Jump to content
ESTETTY

Tubeless ongelmat ja ratkaisut


Recommended Posts

Kirjoitettu

Olen tässä ottanut projektiksi tubeless teippien vaihdon läskistä. Vanhat teipit oli mallia gorilla tape. Ongelmana on vanhojen teippien poisto. Löysin googlesta kaiken maailman ohjeita teipin liimajäämien poistoon. Kokeilin WD40, alkoholia ja jarrulevyjen puhdistusainetta. Mikään ei toiminut.

Paras ratkaisu liiman poistoon on vanhojen teippien hidas poistaminen, eli yrittää saada se liima teipin mukana irti. Kun sitä liimaa siihen vanteelle jää, niin liimajäämien poistamiseen parhaaksi ratkaisuksi löysin mekaanisen puhdistuksen ja ilmastointiteipillä tuputtelun. Uusi teippi liimaantuu vanhaan liimaan ja imee sen mukana pois. Jos tätä menetelmää tekee koko paksuun liimaan, niin se ei kunnolla lähtenyt irti vaan piti aluksi mekaanisesti puhdistaa.

IMG_20161004_093041.jpg

Alkutilanne

IMG_20161004_093505.jpg

Mekaanisen puhdistuksen jälkeen

IMG_20161004_094043.jpg

Teippi töpöttelyn jälkeen.

Tuohon kuvan pätkään meni aikaa varmaan 30min kun puhdistelin liimat irti.

Kirjoitettu

Ei taida etelässä (Vantaa) olla tarpeeks hirvenmurhaajia muovisäkkiasioilla.

Miun Jalcot on noin 57.5cm ulkohalk. mutta se kuuluisa hirvisäkkihän on rullalla noin 50 senttistä joten melkone ähkintä vanteelle?

^Tuon takia en laita jesaria vaan ostin kokeeks Gorillan leveetä pakkaustepanderia, halvempaakin. Kestää minkä kestää.

Kirjoitettu

Joo, taitaa olla tuo hirvisäkki vaan meidän maalaisten valikoimassa.

Asetonilla lähtee monesti noi liimajämät, joskus lähtee sitten kyllä maalitkin eli kantsii vähän testata ensin. Myös sitruspohjaiset teipinirrotusaineet toimii yllättävän hyvin.

Kirjoitettu

Laskeskelin pikasesti että sellane 90cm leveä säkki liukuis hyvin vanteelle, ongelmana vaan sopivan metästys TAI fattystripper mutten nuukana viiti. Toisaalta, siitä riittäs krossarin tupeloimiseenkin.

Kirjoitettu

Gorillan leviä kirkas pakkausteippi jättää myös liimansa melko sukkelaan asennuksen jälkeen irrotettaessa.

Melko jäykkää ja paksua on joten vannekehän syytä olla suorapintainen tai menee ryppyyn tosi helposti. Oivaa tavaraa yksittäisten reikien, terävien reunojen ym. piilottamiseen. Liukas ja siisti liimaton puoli.

 

Lisätään nyt näitä vaihtoehtoja eli Fixmanin 100mm PE-teippi, mallia musta, löytyy halvalla Ebaysta alle kympillä.

  • 2 weeks later...
Kirjoitettu

Miten itse teen tubeless läskin.

Alkuun laitan 5cm leveän teipin liimapinta ylöspäin vanteelle. Tässä vaiheessa kannattaa muutaman kymmenen sentin välein laittaa "tuki" teipit, ettei tämä alusteippi luista kun alkaa vetämään sitä varsinaista teippiä pintaan. 1.jpg

 

Sen jälkeen leveällä gorilla tapella päälle. Gorilla tape kannattaa laittaa sitten tarkasti, aluksi keskeltä alas ja sitten sivuille, näin se teippi ei pingotu siihen kourun päälle, vaan painuu suoraan sinne pohjalle. Teippi kannattaa sitten painella kunnolla paikalleen. Tätä teippiä laittaessa kannattaa myös huomioida kiekon pyörimissuunta, eli teippi silleen päin, ettei litkut pääse renkaan pyöriessä hyppimään reunan alle.

2.jpg

 

Tämän jälkeen rengas päälle ja sisuri paikalleen. Sisurilla on tarkoitus saada teippi kunnolla lopullisesti paikalleen ja venyttää se malliinsa. Eli tässä kohti painetta se 30-40psi kumiin. 4.jpg

Kun aloitat tubelesin tekemisen, kannattaa ulkokumi poistaa vain toiselta reunalta, jolloin saat otettua sisurin pois ja tubeless venttiilin sisään. Tämä myös siitä syystä, että toinen puoli on jo valmiiksi vallissa kiinni ja se vanteelle nostaminen helpottuu sitä kautta.

IMG_20161107_182655.jpg

Ensimmäisten kuvien vee rubber nousi ihan pelkällä pumpulla vanteelle, mutta viimeisessä kuvassa oleva surlyn lou ei. Kuvassa on tehty panta ilmastointiteipistä, jolla tuota Louta painetaan vannetta vasten ja sitten eikun töhäyttämään painetta sisälle. Parempi vaihtoehto on tietysti joku irtoremmi, jos on sopiva käsillä.

 

3.jpgTuossa on sitten kotitekoinen töhäytin. Tuolla systeemillä olen saanut kaikki kumit nousemaan. Eli tommonen sopiva letku, johon on laitettu kiinni vanhasta sisurista venttiili, joka menee pumppuun ja toisessa päässä tommonen venttiili adapteri (pitää silti pitää kiinni kädellä kun päästää paineet renkaaseen). Tuo letku on siis liimattu normaalin limukkapullon korkkiin. Limukkapullot kestävät ainakin 6 baria painetta, joten sitä ilmaa pitäisi olla ihan tarpeeksi. Voin noita letkuja myös myydä, jossa jollakin on tarvetta tommoseen.

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
Kirjoitettu

Tubelessoin semiläskin, siinä DT:n XM551 tubeless-ready vanteet. Eipä tarvinnut säätää yhtään, sisuri pois, venttiili, stänit ja ilmat sisään ja se oli siinä. Nyt oli sellainen tubeless-ongelma, että ei ollut mitään säätämistä, piti keksiä muuta tekemistä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.