Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 20242 vuotta Olen joskus vetänyt jetlagin oikein pohjanmaankautta Thaimaasta palatessa. Eikä tämä sattunut ekakertalaiselle Aasia matkaajalle. Ei viikko riittänyt palautumiseen, elo oli yhtä helvattia. Kerta opetti. Nykyisin on melatoniinit (tjsp) joita toi mun psykiatri (naapuri) ehdotteli taannoin Amerikan reissuihin. En tosin huolinut. Mutta Kisuhan viettää jo jonkin sortin jetlagia 24/7, että? Muokattu: 11. Tammikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 20242 vuotta Joo ajattelin että takaisin maanantaina ja keskiviikkona töihin. No jos kuitenkin takaisin tiistaina ja töihin torstaina....mutta todellakin, pacific lampreyitten takia voi vähän kärsiäkin. Katsellut karttaa....se Yakama Region on ihan siinä lähellä, voi että jos onnistuisi joku enempi Pacific lamprey-juttu.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta 12 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Olen joskus vetänyt jetlagin oikein pohjanmaankautta Thaimaasta palatessa. Eikä tämä sattunut ekakertalaiselle Aasia matkaajalle. Ei viikko riittänyt palautumiseen, elo oli yhtä helvattia. Kerta opetti. Nykyisin on melatoniinit (tjsp) joita toi mun psykiatri (naapuri) ehdotteli taannoin Amerikan reissuihin. En tosin huolinut. Mutta Kisuhan viettää jo jonkin sortin jetlagia 24/7, että? Yksilöllistähän tämäkin on, nyrkkisääntönä palautumiseen 1vrk/tunti. Eipä taida iän myötä tämäkään helpottaa, reippaammin töikseen matkaava rouva käyttää ruokavalio/päivärytmi (mahdollisuuksien rajoissa) ohjelmaa oireiden lieventämiseksi. Olen itsekin kokeillut, tuntui olevan ihan kelpo keksintö.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Pitkillä matkoilla lentsikoissa pitelevät ihmiset hereillä tietyn osan matkasta ja nukuttavat sitten porukan jossain välissä päiväkotien tapaan, ainakin lomalennoilla. Toi mainittu Thaimaan paluu, en sitten noudattanut rytmitystä vaan toisten koisiessa lueskelin, muistaakseni Sinuhe Egyptiläistä. Kotosalla oltiin joskus aamuvarhaisella ja olin sitä mieltä, että menen vasta ilta ysiltä koisimaan. Ja niinhän siinä sitten kävi, että iltapäivällä sitkahdin ja yöllä sitten joskus yhden tuntumissa 12h unien jälkeen ylös pirteänä kuin käkikello ja aamulla unettoman yön jälkeen hommiin. Kierre oli valmis. Reittilennoista ei ole jäänyt muistijälkeä tuosta nukutuksesta, mutta kaipa se sielläkin ollut asiaa enempää huomaamatta.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta ^ Kyllä pitkillä reiteilläkin pyritään rauhoittamaan tilanne. Yksi Thaimaan turistiluokan matka riitti, lomalento oli aika kärsimystä mennen ja tullen. Mahdollisuuksien mukaan pitkille siirtymille luokan nosto on aika pop. Muokattu: 12. Tammikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Köfte
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta 2 hours ago, Köfte said: Yksilöllistähän tämäkin on, nyrkkisääntönä palautumiseen 1vrk/tunti. Eipä taida iän myötä tämäkään helpottaa, reippaammin töikseen matkaava rouva käyttää ruokavalio/päivärytmi (mahdollisuuksien rajoissa) ohjelmaa oireiden lieventämiseksi. Olen itsekin kokeillut, tuntui olevan ihan kelpo keksintö. Ja jos/kun tulee näitä pikavisiittejä tyyliin kisu, voi yrittää parhaansa mukaan pitäytyä kotimaan kellonajassa...vähän riippuu mistä roikkuu mutta vaatii aika usein erikoisjärjestelyjä mitä esim ruokailuihin tulee. Ja varautua palavereihin hassuihin (sisäisiin) aikoihin jne. Edit: ja sisäisen kellon säätäminen brenkulla ei ole hyvä idea. Muokattu: 12. Tammikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: bici74
