Jump to content

Rad Power Bikes / RadRhino 750W


Recommended Posts

Otsikon sähköpyörä ollut itselläni nyt vuoden, ja siitä kenties jo jotain voin siis kertoa. Lyhyesti: toimintavarma pyörä Bafangin tekniikalla, runkoakulla ja takanapamoottorilla. Hinta alennuksessa 1199 euroa kotiovelle toimitettuna. Kasaus itse, mutta oli helppo juttu myös vähän vähemmän pyörien kanssa askarrelleelle: etupyörä pikalinkulla, ohjaustanko, akun ensimmäinen pitempi käyttöönottolataus. 

Huomionarvoista tässä 750W pyörässä on se, että vaatii liikennevakuutuksen koska sijoittuu kategoriaan L1e-A. Lisäksi otin päälle vielä varkaus, palo ja olikohan hirvikaskon. Hintaa reilu 100 euroa/vuosi Pohjantähdessä (oli halvin ja helpoin tapa hankkia vakuutus v.2020....).

Alla pari linkkiä, toinen valmistajan ja toinen sähköpyöristä esittelyjä tekevän sivulle:

Pyörän hankin v. 2020 tammikuussa työmatkapyöräksi, mutta koska COVID-19 niin tästä tulikin kuluneena vuotena uusi harrastus. :) Omistin aiemmin mummo-mallisen v.2013 mallin tarakka-akullisen etunapamoottorisen sähköavusteisen pyörän, jota käytin jonkin aikaa työmatkapyöränä. Mutta en koskaan edes harkinnut tekeväni siitä talvipyörää, vaikkei muuta olisi vaatinutkaan kuin nastarengastuksen. Uudelle sähköpyörälle asetin kriteereiksi riittävän ison akun (nyt 675Wh), mahdollisuuden tarvittaessa mennä soveltuvissa maastoissa yli 25 km/h, sekä riittävän hyvät kuralokasuojat ja kestävä tarakka työvälineille / ostoksille sekä leveä rengastus, jotta tarvittaessa pääsisi myös pienessä hangessa etenemään. Nämä kriteerit ko. pyörä on täyttänyt enemmän kuin hyvin. Ja onpa tällä myös maastoonkin asiaa.

Ongelmia on tuottanut lähinnä oma huolimattomuus, eli kerran oli huollon jäljiltä jäänyt yksi virtatöpseli irti ja sitä kautta pääsi kosteus tekemään tepposiaan. Kuivatus lämpimissä sisätiloissa auttoi. Toinen haaste on ilmennyt talvipäivinä lumessa ajaessa, takanapamoottori ilmeisesti lämpenee sen verran että lumi sulaa moottorin ympäriltä ja valuu takavaihteiston rissoihin - lopputuloksena, että rissat ovat paksussa jäässä. Pari kertaa on saanut suosiolla tulla takaisin kotiin peukalokaasun voimin, sellainen kun onneksi löytyy tästä. Ja niin, yksi takanapamoottorin etu on myös se, että jos ketjut katkeavat niin takanapamoottorilla voi tuupata itsensä takaisin kotiin. Keskimoottorillahan tämä ei onnistuisi. :)

Ajattelin vuoden taipaleen kunniaksi alkaa myös pitää vähän julkisempaa kirjaa pyörän kanssa taivalletusta matkasta blogin muodossa: https://radrhino-ebike-fin.blogspot.com/ Tulossa piakkoin ainakin vuoden aikana sattunutta, sekä kulut ensimmäisen vuoden osalta.

Tulevaisuuden kannalta pyörässä hyvää on Bafangin tekniikka, eli varaosien (akku, controlleri, moottori, näyttö, kaapelit, anturi) toimittajia on useita. Bafang ei ole lähtenyt nähtävästi mitenkään rajoittamaan jälleenmyyntiä, joten varaosaa on saatavissa hyvin myös eurooppalaisilta myyjiltä. Muutoin pyörässä on ihan perusosaa, eli niidenkin osalta voi tarvittaessa ostaa vastaavaa palikkaa tai päivittää hiukan parempaan. Runko itsessään on tukevaa tekoa, joten sen ympärille uskaltaa rakentaa. Takuuta tässä on vielä toiset 12 kk (yhteensä 2 vuotta), niin ei ihan vielä viitsi alkaa isommin tuunaamaan. Mutta kunhan takuu loppuu, niin viimeistään tarvittaessa lähdetään tätäkin tuunaamaan. ;)

Tässä vielä loppuun varsin hyvä yhteenveto pyörästä: https://www.autoevolution.com/news/ridden-radrhino-electric-fat-bike-from-rad-power-bikes-141999.html

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.