Jump to content

Recommended Posts

  • 1 year later...
Posted (edited)

Olis tuossa yksi 3-vaihteinen naistenpyörä. Nyt en merkkiä tiedä, täytyy vilasta jossain vaiheessa ja vaikka valokuvakin.

Ikää tuolla on - villi arvaus - 30 vuotta. Viimeiset 10 vuotta roikkunut samassa paikassa huussin räystään alla ja juurikin räystästipun alla :) 

Sitä vaan, että mitähän sille tekis, nykyisestä lokaatiosta se saa kyllä jollain aikataulua tarpeettomana lähteä.
Se vaan aina niin sydäntä särkee paiskata fillari rautalavalle.
Mitä tuossa huussia kiersin katon korjuumielessä ja tuon unohdetun bongasin, niin sivusilmällä vilastuna vaikutti ihan kelvolta ruosteettomalta aihiolta rosterivanteilla.

Minimissään ehostus vaatisi uudet ketjut, vaijerit ja laakerirasvat.
Mitenköhän tuollainen vaihteisto mahtaa jaksella? Mukavahan sekin olisi purkaa ja huoltaa, mutta aika sotkuista puuhaa => aiheuttaa hellasäröä.
Kumit olleet aurinkolta suojassa, saattaisivat ehkä jopa toimiakin hetken, jos eivät ole sivuiltaan hapertuneet (epäilen).

Mutta mikä tuolla kulkineella sitten kunnostettuna arvoa?
Ei taida paljoa ylittää hankittujen uusien ketjujen hintaa.
Ajettavuus tollasella konkelolla sanalla kuvaten - aivan hirveä.
Mutta se ehostus olisi mukavaa dementian torjuntapuuhastelua :) 

Paitsi, että joka tapauksessa siitä on päästävä eroon ja toimitusosoite on romulava, joko sitten joko kunnostettuna tai kunnostamattoman :( 

Edited by Jopotuinen
Posted

Kanssa pari vastaavaa niin ei nistä saa kuin max muutaman kympin ja jos ei itselle ole käyttöä niin ei paljon järkeä. Ei oikein kelpaa edes ilmaiseksi. Sydäntä tosiaan särkee kun lavalle menee mutta ehkä pitää ajatella niin että on täysin palvellut ja menee ainakin kiertoon.

Posted (edited)

Talojen tuloteiden/liittymien tuntumassa on toisinaan romupyöriä kukkaruukulla tms. höystettynä. Ainakin yksi näyttäisi olevan tarkoituksella hieman silmällään - toinen on maalattu vaaleansiniseksi.

Vanhoissa fillareissa on paremmat kammen kiinnityspultit kuin uusissa (neliöakseleissa). Talteen.

Edited by alpensau
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tässä tuo seuraava(?) projekti. Tiedä sitten kannattaako kunnostaa ja vasta sitten sinne romulavalle.

Fillari on Nopsa Picnic ja avainkin näkyy olevan alkuperäisessä lukossa. Vuosimallista ei mitään käryä, voisi koettaa haarukoida.
Vaihteita on kolme ja jalkajarru. Etujarrua ei tuohon aikaan laitettu, kun ei ollut määräystä.

Lokasuojat ja vanteet rosteria ja runko ruosteeton, pyörät pyörivät herkän oloisesti. Ketjut ruosteessa, ei lähemmin tutkittu => CRC käsittely ynnä voitelu?
Vaihdevaijeri jumissa ja satulan muotoilu perseestä? No, naisten pyörä, en arvioi enempää. Toisaalta tuohan on alkuperäinen ja ilmeisen ehjä ja kunhan sen pudistaa, niin?

Päällikumit suosiolla uusiksi, samalla sisurit.

sqZ3CAN3A.png

 

Edited by Jopotuinen
  • 3 weeks later...
Posted

Perus-nopsa - aikansa "datsun".  Samoin kuin ne wanhat datsunit, myös tuon ikäiset nopsat ovat jo katoavaa kansanperinnettä, joten säilöminen on ihan suotavaa.  :)

 

Posted

Mulla on isoisän vanha Terässiipi 3, 80-luvun vaihteesta. Erittäin alkuperäinen, lukon jouduin poraamaan irti vaikka oli avain (ei autennut), jalka oli rikki, katkaisin sen, mutta mikä on huomattavaa niin:

- ketjusuojassa vielä sininen muovi päällä!!

- originaalirenkaat ja ihan hyvät.. taitaa sisuritkin olla alkuperäiset ja pitävät ilmaa.

