Jump to content
kysyjä

Rengas ei mahdu etuhaarukkaan

Recommended Posts

Minulla on eräs ongelma polkupyörän renkaan kanssa en ole kovin tietoinen polkupyörien termistöstä, joten käytän hieman kansakielisiä termejä tässä jutussa. Kaikista polkupyörän vanteista/renkaista lähtee sellainen ruuvi/tikku jolla se kiinnitty polkupyörän etuhaarukkkaan. Etuhaarukassa on sellainen reikä johonka kun laitaa renkaan niin se tikku osuu siihen molemmilta puolilta, kiinittäen renkaan etuhaarukkaan, ja mahdollistaen pyörimisliikkeen.  Minä ostin greencycle nimisestä kaupasta polkupyörän renkaan jonka sisällä oli mottori. Tämä rengas ei kutenkaan mennyt kiinni mihinkään polkupyörän etuhaarukkaan mitä minulla oli itselläni. Se ruuvi/tikku joka kiinnittää renkaa etuharukka oli liian paksu, tai sitten etuhaarukoiden reiät liian ohuita ettei se mahtunut sinne. Olen monesti vaihtanut renkaan pyörästä, ja aina kun olen renkaan ostanut ne on automaattisesti sopinut joka ikiseen polkupyörään, mitä olen omistanut, siksi luulinkin niiden olevan standardi. mutta tämä yksi rengas ei sovi. Greencycle ei nettisuvillansa kerro että tämän heidän renkaansa tikun paksuus olisi jotenkin poikkeuksellisen suuri, eivät mainitse kokoa ollenkaan, rengas ei ole tarkoitettu mihinkään läskipyöriin eikä erikois pyöriin. No yritin sitten ostaa polkupyörän etuhaarukkaa jossa ois leviämmät reijät, mutta google ei antanut kunnon hakutuloksia kun hain sanallla "leviä reikäinen etuhaarukka polkupyörään" No etsin sitten pelkästään etuhaarukoita internetistä ja ajattelin katsoa sen reijän leveyden tiedoista mitä niistä manitaan. Mutta kaikissa nettisisvustoissa jossa myytiin etuhaarukoita mainittiin vaan että kuinka isoja renkaita se tukee tuumakoltan  ja onko siinä hyvät jouset, onko haaarukka leveä yms. Joka ikinen video ja joka ikinen neuvo jonka olen internetistä löytänyt, liityen renakaan vaihtoon on maininnut vaan työkalut ja näyttänyt miten rengas vaihdetaan, muta niissä ei koskaa ole kerottu eri tikkujen paksuudesta saati etuhaarukan reikien eri standardi koosta, olisi kiva tietää nämä eri koot.

Kumpi siis on parempi idea leventää reikiä porakoneella siitä polkupyörän haarukasta vai viilata sitä tikkua/ruuvia ohuemmaksi siitä renkaasta?

Tikku = akseli.

Tarjolla on "läpiakseleita" ja "pikalinkkuja". Läpiakseli kiinnitetään haarukan reikiin/kierteeseen ja pikalinkku puolestastaan puristetaan haarukan hahloihin. Läpiakseleita käytetään järeämmissä maastopyörissä ja ne ovat vahvempia/paksumpia, pikalinkkuja keveämmän käyttötarkoituksen pyörissä. Akseleiden paksuuden kanssa voi pelata adaptereiden avulla, mutta pituus/leveys pitää olla kohdillaan, ellei prikoilla halua pelata :)

Paksuuksia on useita, ainakin 5, 9, 12, 15 ja 20mm. Leveyksiä paljon enemmän.

Korjausehdotuksesi ovat molemmat melko kauheita, mutta jos toinen pitää valita, niin muutama viilan veto etuhaarukan hahloihin tuskin haittaa.

Etuhaarukan vaihto on myös tarkkaa hommaa. Tutustu huolella tai anna ammattilaisen hoitaa.

elikkä siis ymmärsinkö oikein, minun täytyy pistää se rengas siihen haarukkaan kiinni, vaikka tikku ei mahdu reikään ja sitten vaan kiristää se niin että se pysyy sen kiristyksen avulla kiinni, eikä niin että se pysyisi siksi että on reijän sisällä?  Miten minä voin adapterilla saada akselin suuremmasta pienempään?   Mikä on läpiakseli ja mikä on pikalinkku?

43 minuuttia sitten, kysyjä kirjoitti:

elikkä siis ymmärsinkö oikein, minun täytyy pistää se rengas siihen haarukkaan kiinni, vaikka tikku ei mahdu reikään ja sitten vaan kiristää se niin että se pysyy sen kiristyksen avulla kiinni, eikä niin että se pysyisi siksi että on reijän sisällä?

Ota kuva niin ihmetellään.

43 minuuttia sitten, kysyjä kirjoitti:

Miten minä voin adapterilla saada akselin suuremmasta pienempään?

Et mitenkään, kunhan mainitsin. Ellet vaihda akselia.

44 minuuttia sitten, kysyjä kirjoitti:

Mikä on läpiakseli ja mikä on pikalinkku?

Katso linkit. 

3 tuntia sitten, Sulo kirjoitti:

Tarjolla on "läpiakseleita" ja "pikalinkkuja".