Jump to content
ESTETTY

Renkaat maastopyörään


Recommended Posts

Kirjoitettu (muokattu)

Ei ottanut tuo keskustelunavaukseni (renkaat bike park ajoon) oikein tuulta vielä purjeisiinsa. Ehkä tämän palstan väestä ei kovin moni aja alamäkeä. 

Mutta löytyy minulta muitakin pyöriä ja kiinnostusta ja juttua niiden renkaista :)

Keskustellaan tämän otsikon alla siis maastopyörän maastorenkaista. Rajataan vaikka sen verran, että puhutaan enemmän polkuajoon, kallioille yms tarkoitetusta maastorenkaista (down country, traili- ja ehkä enduropyöränkin renkaista, jos enduropyöräsi on käytössä myös polkuajossa) kuin aivan ihan hiekkatie- ja asfalttiajon tarkoitetun pyörän mahdollisimman rullaavista renkaista. Niille voisi olla oma otsikkonsa ja halutaan. Sellaiset on tietty ihanteelliset työmatkakäyttöön tai hiekkateiden valloittamiseen (gravel-ajoon) vaikka alla on kuitenkin jonkinlainen maastopyörä. Toisaalta ei puhuta ihan järeimmistä mahdollista pito edellä alamäkirenkaista jotka sopinee tuon toisen (renkaat bike park ajoon) otsikon alle. Lisäksi puhuisin itse ainakin lähinnä lihasvoimalla poljettavan maastopyörän kumeista, koska jos mulla olisi sähköpyörä maastokäyttöön, niin rengastus olisi jälleen pito ja kestävyys painotteinen ilman kompromisseja. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Densen
Kirjoitettu (muokattu)

Itsellä tämän otsikon kategoriaan osuu parhaiten uusin pyöräni, 130 mm edestä ja takaa joustava täpäri YT Izzo. Sehän on vähän tuollainen ns. down country pyörä eli hieman kilpahenkistä xc-maastopyörää pitkäjoustoisempi ja loivempi keulakulmaltaan yms. Ajan pyörällä lähinnä noita Espoon, Helsingin ym lähialueiden metsäpolkuja ja tykkään erityisesti kalliobaanoista ja hankalistakin ylä- ja alamäkipaikoista. Lenkkien pituus vaihtelee tunnista useisiin. Usein ajan yksin mutta jos on porukkalenkki, niin renkaat eivät saisi olla este. Ei este tai tekosyy jaksaa porukan mukana eikä este koittaa vaikeita kohtia. Renkaat saisi olla siis vähän rullaavammat ja kevyemmät kuin pitkäjoustoisemman pyöräni jolla tämän Izzon myötä voin keskittyä alamäkivoittoiseen ajamiseen. Mutta haluan pystyä ajamaan tosiaan ihan hirveästi varomatta ja pysyä pystyssä myös märällä säällä. Kelin mukaan en renkaita jaksa vaihtaa.

Noh, pyöräni mukana tuli sinänsä ihan fiksusti pyörän käyttötarkoitus ajatellen valitut Maxxis Forekaster renkaat. Kun olen tottunut aiemmilla pitkäjoustoisemmilla pyörilläni (jolla ajoin myös sitä parkkia) mahdollisimman pitäviin ja kestäviin renkaisiin, märällä säällä Forekasterin pito erityisesti eturenkaana on vähän arveluttanut. Olen myös puhkaissut takarenkaan kertaalleen (vaikka se on ilman sisuria), kun ronskimmin kivikkoalamäkeen ajaessa rengas löi vanteelle saakka ja renkaan nappuloiden väliin tuli vekki jota litku ei pystynyt paikkaamaan. Ensilenkkien jälkeen olen toistaiseksi päätynyt Izzon kanssa siihen, että vaihdoin eturenkaaksi Schwalben Hans Damphin ja taakse eturenkaana olleen vielä ehjän Forekasterin. Nyt etupään pitoon on enemmän luottoa ja olenkin huomannut, että kun märällä kalliolla rengas lipsahtaa, on se ollut takarengas. Hanssi on silti kuitenkin kohtalaisen rullaava kumi noin isonappulaiseksi (muttei mikään Assegai, Minion tai Magic Mary). Jos takarenkaana Forekaster ei tahdo ensikään kesänä pysyä ehjänä niin pitää miettiä sinne kevyttä inserttiä tai sitten rullaavaa mutta paksumpaa kumia olevaa rengasta kuten Maxxis Aggressoria DD-kyljellä. Hanssi myös takarenkaana (exo) ei taitaisi juuri auttaa Forekasteriin verrattuna. 

Muokattu: , käyttäjä: Densen
Kirjoitettu (muokattu)

Izzoon mulla on kaksi settiä:

Forekaster 3C 2.6" edessä ja Ikon 3C 2.6" takana kuiviin keleihin ja pitkille lenkeille. Toimii mielestäni hyvin. Eihän Forekaster pidoltaan ole märällä kelillä mikään dh- tai trail-kumi ole mutta XC-kumiksi oikein pätevä silloinkin. Eikä mene mudasta tukkoon. Ostin jo yhden vanhan 2.6" Foren jemmaan, kun niin tyytyväinen olen tuohon yleisrenkaana ollut. Takakiekolla on Pepin Revolution insertti.

