esako Kirjoitettu 17. Kesäkuuta, 2018 Jaa Kirjoitettu 17. Kesäkuuta, 2018 Pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä, mutta iän karttuessa haluan helpotusta erityisesti pitkiin ja jyrkkiin ylämäkiin. Joten olen hankkimassa sähköavusteista retkipyörää. Tarkoitus ajaa pääsääntöisesti päällystettyjä teitä, mutta soratieosuuksiakin tulee olemaan matkan varrella. Koska minulla ei ole aikaisempaa kokemusta sähköpyöristä, antakaa ajatuksia ja vinkkejä ko. aiheesta. Olen 190 cm.pitkä ja ajomatkat niin pitkiä, kuin akussa kestää virta (toisen akun hankkiminen?). Retkellä tulen olemaan useamman päivänkin, joten pyörän pakkaaminen tulee olla mahdollista.Mietityttää esim.kuinka paljon vastus kasvaa akun tyhjentyessä, akun koko, napa- vai ketjuvaihde jne. jne. Olen tällä hetkellä kiinnostunut Helkama SE10, lähinnä sen vaihteiston, akun ja Suomeen antaman työn takia. Budjettini on 3000 euron alapuolella. Kiitos mielipiteistänne etukäteen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sulo Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2018 Jaa Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2018 Itse lähtisin tähän suuntaan: https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/trekking/sunset-hybrid/sunset-supreme-hybrid/ Samaa suuntaa näyttää myös Helkama olevan, eli sähköille muokattu normaali trekkipyörä. Budjetti tosin menee tuon kohdalla yli, jos toisen akun ostaa. Sileähköillä hieman leveämmillä pistosuojatuilla kumeilla pärjää soralla. Moottorista pitää löytyä vapaaratas/vapaakytkin, jotta se ei aiheuta vastusta akun loputtua. Boschin romut ovat käsittääkseni parhaasta päästä. @esako Link to comment Share on other sites More sharing options...
esako Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2018 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2018 Päädyin ostamaan tuon Helkama SE 10. Pikaisia kokemuksia: - ajomatka eco-avustuksella helpohkossa (ei kauhean jyrkkiä mäkiä) tiestöllä 129 km, ennenkuin akku tyhjeni. Eli aika hyvin. Toisella reissulla säästelin akkua tasaisilla ja alamäessä ja akun kesto venyi 250 kilometriin. Eli toista akkua ei tarvitse ostaa reissaamisen takia, kunhan laturia kantaa mukana (ja sehän kulkee sivulaukussa mallikkaasti). Oikeastaan ainut harmi tässä pyörässä verrattuna maastopyörään on sormien puutuminen. Alkaa peukalosta ja leviää kaikkiin sormiin. Ei paljon yli kymmentä kilometriä voi ajaa ilman sormijumppaa. No toki, jarrut eivät yllä samaan mihin olen tottunut, mutta painaahan Helkama10kg enemmän kuin maastopyöräni. Deoren vaihteisto on kyllä toiminut odotettua paremmin. Mutta kokonaisuudessaan 1999 euron arvoinen Helkama SE 10 on ollut 600 ajokilometrin perusteella ostamisen arvoinen hankinta. Sulo 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään