Jump to content

20” lasten hifisteltyfillari alle 400 eurolla .?


Recommended Posts

Lähtökohta:

Omaan fillarointiharrastukseen kuuluu fillarien tuunailu ja jonkin asteinen GAS. Raja tulee vastaan, kun hinnat osissa alkaa kasvaa exponentiaalisesti ja en keksi keveyden lisäksi muuta lisäarvoa tuovaa perustetta. Esim deore ja xt kelpaa ( vs xtr), alukiekot kelpaa (ei kuitukiekot) jne. Toisaalta hommasin Magura MT7:t vaikka MT5:kin olis kelvannut, mutta sain hyvän hinnan noista.

Esikoinen täyttää 11v ja hänelle rakentamani 13” runkoon ja 26” rinkuloilla hifistely osista tehty Gary Fisher innoitti miettimään jatkoprojektia ja 6 vuotias oli kasvanut omasta 18” fillarista ohi.

Tavoite:

Käytin pari iltaa Googlen kanssa ja selvisi että 20” pyörien rakentelu on aika harvinaista. Valmiilla 1000-3000 euron fillarilla ajelu taas tavallista. Pakettifillareissa toisaalta keveyshifistely oli suosituin laji, mutta Woom 4 (7,7kg) 435 eur hinnalla löi rakenteluharrastuksen alle 5 minuutin suoritukseksi. 6-vuotiaani lisäksi haluaa nimenomaan painaa metsässä.
 

Tavoitteen verrokiksi otin Woom Off Air 4:n / Early Rider Hellion / Orbea Laufey h20 fillarit. Tavoitteeksi tuli siis säädettävä n. 80mm ilmakeula, levyjarrut, alle 10 kg paino JA käytännöllinen fillari. Oletettavasti käytetyn tämmösen fillarin hinnat alkanee 600 eurosta ja sen alle on päästävä.

Jotta projekti pysyy järkevänä, pistin kustannuskatoksi 400 eur ja koitan käyttää mahd paljon vanhoja 26” hifiosia.

Link to post
Share on other sites

Projektin alkaa: 

Tärkeä olisi löytää mahdollisimman hyvä diili kaikista kriittisimpiin ja harvinaisimpiin osiin. Kaupan fillareiden perusteella vaihteistot (poislukien kammet) ja jarrut on 26” yhteensopivat, joten niistä tuskin tulee pulaa. Kammet pitää tuplavarmistaa, että pärjääkö pakettifillarin kammilla. Runko, joustokeula ja kiekot on tärkeimmät komponentit. Markettitavaraa taas on renkaat ja ohjaus muuten. 

Ajajan kannalta on tärkeää, että ergonomia, käytännön jousitus ja kontaktipinnat (käytännössä polkimet)  on hyvät. Satula ja hissitolppa jää vielä pohdintaan, mutta eiköhän niihinkin käy aikuisten osat ellei parempaa löydy.

Ei muuta kuin metsästämään: 

Käytettyjen markkina käy nyt keväällä myyjän ehdoilla ja hyvien fillarien perässä on jonoa. Kaiken maailman muut(kin) GAS iskät on haukkana liikenteessä. Ilman Hannu Hanhen tuuria en pääsisi tavoitteeseen, mutta koitin bongata esim Early Rider Seeker fillaria 300 euron pintaan. Toisaalta taas käytettyjä hyviä keuloja ei ole erikseen myynnissä ollenkaan. Haku Fillaritorin lasten palstan digitaalipölyn joukoista paljasti, että yhtään ainutta tavoitteeni fillaria ei oltu myyty - muita hyviä 20” fillareita senkin edestä. Niissäkin tosi lyhyet myyntiajat. Hyvän käytetyn lasten fillarin ostaminen on selvästi nopeuslaji. Vesiperä - toistaiseksi. 
 

Ulkomaisten nettikauppojen kierros toi hyvän ja kaksi huonoa uutista. Keulavalikoimaa on hyllyssä, mutta säädettävyys/rebound puuttui kaikista halvimmista. SR Suntour XCM keulan saa parhaimmillaan 150 euron hinnalla. Kaikki muut järkevät keulat kipuaa yli 250 euron hintaan, jolloin projektibudjetti karkaa käsistä. Suntourin keula jättäisi muulle fillarille 250 euroa, mutta vaihteisto ja jarrut löytyy jo valmiiksi, joten hyvältä näyttää. Jes!

Huonot uutiset oli,  että kaikki vähänkin järkevät fillarit kipuaa yli 300 euron. Levyjarrulliset yli 400 euron. Lisäksi 20” levyjarrukiekkoja ei juuri ollut myynnissä. 

Joustokeulan kaveriksi olisi siis löydettävä hyvä käytetty fillari levyjarruilla alle 250 eur hinnalla.

Ei muuta kuin käytetyn fillarin metsästysverkot vesille.

BINGO!
Kotikulmillani Turussa tuli myyntiin Early Rider levyjarruilla 220 eur hinnalla. Ilo jäi kuitenkin lyhyeksi, tämä meni alta ja jäin kisassa kakkoseksi. Tulevina viikkoina tämä sija tulisi liiankin tutuksi. 

