Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitä teet seuraavaksi?

Featured Replies

Kirjoitettu

Veneen omistajalla on ne kaksi onnellista päivää, veneen osto- ja myyntipäivät 😄
Mulla oli 31,5 ft Bavaria Cruiser kymmenkunta vuotta ja aikansa kutakin. Paatti oli tilava, hieno ja kaikin puolin mukava, tykkäsin.
Päädyin merkkiin, kun 2005 tuli uutena ja edullisena markkinoille ja sai kaikki somepurjehtijat ja veteraani scandien omistajat aivan pois tolaltaan ja asuntovaunuksi ja herra isä miksikä venettä haukkuivat. Veneen täytyi olla hyvä. Ongelma oli siinä, se maksoi saman kuin 20 vuotta vanha scandi, valmistaja rationalisoi valmistuksen ja laittoi sarjavalmistuksen tyyliin Ford muinoin.
Vene vaatii kuitenkin aina paljon vastuita ja huolenpitoa - sekä pitkää lompakkoa.
En ole kaivannut hävityksen jälkeen, ilma mökkiä vene saattaisi tosin vielä tuossa lilluakin, mutta molemmat olivat yksinkertaisesti liikaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

• Viestejä 336
  • Katselut 22.5k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Musta tää on mainio esimerkki ihmisten kuplista. Mä en tunne veneilijöitä, aika harvalla tutulla on edes mökki (niissä lienee soutuvene). Concordella taas on suurin osa tutuista veneilijöitä ja rivien välistä voisi lukea että mökkikin löytyy. "Totuus" lienee jossain noiden välissä, mutta kummallekin se oma tuntuu todelta. Aika heikosti sitä itsekään osaa eläytyä sellaisiin asioihin, jotka eivät kuulu omaan kokemuspohjaan, mutta toki niistä on ajan henkeen vahva mielipide 😄 

Ja korjaus: muistin että sen tutu "tavis-veneenomistajan" puoliso on joku professori, että se siitä taviksesta. 

Kirjoitettu

Itse olen purjehtinut vuodesta 1971 lähtien ja lopetin koronavuosiin.
Tuossa naapurissa Raumalla tiedetään veneitä olevan enemmän kuin asukkaita.

Kirjoitettu

Sä et ookkaan mikään tavis!! 😄 

Meinasin sanoa että vähän sama varmaan kun tuliaseet , Suomessa 1,5 miljoonaa asetta, ei silti joka perheessä ole lähellekään asetta, ne kasaantuvat jonnekkin. Rupesin miettimään tuttuja joilla on ase ja ne on ne veneilijät!! 

Kirjoitettu

Mun veneily maksaa vuodessa polttoaineiden lisäksi alle 50eur. Paatista ei enää ole mitään pääomakuluja ja säilytys on kesät talvet omassa pihassa ja itse pystyy tekemään nostot ja laskut.

Huoltoon menee se litra peräöljyä joka vuosi ja tulpat joka kolmas kesä. Ja lisäksi vähön rasvaa nippoihin kevöisin. Wanhaa 2-t prutkua ei enempää tarvi huoltaa.

Ok, pari kesää sitten meni pari sataa uusiin pohjaepokseihin, mutta se oli eka veto 50+ -vuotiaaseen paattiin ja toivon mukaan 20+ vuotta menee seuraavaan.

Toki tiedän tyyppejä, joilla menee tonneja per kesä kaikkeen veneilyyn liittyvään, mutta siinäkin on tyylinsä.

Kirjoitettu

Mä olen siinä käsityksessä, että esim. Lahdesta on vaikea saada paikkaa veneelle. Kun ei ole historiaa, on vaikea alkaa. Jos faijalla olisi ollut vene, jatkumo olis helpompi ehkä, nyt ei osaa vesilläliikkumisen alkeitakaan. Faijalla oli paljon tyhjiä pulloja sen sijaan, joita kauppaan viemällä sain pidettyä itseni röökissä. 

Mut joo, ihan terveellistä oli mulle nähdä että veneitä onkin aika monella. Kannattaa aina haastaa luutuneita käsityksiään. Silti vähän epäilen veneilijää.. ugh, olen puhunut. 

Kirjoitettu

Täällä kulut oli: Paalu, nosto/lasku, säilytyspaikka, myrkytys, huollot ja vakuutukset.
Sitten tietenkin lisäksi kaikenmoinen upgreidaus. 
Ja se työmäärä, pesut ja puleeraukset, purjeiden ja kuomujen pesut ja varastoinnit, patjastot ja irtaimiston roudaus keväisin ja syksyisin, peittelyitä jne. herra isä tuota vaivaa!
Ja käytöstä sitten vierassatamamaksut.
Kuluissakin oli kasvutrendi n. 10% vuositasolla, vaikka inflaatio muutoin oli maltillista.
En tullut koskaan seuranneeksi vuositasolla, että paljonko, en uskaltanut.
Suosittelen vuokravenettä, saat samoilla vuosikuluilla tip-top veneen viikoksi ilman omistajan murheita.
Myös veneilyn runsastuminen näkyi satamien täyttymisenä varsin pian, mikä hankaloitti seilaamista, piti suunnata satamiin aikaisemmin, ettei joudu survomaan toisten väliin.

Kirjoitettu

Jo iloisella -70 luvulla sanottiin veneilystä, että samaan pääsee kun menee istumaan kylpyammeeseen, laittaa kylmän suihkun päälle ja samalla kun repii siinä istuessaan 100 mk seteleitä toisen hakatessa melalla selkään 😄 

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tommi2 kirjoitti:

Sä et ookkaan mikään tavis!! 😄 

Meinasin sanoa että vähän sama varmaan kun tuliaseet , Suomessa 1,5 miljoonaa asetta, ei silti joka perheessä ole lähellekään asetta, ne kasaantuvat jonnekkin. Rupesin miettimään tuttuja joilla on ase ja ne on ne veneilijät!!

Tavisten venepaikat on Niemessä. Puhun Lahdesta. Joo ja ne aseet on kateellisten pitämiseksi etäämmällä.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Rouva pitäisi hakea kentältä kotiin, kunhan Finnair saa ilma-aluksensa tänne saakka.

Kirjoitettu

Laitan repun selkään ja lähden hakemaan S-appelsiineja halpuutuksesta, alle 1€/kg.
Noin 3 kg erän ajattelin ottaa, eli se hedelmäpussillinen.
Lumituiskukin lopetti juuri, mutta piikkikengät jalkaan kun on lauhtunutkin lähelle nollaa.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
1 tunti sitten, Jopotuinen kirjoitti:

piikkikengät jalkaan kun on lauhtunutkin lähelle nollaa.

Voiko piikeillä mennä sisälle kauppaan vai käveletkö avojaloin sisällä?

Kirjoitettu

IceBukit toimivat hienosti myös kapassa, piikit joustavat ja kumi ottaa pitoa. Hyvin toimii siellä.

Toki, jos ostoslistalla on juoksukaljat, niin sitten sisäsiirtymiä kannattaa harkita.
Nyt oli kuormassa lisänä vain 2xi 0,5 Paulaner ja poistuminen hoitui verkkaisesti kassan kautta.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.