Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähköpyörän hankinta työmatkalle yksityishenkilönä

Featured Replies

Kirjoitettu

Tervehdys!

Olen käynyt satunnaisesti polkupyörällä töissä viimeisten vuosien aikana, mutta nyt tuntuisi, että tätä hyvää harrastusta kannattaisi lisätä. Ajatuksena on hankkia sähköfillari, jotta kynnys lähteä pyörällä töihin auton sijaan, olisi mahdollisimman matala.

Työnantajani ei kuitenkaan tällä hetkellä tue työmatkapyöräilyä, eikä ole viitteitä, että näin olisi tapahtumassa lähitulevaisuudessa. Kunnon sähköpyörä on itselle ihan merkittävä hankinta ja on harmi, jos sen hankintaan olisi tarjolla tukea/etuja, mutta ei niitä hyödyntäisi. 

Onko tietoa, että voiko yksityishenkilö saada jotain veroteknistä tai muuta kannustetta työmatkapyörän hankintaan, jos työnantaja ei sitä tarjoa? Tai onko markkinoilla tarjolla pyörä-leasinkiä yksityishenkilöille, jolla homman toimivuutta voisi testata ennen omaa hankintaa? 

• 1 year later...
Kirjoitettu

Tällä hetkellä valtion tarjoamaa etua ei taida olla. Välillä on ollut kampanjoita joissa auton romuttamolle vievä on saanut uuden vähäpäästöisen auton tai sähköfillarin hankintaan tukea. Pari tonnia muistaakseni.

Mulla on sama tilanne ettei työnantaja tue pyöräilyä eikä sitä ole näköpiirissäkään. Autoilua tuetaan tarjoamalla käypää hintaa edullisempaa pysäköintimaksua. Myös tupakointia tuetaan siinä mielessä, että röökitauolla saa käydä työajalla rajattomasti. Aikanaan käytössä ollut tyky-tunti eli tunti liikuntaa työajalla on poistettu ohjelmasta. Samoin se, että työnantaja tuki muutamalla eurolla hierontakäyntejä. 

Minulla matka on töihin 20 km suuntaansa ja 5 km matkasta olis Helsingin ydinkeskusta-ajoa. Työmatkapyöräily on jäänyt. Kun duuni oli ennen 15 km päässä ja reitti mukava, kävin pari kertaa viikossa pyörällä duunissa. Sähköpyörällä saattaisin ajaa nykyistäkin matkaa. Pitkät lokarit ja  tavarat sivulaukuissa tyylisellä. Ja vedenpitävää ja lämmintä vaatetta voisi pukea ja ajaa silti kevyellä temmolla suuremmin hikoilematta mutta sähkötöntä nopeammin. Ja julkisia nopeammin. Julkisilla mulla menee duuniin n. tunti, pyörällä vähän päälle silloin kun olen testannut. Mitään vauhtiajoa (työmatkatempoa) en jaksa vääntää. Ja täytyy sanoa, että työmatkapyöräily vanhaankin duunipaikkaan oli kuitenkin useamman asteen ikävämpää kuin pyöräily harrastuslenkeillä ajoi sitten kotiinpäin tai töihin. Jotenkin se mieli on sellainen. Plus reppu selässä. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.