Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spectrum tietosanakirja osa 13

Featured Replies

Kirjoitettu

#¤ menivät heittämään kirjasarjan pois, ja oli minulle tärkeä kirjasarja peruskouluaikana. ( tästä meinasi joulu mennä #¤# )
Jos jollain on tai tietää mistä saisi, ostaisin osan 13 ( Finlandia-kirjassa just tätä osaa ei juuri nyt ole, laitoin tuotevahdin )

Koko kirjasarjaa on myynnissä, mutta nyt kun auto on seisonnassa vähän vaikeeta kuskata postista kotia...

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ kiitos, tuota mä jo aattelinkin. Ja voihan sen ottaa projektiksi että on lukemista ja aivovoimistelua. 
Nauratti että Finlandia-kirjassa se yksi kirja 60e ( just nyt loppunu ), ja sitten toisaalla koko sarja 20e + posti. 
Itseni tuntien ostan sen koko sarjan. Olen senverta hätänen että asia pitäisi hoitua heti eikä sitten joskus....

Kirjoitettu

Helpompaa (ja hyödyllisempää) on lukea wikipediaa. Siellä on sentään ajantasaista tietoa, verrattuna 80-luvun tietosanakirjaan

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ ei kiitos, mä haluan lukea oikeeta kirjaa. Ja just se yksi osa 13 sisältää mieliaiheestani ( arvaa mikä ...)  vanhentunutta tietoa, juuri siksi sen haluaisin ~ ja kyseisestä aiheesta tiedän lievästi sanottuna " aika paljo"  

Kirjoitettu
1.1.2026 klo 00.30, tempokisu kirjoitti:

kyseisestä aiheesta tiedän lievästi sanottuna " aika paljo"  

Aika erikoinen eläinsuhde. Muistuttaa enemmän eläinsuojelijoiden ajatusmaailmaa (sohvalta käsin). Kuka hellii eläintä vain tilanteessa, jossa se tajuaa itsekin lopun olevan tässä ? Mä voisin vastaavasti mennä teurastamon viimeiselle rännille kuiskimaan sioille söpö söpöä.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No jos mut päästettäisiin kokemaan nahkiaismertoja, niin ....no, nyt ei tullu saalista ( lähtekää uiskentelemaan)
Ja olen mä  vapauttanut Kokemäenjokeen 7 nahkiaista! Mutta kun joku ne paistaa, niin nautitaan hyvästä ruoasta. 
Kyllä taimenistakin tykätään ja kututalkoillaan, mutta suurin osa porukasta käy kalastamassa, ja syö kalaa.

Amerikan alkuperäiskansa perustelee tämän siten että he yrittävät parantaa ~ elinolosuhteita, ja palkkioksi saavat sitten ruokaa. 
Luonnon laki vaan on että "syö tai tule syödyksi" tekee pahaa katsella luontodokumentteja joissa toinen eläin päätyy toisen ruoaksi, tai poikasten evääksi. Mutta ilman evästä poikaset kuolee.

Ja eikös se ole kiva että ~ viimeinen elinpäivä on iloinen ja merkityksellinen, kukapa ei haluaisi.
...kuvan tapauksessa huomasin että on vasta kehitysvaiheessa, hyvin tärkeä havaintonahkis ja ihan selvästi tosi iloinen.
nakkila21e%20n6d.jpg?img=smaller

nahkiaiset ja lokit on mun suosikkieläimiäni

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No voi vitsit sentään, otin yhteyttä ja olen valmis maksamaan postin kotiinkuljetuksen. Myyjä kyseli missäpäin asun? eikä senjälkeen mitään. 
No, seurataan tilannetta. 

Äitee tuossa että et sinä sitä tarvitse. En tarvitse, mutta haluan.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Jaha, olisi ilmaseen mutta vain noutamalla; Hyvinkää, Rauma, Kuopio. Satasella kahdessa paketissa postiin. 
Ja vitosella haku Hervannasta. Kysyn josko isä kuskaisi, tai meen sitten kävellen taksitolpalle neuvottelen kyydin Hervantaan ja takas Pirkkalaan. 
Kirjasarja painaa 41kg, tulee siinä sitten porrasjumppaa kun kuskaan 3 kirjaa kerralla..

Kirjoitettu

Taksilla tulee kallis kirja... Tietty jos on rauhallista Über/Bolt-kuskilla, niin voi käyttää Pirkkalasta Herwoodissa jopa alle viidelläkympillä.

Pirkkalasta Hervantaan on kävellen joku 13-14km suuntaansa, eli matkaltaan niitä sun mainitsemia päiväkävelyitä. Äkkiäkös sä sen yhden kirjan kävellen haet. Reppu selkään ja matkaan?

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ Isäni lupasi kuskata ( kun kerta heitti kirjasarjan poiskin...) eikä tämä ole rahakysymys. Otan siis koko sarjan.
Nyt ei tule kävelyä kun max 10km päivässä, jalkaterän vaiva vaihteeksi vihoittelee.

Odotellaan nyt vastausta....

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

¤# olivat jo heittäneet kierrätykseen, että ei tule hakua Hervannasta. 
Ostetaan sitten satasella ja 35e posti, prkl. 

ps. postilulut olikin nolla, kirjat tilattu ja iskä saa luvan tulla postiin paketteja hakeen. Tai otan kirjat 2 erässä pulkkaan. 
Mitä ### pidetään ilmoituksia jos tuotetta ei ole saatavilla??

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Soitin varmuuden vuoksi taholle josta ostin kirjasarjan. Tilaus on paketoitu ja lähtee tänään matkaan 🐍 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

! jipii, kirjasarja haettu. Siis niin painavat laatikot että en olisi jaksanut raahata pulkalla kotiin. Mulla on kyllä ihan olemattomat lihakset, postin neitokainen ja isäni pystyi kantamaan koko laatikkoa ainakin vähän. 
Avasin laatikot rappukäytävässä ja kuskasin 2-3 kirjaa kerrallaan eteiseen....hieman hermostuin, missä se 13 ( mun onnenlukuni muutenkin) on?  ...se oli ihan alimmaisena.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.