Kevät- ja syyskeleille on sitten DualCompound 2.5" DHF ja 2.4" WT Dissector setti. Sekin on omiin ajoihin oikein pätevä. Eikä Dissector takana tunnu ihan kamalalta jarrulta tuon ylemmän setin jälkeen, vaikka onhan tuo vanteineen varmaan kilon painavampi setti. Pepin Revo insertti tuossakin setissä takana.

 

Vaikka nuo kaikki on EXO-kyljillä niin jälkimmäiset tuntuu selvästi jäykemmiltä mikä lie selviö käyttötarkoitus huomioiden.

Muokattu: , käyttäjä: IncBuff
Kirjoitettu

Kaikenlaista kumia itselläkin kyllä kertynyt varastoon mitä vois testailla. Ardent 2.4 2 kpl löytyis mutta ei ole mun luottokumeja. Vähän käytetty Dhf max terra 3c exo niin ikään vaihtoehtona esim eteen kostealle vuodenajalle.

  • 2 months later...
Kirjoitettu (muokattu)

Nyt on uusi kumi tilauksessa. Xc-jäykkäperään mahdollisimman hyvin rullaavaksi takarenkaaksi. Mutta se on silti vielä jollain tavalla ns. maastorengas verrattuna maantieslickeihin. Rengas on siis Schwalben Thunder Burt 2.25 leveänä. Ajo tuolla tulee olemaan  lähinnä asfalttia ja hiekkatietä. Märällä kelillä mihinkään juurakoihin tai mutareiteille ei ole tarkoitus eksyä tuolla pyörällä ja rengastuksella.

Kun vain nyt paketin saisi kotiin. Tilaus odottaa yhtä varastosta puuttuvaa tuotetta kuulemma. Eturenkaana tässä pyörässä on Schwalben Rocket Ron. Rullaava sekin mutta vähän isompi nappula sentään kuin tuossa tulossa olevassa takarengas Thunder Burtissa. Vanha takarengas on ollut myös varsin pätevän nopea Continental XKing race sport. Se on kuitenkin tubeless-käytössä vuotanut hiljalleen kyljistä eli edellyttää pumppausta joka lenkille. No ennen varsinaisia maastolenkkejä paineet aina maastopyöristä tarkistankin mutta tuo tuollaisessa yleis- ja työmatkakäytössä on vähän rasittavaa ja tarpeetonta. XKingit ovat myös jo niin monta vuotta vanhat, että kumi näyttää vähän hapertuneelta ja herkemmin siksi kivetkin tuntuvat välillä menevän läpi. Tuota rengastahan ei ole vuosiin ollut enää edes myynnissä. Ja siinä renkaassa on ollut nyt sisäkumi kun eturengas Rocket Ron on litkuilla. Uuden Thunder Burtin pitäisi pitää hyvin ilmaa ja sen asennankin sitten heti kättelyssä ilman sisäkumeja. 

https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/thunder-burt

 

edit. Näköjään 22,8 wattia oli tuon XKingin rullaavuustestin watit sisäkumin kanssa 2.4 barin paineella kun Thunder Burtissa se olis sisurilla 17,4 wattia ja litkuilla 13,9 wattia. 

Eturenkaan eli Rocket Ronin luvut 24,7 sisurilla ja 22,8 wattia litkutettuna.  Testituloksia renkaille löytyy kattavasti täältä: https://www.bicyclerollingresistance.com/

Muokattu: , käyttäjä: Densen
  • 3 months later...
Kirjoitettu (muokattu)

Onko muuten tämä Schwalben rengaspainelaskuri tuttu? https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

Mielestäni erittäin monipuolinen. Pystyt aika kivasti haarukoimaan ajatko yhtään sellaisilla paineilla mitä valmistaja suosittelisi. Ne renkaan kyljessä olevat lukemat kun on aivan mitä vaan ja tarkoittavat lähinnä sitä mitä niiden rakenne kestää. Ja se riippuu taas oikeasti myös vanteesta.

Tuo laskurin renkaan rakenne (casing) vastaa tietty vain Schwalben mallistoa mutta esim super gravity on sellainen jäykkäkylkinen endurorengas ja vastinpari maxxis puolelta DD. Super trail taas varmaan exo+ ja sitten seuraavaksi ohuemmalle super groundille ja parille muulle exo. Ei se yksistään muuta kuin psi:n parin verran enintään niin ei ole niin tarkkaa osuuko just oikeaan. 

Muokattu: , käyttäjä: Densen
  • 2 months later...
Kirjoitettu

Pari kesää on nyt Ikonia kiusattu maastossa kivikoissa ja juurakoissa. Pito alkaa selvästi kadota, vaikka nappulaa on vielä selvästi. Samassa edessä olevassa Forekassussa. 2500-3000km kai ihan ok matka maastokumeille ja joutavat vaihtoon.

  • 2 months later...
Kirjoitettu

Tarttis tietää renkaiden oikeita leveyksiä leveällä vanteella. 

Taustaa: Itellä i40 (vai oliko 45? no leveet) kiekot ja 27.5+ kumit noihin (WTB TrailBlazer). Kona Honzoon taakse tuo kumi on vähän liian iso. Plussakumirunkojen tarjonta, varsinkin sinkulana ja käytettynä, näyttää olevan vähäistä, niin ajattelin sitten ostaa noille kiekoille kaposemman kumin. 

Eli onko tietoa pienempien kuin 2.8" kumien todellisesta leveydestä leveällä vanteella? Linkkiä edes jonnekin? Suositella saa myös kumia joka irtoaa kohtuullisella vaivalla tubeless vanteelta, Smart Sam meinasi jäädä vanteelle oikeasti... 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.