Link to post
Share on other sites

Noin 200 eur +- 50 eur hintaan tuli muutamakin fillari myyntiin - missään ei levyjarruja. No, koitetaan löytää edes pelkkä hyvä runko. Viidennellä yrittämällä tärppää ja haaviin jää 2018 vuoden Merida Matts J20. Fillarissa on erikoisuutena kaksi eturatasta ja runko vaikuttaa erittäin hyvältä. Muut komponentit ok. Kyseinen yksilö kaipasi rasvaa, mutta keväthuollon jälkeen päästiin ottamaan fillarista ekat savut. Ensilenkillä selviää, että kiertoon pääsee kiertovaihteet ja mukana tulleet renkaat. Satula ja voimansiirto takavaihtajaa lukuunottamatta näyttää käyttökelpoiselta.

  1. Tämmönen. Aika hurja lähtöpaino, mutta alle 10 kg ei pitäis olla mahdoton. Oma mutu vaaka antaa fillarille myös inhimillisemmän lukeman.

SR suntourin pelkällä jousella varustettu haarukka liikkuu ihan hyvin luvatut 40mm (toisin kuin prisman pyörissä), mutta on aika jäykkä ja siten ei aja asiaansa. Keula päässee kirurgin käsittelyyn.

Fillari 110€, renkaat 35 eur ja kiertovaihtimet 15 eur. 150 euroa käytetty ja ihan hyvässä vauhdissa ollaan.

Osien metsästys alkaa ja samalla kerään kuskilta palutetta:

Nyt kieli keskellä suuta metsästämään hyviä levyjarrukiekkoja VAI joutuuko tässä kiekonkasaushommiin. Levyjarrunavat kun maksaa muutaman kympin ja nykyisiä vanteita voisi ihan hyvin käyttää tai koitan bongata hyvät 20” bmx vanteet tähän. Verrokkipyöriin verrattuna samalla viivalla ollaan vielä.

Kuski on muuten tyytyväinen fillariin, mutta kiertovaihtimet syö nuorta miestä.

https://www.merida-bikes.com/en/bike/1964/matts-j-20 2021 vuoden vastaava fillari heilauttaa vaa`an lähemmäs 10 kg, mutta runko näyttää erilaiselta ja sekin menee yli. Tiukkaa tulee tekemään.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Vähän matkaa päästy eteenpäin projektissa. 
 

spezialized renkaat oli hyvä veto, pitoa ja mukavuutta tuli rutkasti. Samalla tuli huomattua, että vanteet ei ole keskitetty kunnolla. Projektiksi jäänee jollekin illalle vanteen rihtaus keskelle fillaria, mutta ei jäädä siihen kiinni.

Kuvassa vielä TX revoshiftit ja etuvauhtaja paikallaan, mutta korvautunut Alivion vastaavilla 8v pakalla ja etuvaihtaja pois. Samalla lasten lukkotupit ja vihreät polkimet Bikesteristä. Satula&tolppa ehkä jossain vaiheessa, kun ylimääräinen sopiva hissitolppakin löytyy laatikosta.
 

Haastavaksi sen sijaan on muodostunut keulan ja kiekkojen päivitys. Levyjarruja saa kaupasta hyvin, mutta keulojen ja kiekkojen saatavuus on huono. 
 

Kiekoista aliexpress:stä saisi 100 eurolla Rt a100 kiekot, jotka vaikuttaa ok:lta, mutta panos vs riski ostaa ne näkemättä ei kannusta sijoittamaan. Mietitään.

Vielä vaikeampaa on keulan päivittäminen parempaan. Manitou Junit keulaa saa, mutta siinä tapered putki ja hinta +300 eur. Muuten aika lailla ei oota on joka paikassa. Välimallin ratkaisuna askartelin nykykeulaa paremmaksi. Keulan 3 isointa ongelmaa oli suht helppo korjata. 1. Joustomatka oli vain 25mm, joka ratkesi ottamalla pohjaanlyöntikumista 25mm pois ja nyt joustoa on käytännössäkin se 50mm. 2. Putket eivät meinanneet liikkua ja varsinkaan pakkasella, joka ratkesi vaihtamalla akselirasvaan verrattavat rasvat joustohaarukan rasvaamiseen tarkoitettuihin tekeleisiin. Vanhojen rasvojen putsaaminen oli aika homma. 3. Jousi oli todella jäykkä. Ostin Puuilosta 5kg/cm jousipaketin a 9,90 eur ja tiputin sellaiset kumpaankin putkeen sisään. Pikkusen sähkömiehen teippiä kutistesukan korvaajaksi ja paksusta kasteluletkusta loput. Omalla painolla oli vähän vaikea kokeilla, mutta juniorin käsittelyssä mutu tuntumalla hommatut tarvikejouset näyttää olevan aavistuksen pehmeät, mutta ihan käyttökelpoiset. Jos jostain löytyisi 15kg/cm tai 7,5 kg/cm jouset, niin vaihdan, mutta jos ei niin nämä on hyvät. Pihakurvailuun jousijäykkyys näyttää sopivalta, mutta hyppyihin olisi hyvä olla vähän iskuvaraa.

 

5C044516-E38D-47F5-B86B-1AD150745828.jpeg

9A93DEBA-FA8D-4443-8E6A-C56A4E87111D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.