Meinasin tehdä tuosta pyörän ajoon, mutta se on ihan kamala ajaa, sen verran hifistiksi tässä on tullut. Runko joustaa sivuttaissuunnassa kun heteka ja satula, ohjaustanko ovat mallia "rakot 10km matkalla". Tarjosin tätä Terässiivelle, jolta tulee uutta pyörää nyt, olisivat 300e hyvittäneet vaihdossa sähköpyörään ja keksivät tästä kampanjan että vanhasta Terässiivestä saa satkun (tästä jokunen vuosi). En tarttunut, kun en tarvi sähköpyörää ja tuon alenkin jälkeen oli minusta vähän kallis. 

Siispä vein säilöön fillarin ja otan sen 40 vuoden päästä veke jos vielä olen maisemissa. sitten pyörä on 80 vuotias ja mä lähentelen sataa :D . Isosisä kuoli 95v. eli teoreettinen mahis olla kyllä hengissä. 

Posted (edited)

Se on se suojafolio muuten tuossa Nopsassakin vielä paikoillaan :)

Vielä kun joku toisi esille auton tuolta jostain 70-luvulta, jossa oviverhoilujen suojamuovit vielä paikoillaan. Niitähän koetettiin aina pitää aina mahdollisimman pitkään :D

Edited by Jopotuinen
  • 1 year later...
Posted

Onko kellään mitään vastaan jos tässä ketjussa keskustelee 10-20 vuotta vanhoista pyöristä? Vai pitääkö olla antiikkia? Voisi toki tehdä oman aiheen, mutta toisaalta eipä tämäkään ole ollut kiivaan keskustelun tyyssija. 

Omissa projekteissa siis seuraavaa:

Minivelo-BMX (Azonic Steelhead.. olisko joku 2005?) odottaa etujarrua ja haarukan putken katkaisua, mutta edukas FM-PM adapteri loistaa poissaolollaan... 35 posteineen lienee edukkain hinta nyt. Joten tuli mieleen että mitä jos

- laittaisi Kona Kula Dee-Luxiin (joku 2009 taitaa olla) joustohaarukan korjaamalla yhden vanhan Foxin nurkista (jarrun kierteet korkanneet) ja jäykkä haarukka menisi minivelo-Bmxään, minkä jälkeen Konalla voisi ajaa ehkä paremmin myös maastossa. 

Toisaalta jos minivelo-Bmxstä poistaisi vaan etujarrun ja pärjäilisi ilman pelkällä takajarrulla, olisi se kustannukseton vaihtoehto. 

Mistähän saisi halvalla levyjarrumaastokiekkoja qr-navoilla ja ei-tubeless vanteilla? Täytyisi ainakin yhdet hamstrata, noi käy lähes kaikkiin mun pyöriin, eli maastureihin ja "graveleihin", eli tällä hetkellä on 4 fillaria kasassa johon menevät. 

Posted

Ajatus kaluston harvetamisesta käynyt mielessä... en vaan haluu luopua mistään. Jos nyt ihan tiukasti mietitään mitä tarvitaan niin:

- 1 fillari maastoon ja 1 asvaltille. 

- 2 talvifillaria (jos toinen hajoo niin toisella pääsee vielä töihin, ennenkun aloittaa korjaukset). 

Näähän voi mennä päällekkäin, eli talvifillari on maastofillari. Tällä ajatusmallilla menisin kolmella pyörällä. Asiaa sotkee se, että tykkään sinkuloista, mutta esim. matka-ajossa vaihteet on kyllä hyvät, samoin sohjossa talvella.

Eli jos pitäisi vaihteellisen ja vaihteettoman gravelin(tapaisen, mulla suora tanko kaikissa) ja läskin vaihteilla ja sinkulajäykkäperän. Tällöin kalusto olisi järkevä, mutta hupipyörät kuten ohutnakkinen katusinkula/fiksi ja minivelo-BMX jäisi pois ja parasta jäykkäpersustani ei saa suoraan sinkulaksi. Voi voi, hyvinvointivaltion ongelmia. 

Vaihtari 2: en hävitä mitään, vaan puran. Tällöin aina parhaat osat ajossa (nykyisin on romulaatikon kompromissiosia ihan liikaa noissa) ja kun kyllästyy, kalustaa toisen rungon käyttöön. Tää itseasiassa kuulostaa hyvältä. Ja sori tästä tajunnanvirtapostauksesta, kirjoittaessa ajatus selkiintyy. Miksi en voi kirjoittaa vaan vaikka paperille? Voishan sitä mutta turhamaisuuttani ajattelen että joku saattaa viihdyttää itseään näitä jorinoita lukemalla. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.