Jump to content
Luici

Vaihtajakysymykset

Recommended Posts

Suunnitteilla olis rakennella enimmäkseen rakentamisen ilosta jonkun näköinen MTB kikotin.

Haluaisin tehdä pyörästä 10-11 vaihteisen, 11-40,42T

Mitkä kaikki takavaihtajat ovat yhteensopivia ko. Takapakan kanssa?

Pyöräharrastus on uusi aluevaltaus itselle, joten neuvoja kaivataan.

Jaa viesti

Sehän nyt vähän tietysti riippuu. Esim sram 1x11 vaihteiston kanssa käy kaikki ristiin, voit käyttää mitä vaihtajaa tahansa minkä liipasimen kanssa tahansa. 

Shimanon 11 vaihteiseen en ole tutustunut, mutta uskoisin että 1x11 11-40 pakkaiselle toimii medium pituus cagessa. Pitkä on tod näk suunniteltu 2x11 systeemille.

Yksi hyvä vaihtoehto (minulla tällä hetkellä dudessa) on 1x10 shimanolta. Siihen kun ostat sunracen 11-42 pakan ja mahdollisesti vielä goatlinkin vaihtajan päähän. Saat aikaan riittävän välityksen. 

Tämä saattaa olla halpa ratkaisu jos etsit käytettyjä osia, mutta jos uutta palikkaa etsit niin ostasin itse varmaan suoraa sramin 1x11.

Yksi asia mikä yleensä ihmisillä menee väärin näissä vaihteistossa on komponenttien valinta. Itse käytän aina parasta mahdollista ketjua (xx1 tai dura-ace/ultegra). Ketju maksaa enemmän, mutta lisähinnalla saat paremman viimeistelyn (toimii vaihtaminen paremmin) ja ruostumatonta terästä (kestävämpi). Toinen asia mihin kiinnitän huomiota on vaihdevipu. Vaihtajan liike on riippuvainen siitä mitä komentoa tulee liipasimelta, eikä siitä mistä materiaalista vaihtaja on tehty. Sitten tärkeä asia myös kasatessa on käyttää laadukasta vaijerinkuorta ja vaijeria. Kuorena käytän itse aina shimanon sp41 ja vaijerina jotakin ruostumatonta, ei tarvitse olla käsitelty teflonilla tms, koska kuoren sisäpinta on käsitelty. Itse pyrin aina käyttämään saman valmistajan ketjua ja pakkaa, jotta vaihtaminen olisi mahd nopeaa. 

Lyhyesti mitä itse laittaisin:

Shimano 1x10

Vaihtaja slx (shadow plus)

Vipu xtr (paljon parempi kuin esim xt, pystyy vaihtamaan useamman vaihteen kerralla)

Ketju xtr

Pakka sunrace 11-42

Sram 1x11

Vaihtaja nx/gx

Vipu xo1 tai xx1 ( ero noilla on paino)

Ketju xx1

Pakka gx (xd drive) tai nx (shimano vapari)

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.