Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 20232 vuotta Ei vissii tällästä ollut? Ei jaksa pelkille burgereille tehdä ketjua, tässä voi kebabit ja lörtsyt sun muut käsitellä. Olen "aina" (eli vuodesta 2013 virallisesti) ollut jonkun sortin burgerifanaatikko, joskus pidin blogia ja listasin top 5:sta yms.. Harrastus väljeni, lähinnä sen takia että oli aina melkein pakko ottaa bursa, jos listalla se oli, ihan vertailun vuoksi. Halusin syödä muutakin välillä. Lahes on tilanne ollut aina kohtuu vaihteleva, nyt täällä on ainostaan 1 gourmet-burgeriketju: Social burgerjoint. Pidinkin tätä ennen parhaana, mutta vanha listaus 1. Social 2. Friends & Brgrs 3. Barot's on kääntynyt päivän vastoin. Liekö muiden huononominen tai Barot'siin tulleet smash-burgerit, mutta tuo on nyt mielestäni paikallisista paras. Suomen paras on aina ollut Bites, mutta en ole tuolla käynyt kun ennen koronaa. Pitäisi tsekata nykytila kun vapaassa maailmassa pyörähtää. Kesällä/syksyllä nostin vanhan rakkauden kebabiin taas esiin. Noita söisi enemmänkin, mutta erittäin vaihteleva laatu (täällä ainakin mestojen omistajat vaihtelevat lähes päivittäin) ja luotaansatyöntävät ravintolatilat, ovat jättäneet testailut vähemmälle. Paljon on ollut juttua myös hygieniasta, liekö "parinkympin pizzaa" myyvän yrittäjän panettelua sitten. Aurajuustorulla on valintani.
Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 20232 vuotta Mä olen ollut kebabin ystävä siitä lähtien, kun aloin kulkemaan Saksassa. Siis 90-lopusta alkaen, mp-reissua 18-vuotiaana ei lasketa. Joskus saksan mestoissa on sellainen mekkala, että tulee mieleen, voiko tuonne mennä. Siellä eväs osataan maustaa. Viimeksi keksin juomaksi ayranin - jogurttia puolet, vettä puolet ja merisuolaa. Suomessa sama safka on todella laimeasti maustettu ja salaatissa säästellään. Siis vaikka mestat on liki kaikki turkkilaisten pitämiä. En kysynyt passia, ainakin arabitaustaisten. Muokattu: 9. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 20232 vuotta Velipojan sukulaissuhteiden vuoksi on tullut tutustuttua myös Germaanien Fast-food-genreen. Parempaa mättöä tarjoavat siellä vähemmillä €uroilla. En ota kantaa harmaaseen talouteen, lakisääteisiin velvotteisiin. Ehkä tuo hahmoni nimi antaa vinkkiä olomuodon lisäksi. Ei ole minun keksimäni, otin haltuuni, kun tuolla kutsuttiin taannoin havittelemani festari-osaston kiinteän ravinnon vuoksi 90-luvulla Riemastuin loppukesällä Anime-kaupan etsinnässä törmäämääni Köfte Express-kioskiin Berliinin vähemmän kivoilla seuduilla. Oli pakko käydä... Oli aivan mahtava, rouvakin sai kelpoisan glutein free-appeen Muokattu: 9. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Köfte
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Saksan Döner-paikat ovat myös minun sydäntä lähellä. Olen sellaiset reilut 10 kertaa käynyt viimeisen 15-vuoden aikana Saksassa poikaporukalla katsomassa Bundesliigaa ja oleellinen osa reissua on jalkapallon lisäksi Dönerien syöminen sekä toki hyvien oluiden juominen. Eniten ollaan majoituttu Düsseldorfissa mutta myös mm. Stuttgartissa, Berliinissä ja Hampurissa. Ja sitten junalla kuljettu myös noista paikoista 1-2 tunnin päähän eri jalkapallopelipaikoille eli käytyjen kaupunkien määrä on suht iso jo. Kaikista löytyy erinomaisia ja aivan toisen tasoisia Dönereitä kuin mistään Suomessa. Berliiniä toki noista pidetään sinä virallisena Dönerin pääkaupunkina Saksassa. En tajua miksei Suomessa osata tehdä vastaavia Dönereitä eli kotomaisella ilmaisulla leipä kebabeita. Liha on Saksassa paremman laatuisen tuntuista, leivät ovat parempia, kasvikset välissä tuoreita ja maistuvia ja ne kastikkeet niin loistavia. Kun vielä hinnatkin ovat (varsinkin ennen viimeisen parin vuoden isoa hinnannousua) olleet naurettavan halpoja niin onhan noi matkat olleet hienoja. Aikanaan kun osti Dönerin ja puolen litran oluen Döner-kiskasta ja antoi vitosen niin siinä oli jo vähän tippiäkin mukana! Döner maksoi siis alle 3 euroa. Nyt hinnat ovat yhtäkkiä hypänneet 6 euroon. Siinä mielessä Suomen ja Saksan hintatasot ovat lähentyneet. Suomen Döner-paikoista käyn välillä King Kebabissa syömässä kebabin ja ranskalaiset ihan vain siksi, kun se on kävelymatkan päässä työpaikaltani. Mutta harvemmin kuin kerran kuussa tulee käytyä. Vähän parempana pidän Eerikinkadun Eerikin pippuria Helsingin ytimessä. Mutta positiivinen yllätys oli Helsingin Ruoholahdessa sijaitseva Dif-Döner jossa olen tosin päässyt käymään vain kerran ja siitäkin on kohta varmaan vuosi. Olen aikeissa mennä tässä joku päivä kyllä uudelleen. Ja vielä sen lisään, että hauskin Döner-mestan nimi on/oli Tampereella ollut Jörn Döner Muokattu: 10. