Jump to content
Gizu82

Sähköpyörä ympärivuotiseen käyttöön työmatkoille ja retkille

Recommended Posts

Hei,

olen harkinnut sähköpyörää ympärivuotiseen käyttöön, jolla taittaisin työmatkat sekä pienet ja helpot maastopätkät retkeily mielessä. Myin taannoin maastofillarin pois koska varsinaista maastoajoa tulee niin vähän. 

Pyöriä on paljon, eri merkkisillä moottoreilla ja palikoilla, kuitenkin hinta on kaikissa aika korkea, joten haluaisin udella onko täällä jollain kokemusta mitä kannattaa ottaa sähköpyörän hankinnassa huomioon ja onko jostakin merkistä tullut huonoja kokemuksia? 

Tällä hetkellä huomioni on kiinnittynyt Helkaman XC10 "29, Trek Powerfly 5 ja Hibike Sdure kapeilla renkailla oleviin sähköpyöriin. Onko jollain näistä kokemusta?

Työmatkaa on noin 28km per. suunta, joten ajoa tulisi melko kohtuullisesti vuodessa.

Kiitos jo etukäteen!

Jaa viesti

Hei! 

Kiinnostava projektti, jos tavoite on 56 km joka päivä! En lyötänyt se Helkama XC10, onko se joku high-speed pyörä tai normaali? Ei löytyy pyörää joka sopii hyvin kaikille tilanteiseen. Oletko jo kokeillut sähköpyörä vähän pitkällä retkellä? 25 km/t voi olla jännitävä maastossa, mutta voi olla aivan tylsä työmatkalle. Sipsia on tietysti yks mahdollisuus jos haluat, itseni en sitä suositellaisi.

Jos olisi high-speed pyörä, tarvitsee miettiä onko moottori keskiöllä sopiva, tai onko takapyörämoottori sopivampi?
1) koeajo: mitä nopeus saat oikeasti  moottorilla? Voi olla että moottori ei tuntuu enää kun ajat 35 km/t.
2) ketju ja kassetti voi kuluttaa nopeasti! Takasmoottori ei otta ketjulla, se säästää ketju ja kassetti. Jos ajat nopeasti, ketju on usein pienilla takarattaalla, eikä se voi kestää pitkää aikäa. On tapahtunut että asiakkaat ovat tulleet takaisin pyöräliikeeseen jo 1000 km jälkeen...
3) takasmoottorilla voi jarruttaa ja ladata akun. Tasamaalla silla ei ole merkitys, mutta jos paljon mäkeä on, se voi olla hyvä.

Minulla on hyvä kokemuksia Boschin, Shimanon ja (ei niin paljon) Yamahan kanssa.

Oletko varmaan että haluat etujousitusta työmatkalla?

Ensi keväät avaan uuden pyöräkaupan Helsingissa, joka on erikoistunut työmatkapyörille. Tulehan katsomaan sitten! :-)

Jaa viesti

1 tunti sitten, Sulo kirjoitti:

Kenties XE10? https://www.helkamavelox.fi/pyorat/mtb/xe10/

Onko @Pieter85lla tulossa uusia tuulia markkinoille?

Sulo, mitä mieltä tuosta Helkamasta? Vaikka ei nyt taida olla kovin "seksikäs" merkki keskustella, mutta silti kiinnostaa jos jollain on jotain kommentoitavaa pyörästä. :)

Oho... Olin näköjään tosiaan kirjoittanut XC, XE:n sijasta. En siis puhu nyt volvosta. :P

Jaa viesti

13 tuntia sitten, Pieter85 kirjoitti:

Katsotaan... mun mielestä täällä puuttuu jotakin heille jotka tarvitsee laatuisia pyöriä juuri työmatkalle. Mitä luulette? 

Itseäni ainakin kiinnostaisi valmisratkaisuna takanapamoottorilla oleva pyörä, jossa jarrutusenergian talteenotto. Lisäksi mahdollisuus ajaa pelkällä kaasukahvalla/-nappulalla.

Jaa viesti

13 tuntia sitten, Gizu82 kirjoitti:

Sulo, mitä mieltä tuosta Helkamasta? Vaikka ei nyt taida olla kovin "seksikäs" merkki keskustella, mutta silti kiinnostaa jos jollain on jotain kommentoitavaa pyörästä. :)

Oho... Olin näköjään tosiaan kirjoittanut XC, XE:n sijasta. En siis puhu nyt volvosta. :P

Jos kotimaisuus unohdetaan, niin en näe valitettavasti mitään syytä ostaa tuota fillaria.

Hintalappu on mielestäni korkea verrattuna osiin. Mitä ikinä ne tarkasti ovatkaan, kun tuotetiedot ovat mitä ovat, mutta epäilisin halvimpaa päätä.

Nopeasti vilkaistuna esim. Cuben Touringit kiinnostavat paljon enemmän. Hintalaput järkevämpiä ja speksit tarkasti ilmoitettu. Nuo eivät tietenkään näytä edes maastomalleilta, joita ilmeisesti himoitset, mutta lyhyet polunpätkät luulisi taittuvan millä vain.

Kuolasin tätä hetken, sopiva alennus ja kokoja jäljellä. Voisi ehkäpä sopia myös sinun tarkoituksiin?

Jaa viesti

43 minuuttia sitten, Sulo kirjoitti:

(...) Lisäksi mahdollisuus ajaa pelkällä kaasukahvalla/-nappulalla.

Minun tietääkseni laki sanoo 'ei saa!', jos ei ole rekisteroitu kuin mopo... Mutta usein moottori on niin vahva, että ei tarvitsee paljon omaa voimaa, jos et halua polkua.

Jaa viesti

7 tuntia sitten, Pieter85 kirjoitti:

Minun tietääkseni laki sanoo 'ei saa!', jos ei ole rekisteroitu kuin mopo... Mutta usein moottori on niin vahva, että ei tarvitsee paljon omaa voimaa, jos et halua polkua.

Vasta yli 25 km/h kulkevat pitää rekisteröidä, luokka L1e-B.

Luokka L1e-A: Moottorilla varustettu polkupyörä, moottori toimii ilman polkemista ja kytkeytyy pois 25 km/h vauhdissa. Tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta ei tarvitse rekisteröidä. Tällaista kaipaisin.

https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet

https://www.fillarikeskustelu.com/topic/267-yleistietoa-sähköpolkupyöristä/

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.