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Yksilöllistä on tosiaan. Hämmästyttävän hyvin toivuttiin emännän kanssa molemmat joskus ennen koronaa tehdystä parin viikon jenkkilän reissusta; kotiinpaluu oli vielä Havaijilta, joka on aika tasan vastakkaisella puolella pituuspiirin osalta. Lento n. 6h -> LAX, siellä 12h odottelu ja lento ->HKI yli 11h. Maanantaina illansuussa hesassa, yö hotlassa ja tiistaina lento kotiin. Keskiviikkona töissä, ja yllättävän hyvin jaksoi. Päästiin molemmat jokseenkin suoraan kotimaan rytmiin, ihmettelen vieläkin.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Tuokin vaihtelee, mulla välillä ei muuta kun että herää outoihin aikoihin, välillä olen ollut kuin kuumeessa, palellut ihan hirveesti jne. Eka reissu meni niin että just kun totuin jenkkiaikaan, pitikin tulla kotiin (8 päivän reissu, LA), palattua olin viikon ihan sumussa, sellanen olo kun olisi yöllä herätetty kesken unien.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Itse otin tuosta kerrasta opiksi, eikä sen jälkeen ole ollut pulmia jetlagin kanssa. Kuuban lennot meni suunnilleen yhtä soittoa, Canadan Halifaxissa käytiin mennen-tullen pumpulla. Lentoaikaa en muista, aika kauanhan tuo kesti. Takas tullessa oli vielä hieman pidempikin, kun ensin paikallisella koneella mentiin Havannan kentälle. Viimeisin Angelesin reissu oli vain kaksi yötä, eikä mitään ongelmia.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Patria yllätti ... tuli 'Jyväsjärven rantaan' https://yle.fi/a/74-20069261 -CH- Muokattu: 12. Tammikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Condor Heritage Kuva
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta 12 tuntia sitten, bici74 kirjoitti: Ja jos/kun tulee näitä pikavisiittejä tyyliin kisu, voi yrittää parhaansa mukaan pitäytyä kotimaan kellonajassa...vähän riippuu mistä roikkuu mutta vaatii aika usein erikoisjärjestelyjä mitä esim ruokailuihin tulee. Ja varautua palavereihin hassuihin (sisäisiin) aikoihin jne. Edit: ja sisäisen kellon säätäminen brenkulla ei ole hyvä idea. Ei ole, eikä toimi edes aikavyöhykkeen sisällä 10 tunnin lennolla.
Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 20242 vuotta Kiitos neuvoista, jää nähtäväksi mutta jos reissu toteutuu, se on itselle ihan käsittämättömän suuri saavutus. Eikä ne aikaerot, mutta kaikki käytännön asiat ja pitää operoida englanniksi. Katsoo nyt ensin sen matkasuunnitelman...
Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja Mulla oli ruostuneet enkun taidot, osasin lukea, mut puhumisessa oli lämmittelyaika. Jos yllättäen joutui puhumaan, kesti melko tovin kunnes lähti sujumaan. Sain ton pois jupisemalla yksin kotona, autossa, pyöräillessä englanniksi. Kantsii ehkä vähän treenata
Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 20242 vuotta Joo, juopottelu pitkillä lennoilla ei ole hyvä idea. Tämän opin ekella Aasian lennolla. Matka on sen verta pitkä, että siinä ahtaassa tilassa ehtii hyvin kokemaan nousuhumalan, syvähumalan, laskuhumalan ja krapulan. Ekasteppi menee, mutta nuo kolme seuraavaa steppiä ovat kyllä suoraan kärsimyksiä manalasta. Sen pidemmäksi ei matkaansa saa muokattua Säännöllisillä TKU-ARN + ARN-STR lennoilla oli molemmissa vakio setti kaksi punkkua ja yksi konjakki, nämä kun olivat tuolloin vielä ilmaisia. Perillä sitten joskus ilta ysin tuntumassa vielä yhden tai kahden pysähdys hotellin pumpulla. Kyllä tuon sitten aamulla jo kevyenä vitutuksena tunnisti, vaikka aikaerokin oli eduksi päin. Mutta kaikkeen tottuu, varsinkin kun ILMAISEKSI Ja sama setti takaisin päin. Muokattu: 13. Tammikuuta, 20242 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 20242 vuotta Kirjoittaja olisko hyvä idea avata tälle kisun matkalle ihan oma topsu tai laittaa nää matkailutopsuun? Nyt tää on levinnyt vähän kaikkialle ja vaikka olen aktiivi osallistuja niin muakin käy välillä tökkiin, voin kuvitella mitä henkilö joka ei tästä aiheesta välitä ajattelee...
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään