Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Retki ja matkailu majoittuminen

Featured Replies

Kirjoitettu

Löpinää majoittumisesta reissun päältä, teltoista hotelleihin ja kaikkea siltä väliltä.

Vuosia olen miettinyt ja haaveillut pienestä retkiautosta mutta nuo hinnat on ihan naurettavia, joku 500tkm ajettu retkipaku maksaa vielä 7-10k€ joten olen alkanut katsella korvaavia vaihtoehtoja kuten tila-autoa mutta niitäkin pitäisi modata ja tilat on sitten enää kokoluokkaa teltta, mikä ei varsinaisesti haittaisi ja olenkin alkanut miettiä noita kattotelttoja, se olisi valmis paketti ilman rakenteluja.

Halvin kattoteltta minkä löysin oli 1300€, ei nyt kovin pahan hintainen mielestäni mutta onko kenelläkään kokemusta tämmöisistä vekottimista?

Talveksi se pitäisi varmaan ottaa katolta pois mutta mitenkäs kesällä jos on kosteat kelit ja se on käyttämättä eli kasaan taiteltuna vaikka kuukauden niin alkaako nuo homehtua? Thule mainostaa omiaan että ei homehdu mutta ne Thulen tekeleet maksaa reilusti enemmän.

Oleskelu mukavuutta voisi halutessaan lisätä irtonaisella diesel lämmittimellä tähän tyyliin https://m.youtube.com/watch?v=LvHJdjIwjao tuollainen lämmitin olisi paloturvallinen kun teltan sisään tulee vain ilmaputki ja itse lämmitin voi olla vaikka maassa.

Muokattu: , käyttäjä: Nickname

Kirjoitettu

Mä olen kelannut moisia jonkin aikaa, mutta aina palaa ajatus kahteen äärisimppeliin vaihtariin:

1. Nuku vaan autossa. Itellä farkku, joten sinne pääsee suht hyvin oikasemaan, kun kaataa takapenkit. 

2. Ota teltta messiin. 

Ja jotta olen kunnon teoreetikko niin kummankaanlaisia reissumajoittumisia ei ole tullut nyt tehtyä. 

Itseä puhuttelee minimalismi, jos pelkällä bivybagilla pärjäisi, se olisi se juttu. Realismi on että monet sängytkin ovat selälleni myrkkyä ja ei tule vaan tehtyä tollasia retkiä. Kivahan noita on suunitella. 

Bivyn kanssa tarvitsee sitten patjan, makuupussin, tyynyn,  ehkä jonkun maa-alustan, jonkun mielestä tarpin... siinä on kamaa mukana jo aika lailla. Kokeilin päikkärien merkeissä patja + hyttysverkko-settiä, mutta oli kohtuu huono. 

10 vuotta sitten jotenkin kodittomat puhuttelivat ja silloin tuli heiteltyä jokunen Jenkkireissu, mulla oli vakaa ajatus että nukun yhden yön LA:n kaduilla. Paha sanoa että oilsinko tullut häntä koipien välissä takaisin, saanut unta ollenkaan... mutta perskutarallaa tekivät tuosta laitonta (aikaisemmin ei mielestäni ollut) ja ei jaksa käydä poliisin kanssa säätämään ulkomailla. Amerikka on meikäläisen mielestä sen verran kehitysmaa noiden poliisivoimien kanssa, että ei kiitos. 

Summa summarum: kovat on puheet ja suunitelmat (kuten aina), mutta tekemiset melko vaatimattomat. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kyllähän teltassa nukkuu ja makuupussissa tarkenee mutta minulla tuppaa olemaan kurkku aina aamulla kipeä jos on viileämpi keli, siksi ehkä haluaisin tuommoisen lämmittimen mukaan :D Ja luohan se lämmin teltta mukavuutta mikä taas laskee kynnystä lähteä reissuun, itsellä on ollut trendinä viime vuosina myös mennä kesälomalla leirintäalueelle, tehdä sinne ns tukikohta ja käydä sitten sieltä käsin päivän mittaisia reissuja, teltta toimisi siinä ihan hyvin kun leirintäalueelta kuotenkin löytyy sauna,suihkut,vessat ja ruuan valmistustilat, voisi olla myös että viikon mittaisen reissun kun nukkuisi kylmässä teltassa niin olisin varmaan toisen viikon sitten kipeänä.

Saman asian tietysti ajaisi se tila-auto johon saisi tuollaisen irtolämmittimen ihan samaan tapaan, pitäisi vaan rakennella levitettävä laveri peräkonttiin minkäsaisi levitettyä sängyksi, ilmanvaihto pitäisi myös viritellä, esim ikkunoiden väliin jotkin levyt missä on tuuletusventtiilit ja ikkunoihin jonkilaiset verhot. Auto olisi siinä mielessä kätevämpi kun ei tarvitse talveksi purkaa katolta sitä telttaa pois, mutta joo kaikenlaisia virityksiä on tosiaan tullut suunniteltua ja suunnittelun asteelle ne on toistaiseksi jäänyt kun ei osaa päättää mikä olisi lopulta se paras ja kätevin. :D

• 1 month later...
Kirjoitettu

Tällänen ongelma metsämajoittumisessa, että pitäisi ekana aamulla tehdä "iso hätä". Tästä löytyy yllättävän vähän tietoutta... ilmeisesti hyväksyttävä tapa on haudata jätökset tai paperit, vaatii siis lapion tms. mukaan ottamisen. Mitään vinkkejä? Jossain näin matka-wc:n joka siis oli tällänen "retkituoli vessanrenkaalla ja muovipussilla". 

Toki voisi yrittää jossain huoltsikan nurkilla nukkua, mutta jotenkin vesittää tunnelmaa. 

Muokattu: , käyttäjä: tommi2

Kirjoitettu

Harmi jos kurkkukipu ongelmana. Ensin meinasin just ihmetellä että miksei vain teltta. Itsellä ei edes talvella tule hengitystieoireita makuupussissa teltassa tai taivasalla. Lämpötilan vaihtuminen sen sijaan saa joskus aikaan sitä, että on joko hiki tai vilu aamuyöllä. 

Mutta saahan niihin telttoihinkin tosiaan lämmittimiä. Joskus olen haaveillut kotateltasta. Kamiina tai pienempi risukeitin keskellä. No ne taas edellyttää puiden lisäämistä eli ei toimi tasaisen yölämmön pitämiseen. 

https://varuste.net/p72844/helsport-varanger-camp-8-10-ulkokangas-keskisalko

Näitä on eri kokoisia ja sitten on lisävarusteina sisätelttaa ja kamiinaa. Muttei varmaan käyttöön yhtä aikaa. Painavat reilusti ja nää helsportit eivät ole halpojakaan. Mutta olis tuollaisessa varmaan tunnelmaa. 

Kirjoitettu

Viime yö tuli vietettyä Siuntiossa erään kallioharjanteen laella. Lämmin ja kaunis oli ilta ja taas tää aamupäiväkin kun ensin lämpeni. Aamulla kävi kyllä -2 lukemissa. Liikkeellä kevytversiolla teltasta eli pelkkä sisäteltta ja maavaate. Teltta oli toki turha, kun ötököitä ei öisin vielä ole liikkeellä. Päivällä jo näkyi :)

20230409_185155.jpg

20230410_095940.jpg

• 2 years later...
Kirjoitettu

Kävin eilen hakemassa uuden retkityynyn Nemo Fillo varuste.netistä. Ei ihan halpa ja on mulla erilaisia retkityynyjä jo kotona valmiiksi 3 erilaista mutta tän pitäis arvostelun mukaan olla kyllä hyvä ja sopii tällaiselle kylkinukkujalle eli on tarpeeksi korkea, jotta olkapäälle jää tilaa. https://varuste.net/p103627/nemo-fillo

Josko reilun viikon päästä pääsis metsään yöksi ulos testaamaan. 

Arvostelu https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/camping-pillow/nemo-fillo

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.