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Burger-mestoja on toki tullut myös kokeiltua. Duunipaikan lähellä on Naughty Burger mutta pistin sen jossain kohdassa boikottiin, kun nostivat hintoja yli puolitoistakertaiseksi kertalaakista. Ennen lounasburgerin (useampi vaihtoehto) ja ranskalaiset sai n. 11 eurolla ja yhtäkkiä burgerit maksoi n. 14 euroa ja ranskalaiset piti ostaa erikseen halutessaan n. 3 eurolla. Siihen sitten jos vielä haluaa limun päälle niin ollaan yli 20 eurossa ja limu on silti vain 0,33 kokoinen. Lähellä oli aikanaan myös Social Burger Joint mutta siellä tuli keittiön hormissa rasvapalo ja rempan jälkeen tilalle tuli joku muu mesta. Friendsissä olen käynyt myös pari kertaa pojan kanssa. Kodin lähellä on vain Mc, Hese ja BK joista valinta kohdistuu mäccäriin silloin harvoin (harvemmin kuin kerran kuussa) kun hampparia tekee mieli. Aikanaan kun BK tuli Suomeen niin iloin innoissani mutta jotenkin se on alkanut tökkiä. Se heidän sämpylä on liian pullamössöä. Mutta ehkä siis kaiken kaikkiaan en niin suuri hampurilaisravintolaintoilija ole. Nytkään en muista milloin olisin viimeksi käynyt. Pitkälti kuukausi sitten varmaan mäcistä hain ruuat kotiin. 2-3 viikkoa sitten tehtiin hampurilaisia kotona itse ja ne kyllä maistuivat. Jotain briossi-sämpylöitä sämpylöinä ja jauhelihapihvit tehtiin tietty väliin itse. Pitäis varmaan vain olla sellainen pihvipuristin että niistä sais paremmin sellaisia, jotka pysyiskin muodossaan paistaessa. Käsin vain duunattu jauhelihataikina kapenee ja "korkenee" paistaessa herkästi liikaa. Pitäis muistaa yrittää tehdä superleveitä ja ohuita lättyjä ennen pannulle nostoa.
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Yhteen väliin kuljin useamman kuukauden Vantaan Kivistössä. Alueella on Balkangrilli. Otin kokeeksi Miehen burgerin - on nimensä veroinen. Hinta luokkaa 8 € v. 2017 about. Nyt hinta netissä 9 €. Olisiko tuossa älyttömästi hinnoiteltujen hampparien takana logiikkaa ? Nuoriso ei tule sisään kuin yhden kerran. Muokattu: 10. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Tiedättehän autopelikortit. Kaverilla on samanlaiset Berliinin Dönereistä
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Hei Oulussa on muuten kiva uusi ruokapaikkalöytöni. Kaijon Kipsa. Bosnialaista ruokaa, pizzaa ja kebabia ja burgereita. https://kaijonkipsa.com/ Heidän rullakepsut on ihan jäätävän kokoisia mutta myös varsin hyviä. Kebabrulla maksaakin kyllä 16,40 mutta se on tosiaan sellainen, että pojan kanssa (aikuisen kokoisen sellaisen) puoliksi jaettu teki todella tiukkaa saada syödyksi. En ihan heti näe että juuri kukaan voisi kyykyttää kokonaisen kerralla. Siinä mielessä tuossa ei itse asiassa ole mitään järkeä. Ostaisin mieluummin puolikkaan 10 eurolla kuin kokonaisen kuudellatoista. Mutta ymmärtääkseni puolikas ei ole myynnissä. Bosnialaisista olen testannnut Cevabcicin ja kanavartaat. Maistamisen arvoisia molemmat. Zeljanica ei ehkä ollut mun ja rouvan makuun niin hyvä. Hän osti kerran sen ja minäkin maistoin. Heidän talonleipä sen sijaan kannattaa testata. Se on yksi hintaan kuuluva lisukevaihtoehto esim kanavartaisiin.
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Lohjalla lähin kebab maksaa 12,50. Burgerit 14+ ( ei tuu nuoriso nurkkiin ulvomaan). Muokattu: 10. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta ^^Tuo annoskoko on tosiaan mielenkiintoinen. Paikallisesta (Ravintola Express Joensuu) saa oikein hyvää kebabia, joskus tulee otettua vs- tai aurajuustoperunoilla lauantaimätöksi. Todettu rouvan kanssa, että meille riittää yksi annos puoliksi; aiemmin kun otti kummallekin oman, sitä sai syödä lounasajasta pitkälle iltaan.. 11€ ei ole kohtuuton hinta moisesta.
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Joo, inspiroiduin noista Saksan reissuista selittämään, että kun brittikamu vielä eli, kävin Manchesterissa useamman kerran vuodessa, ainakin kerran. Fish & Chips, syödään kadulla. Ei lisättävää.
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Itse en nuista pikaroskaruuista piittaa. Mutta joskin kloppina (itseasiassa 50 vuotta sitten) kun asustelin englantilaisessa perheessä, niin noi Fish & Chips kadulla nautittuina olivat parhautta. Muokattu: 10. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja ^Vähän etikkaa päälle ja katselemaan kadun vilinää. Missäs päin Englantia asustelit?
Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 20232 vuotta 4 tuntia sitten, Densen kirjoitti: hauskin Döner-mestan nimi on/oli Tampereella ollut Jörn Döner Olisko rikos laittaa kaverin kuva ikkunaan ?😁
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään