Jump to content
Tuuli

Vinkkejä hybridin/ fitness pyörän valintaan

Recommended Posts

Hei! Olen pyörän valinnan viidakossa eksyksissä. En ymmärrä riittävästi pyörän ominaisuuksista suhteessa tarpeeseen ja hintaan, joten arvelin täältä saavani vinkkejä, lisätietoa ja neuvoa. Hintahaitari näyttää olevan jotain 600- 1900€ välillä mitä olen silmäillyt. En halua ostaa huonoa pyörää, mutta en maksaa myös turhasta tarpeeseeni nähden. Olen hakemassa pyörää aktiivseen kuntoilukäyttöön. Pyöräillä aion hiekka-  ja päällystetyllä tiellä, mutta en poluilla ja metsässä. Toiveeni on  hyvin rullaava ja kevyt pyörä, jolla on miellyttävää ajaa. Ajoasento ei "makaava", mutta ei  citypyörän pystyasentokaan. Olen pienikokoinen 158, joten onko naisten malli suositeltava valinta? Mitä tulee huomioida ja onko ehdotuksia hankintaan?

Kiitos Sulo vastauksesta. Tuota juuri tarkoitin kun vaihtoehtoja on niin paljon, että en osaa rajata. Yritän cuben sivustoa käydä läpi :)

Varmaan hybridiin päädyn, koska haluan ajaa hiekkateillä. Millaiseen, niin siinä onkin tehtävää. En osaa verrata pyöriä (komponentteja), mutta onhan kevääseen vielä aikaa. Otan vinkkejä ja pointteja mitä on hyvä huomioida vastaan. Kiitos !

Etujouston olemassaolon kun vielä päättää, niin rajautuu taas iso joukko pois. Mielestäni sitä ei kuntoillessa tarvitse, suotta keinuttaa runtatessa. Hieman mukavuutta toki tuo, mutta kääntöpuolena painonlisäys ja yksi huoltokohde lisää. Hintakin oletettavasti nousee, ellei sitä ole kompensoitu huonommilla osilla.

Budjettisi vaikuttaa riittävälle, joten osien laadukkuudesta ei tarvinne tinkiä. Itse tykkään valkata tuotteita ns. sweet spotista. Jos pyörä A maksaa 1000e, pyörä B 1200e ja pyörä C 1400e ja pyörä D 2000e, niin pyörä C olisi luultavasti minun valinta. Tällöin mukaan tarttuisi oletettavasti laadukkaat osat sisältävä fillari, mutta ei kuitenkaan niitä parhaita/keveimpiä/kalleimpia osia. On toki tuotteita, joissa pärjää karvalakkimallilla ja tuotteita, joiden laadusta ei halua tinkiä, mutta tällä periaatteella pitäisi päästä fillareiden kohdalla jo pitkälle :)

Mulla olisi sama tilanne, eli ajattelin hommata 20v vanhan Trekin tilalle/rinnalle fitness-fillarin enimmäkseen lenkkeilyyn asfaltilla.

Olen katsellut mm. saksasta seuraavia malleja:

- Merida Speeder 400 (1099e)
- Fuji Absolute 1.1 Disc, Valkoinen (1099e)
- Cube SL Road Race black´n´green (999)
Tuossa on vähän hintahaitaria, mutta tiedän fillareista about sen verran että halvimmissa on halvimmat mahdolliset kuluvat osat ja tosi kalliissa on ehkä ominaisuuksia joita en tarvitse, koska en polje kilpaa ketään muuta kuin itseäni ja omaa kuntoani vastaan, joten tärkeimmät valintakriteerit ovat luotettavuus, hyvä ajettavuus ja ergonomia ja noin tonnin pintaan asettuva hinta. Etuhaarukan jousitus lienee ylimääräinen hajoava osa. Haluaisin että fillari on muun kuin mustan värinen, niin tyhmä kriteeri kuin se onkin. :D

Onko siis ylipäätään tuossa hintaluokassa mitään sudenkuoppamerkkejä tai -malleja, joita kannattaisi välttää tai mitä kannattaisi suosia, vai voiko mennä about sillä mikä silmää miellyttää ja rungon koon puolesta sopii?

Osaan Canyonin kilpureista ei saa rapakaaria kiinteästi asennettua, reiät puuttuvat. Meinasin mennä halpaan, mutta onneksi huomasin asian. Tosin enhän minä tiedä tarvitsetko niitä..

Päädyin mainitsemaasi Cubeen, mutta SL-malliin. Ei ole pahaa sanottavaa, paitsi karmiva väri.. vuosimalli 2018.