Jump to content

Vanhan maastopyörän päivitys VOTEC VM Framekitillä?


Recommended Posts

Päätin päivittää vahan maastopyöräni uuteen uskoon VOTEC VM Framekitin avulla kun oli hyvässä tarjouksessa, suurimmaksi ongelmaksi muodostuo takapyörän takanapa ja sen kiinnitys.

Votecissa on takahaarukassa 12mm pyöreät reijät ja mukana tulee Syntace X-12 pikakiinnitys, vanha pikakiinnikkeinen Shimano Tourney FH-TX505 takanapa ei tuohon käy sellaisenaan.

Joudunko hankkimaan nyt uuden takanavan ja rataspakan vai saako tuohon kiinnitykseen jonkinmoista adapteria?

Jarruista olisi myös kysymys, vanha Shimano BL-MT200 hydraudinen takajarru kävi takahaarukkaan paikalleen mutta jarruputki kävi liian lyhyeksi, millaista jarruputkea tuohon pitää hankkia?

Myös onko jarrujen ilmaus vaikeaa ja käykö tavallinen DOT4 jarruneste?

Vanha jostohaarukka kävi sellaisenan mutta votecin rungossa oli haarukan alapään laakeri jostain syystä normaalia suurempi halkaisijaltaan, ongelma ratkesi vähän pielavetelisellä patentilla, vanhan laakerin kuppia ja muovisuojusta käytettiin adapterina välissä jolla välus saatiin kohtuullisesti pois, olisiko tuohon ollut olemassa valmista sovitinholkkia/prikkaa?

Kyllä tämä vielä tästä iloksi muuttuu..

 

Link to post
Share on other sites

Itse itselleni vastaten..

Eipä tuohon Shimano Tourney FH-TX505 takanapaan mitään adaptereita netistä löytynyt, tilattu uusi takakiekko Shimano WH-MT500 MTB Takapyörä 27,5" Disc CL Clincher E-Thru 142mm.

Shimano BL-MT200 hydraudinen takajarruun tilasin uuden Shimano SM-BH59-JK-SS 1,7 metrisen jarruputken.

Jarruneste näyttäisi olevan mineraaliölypohjaista hydrauliikkaöljyä, väristä päätellen taitanee olla todellisuudessa auton ohjaustehostinölyä (tuohon mineraaliölypohjaisen jarrunesteeseen ei järjestelmää pesemättä voi missään nimessä sotkea normaalia DOT 5.1 jarrunestettä)?

Vanhasta pyörästä ei tietenkään käynyt keskiölaakeri, se tuli hankittua uusi Shimano UN26 BSA Nelikanttikeskiö ja kammiksi Truvativ E400 42H 170mm 1-9v kampisarja ketjusuojalla.

Mietityttää vain tuo keskiölaakerin akselin mitta, toivottavasti 113mm oikea vaihtoehto (toinen olisi ollut 123mm) koska eturattaita on vain yksi.

Jos tästä vielä pyörä syntyy (eikä satojen eurojen arvoista metalliromua) niin katsellaan sitten parempaa kohtuuhintaista takavaihtajaa ja siihen rataspakkaa,  ehkäpä myös jossain vaiheessa etuhaarukkaa..

 

Link to post
Share on other sites

Kiva kun joku tännekkin päivittää.

Kiva projekti sinulla, uskon että saat pyörän vielä kasaan, joskus voi pyörästandardi viidakko luoda turhia hankintoja, eli vääriä osia.

bl-mt200 olis saanut uuden aika edullisesti, mutta oppiihan ainakin rakentelemaan, itse vaihtaessa letkua.

Onnea rakenteluille, yritän muistaa seurata tätä ja koko sivustoa.

 

Edit. Olikin etujarru, mutta hintaluokka näkyy.

Edited by tipi3
Väärä pää
Link to post
Share on other sites
23 minuuttia sitten, tipi3 kirjoitti:

Kiva kun joku tännekkin päivittää.

Kiva projekti sinulla, uskon että saat pyörän vielä kasaan, joskus voi pyörästandardi viidakko luoda turhia hankintoja, eli vääriä osia.

bl-mt200 olis saanut uuden aika edullisesti, mutta oppiihan ainakin rakentelemaan, itse vaihtaessa letkua.

Onnea rakenteluille, yritän muistaa seurata tätä ja koko sivustoa.

 

Edit. Olikin etujarru, mutta hintaluokka näkyy.

No eiköhän se tästä pyöräprojektista vielä toimiva kulkine tule.

Oli TM artikkeli juurikin näistä polkupyörien standadien putteesta ja kuinka joutuu itse selvittelemään pyörän tarvittavat osat purkamalla pyörä (koska jostain syystä manuaaleja ei pyöriin ole) https://tekniikanmaailma.fi/jonkun-pitaisi-kertoa-maastopyoravalmistajille-mika-on-standardi-tassa-on-opas-maastopyorien-standardiviidakkoon/

No olipas halpa tuo Shimanon bl-mt200 jarru..

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Spoiler

 

Homma on edistnyt ja toisessa viestissä mainitsemani osat on asennettu onnistuneesti, pyörä on ajokuntoinen vaihteensiirtäjää lukuunottamatta.

Uusi Shimano M315 8v vaihdevipu on tilattu (vaijerinkuoren kera) koska on mahdotonta hajoittamatta vaihdevipua vaihtaa siihen vaijeria.

On myös tilattu todennäköisemmäksi vaihtoehdoksi SRAM X-4 takavaihtaja ja vaihdevipu.

Päätin päivittää sitten tuon SR Suntour XCE DS etuhaarukankin koska jäi mieltä vaivaamaan tuo alapään laakerin sovitus ja se että joustoa on vain 100mm, myöskin jouston määrästä (100mm vs 160mm) johtuen etupää on nyt normaalia alempana.

Toki tuolle ohjainlaakerille on jo adapteri tilattuna eBaysta..

Pitkän tutkiskelun ja etsiskelyn tuloksena päädyin tilaamaan SR Suntour SF18 XCM34 RL 29" 130mm - Tapered - 15x110mm Boost joustohaarukkaan, tuo 29" pyöräkoolle valinta johtui siitä että joustoa on vain 130mm, jotenka vaikka pyöräksi tulee 27,5" kokoinen niin tuo isommalle rengaskoolle tehty pidempi haarukka kompensoi rungon asentoa.

Koska tuo etuharukka on BOOST maallinen niin pakko olis myös päivittää Shimanon WH-MT500 etukiekkokin alle..

Korottava HighRise OS BHS-25 ohjainkannatin on tulossa ja 25mm korottava Red Cycling Products Mountain Ohjaustanko, eiköhän näillä asennon saa korjattua haluamakseen?

Loppujen lopuksi tässä käy niin että homma ei kyllä kannata, mikäli todennäköisesti vaihdan nuo vaihtajatkin niin vanhasta pyörästä jäi vain jarrut, satulaputki,  satula, ketjut ja renkaat (pääli ja sisäkumit)..

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.