijon-sinappia, pinjansiemeniä, basilikaa, limeä... Kaikki pikkutarvikkeet pitäisi erikseen ostaa, ei tule edullista. Ja mä olen sellainen "kokki" että laitan aineksia silmämääräisesti, en edes omista mitään mitta-astioita. Voissa paistan, ja jos tarvitaan kermaa/maitoa, käytän ruokakermaa. Sitä on nyt pakastimessa jääpaloina, senverta vähäistä on kulutus että ehtii pahentua. No, ilman erikoismausteitakin saa aikaseen hienon aterian
Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 20233 vuotta Ne ohjeet on sinne luotu ihan joidenkin tuotteiden myynnin edistämiseksi. Useimmissa ohjeissa käsketäänkin aina ostamaan ruukku sitä ja ruukku tota yrttiä ja ne ei ole sieltä halvasta päästä, ilmankin pärjää. Tai sitten johdatellaan vavihkaa tekemään jotain vegaanien kötöstyksiä, joita ylistetään maailman parhaiksi. Vähän kun perehtyy ohjeistukseen, niin voi havaita ettei siltä löydy mitään parhautta, päinvastoin. Lähdenkin tästä ottamaan meetvursti voikkaria
Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 20233 vuotta Talkoissa ainoat oikeat eväät on - lihistä ja makkaraa. Kesti pari talkoota ennenkun ymmärsin että talkoissa ei kuulu niukkuustella. Tosin viime vuonna otin viherlisukkeita mukaan...."siis mitä sulla siinä on!!!" Olispa jo syksy.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään