Jump to content
esako

Sähköpyörä retkeilyyn.

Recommended Posts

Pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä, mutta iän karttuessa haluan helpotusta erityisesti pitkiin ja jyrkkiin ylämäkiin. Joten olen hankkimassa sähköavusteista retkipyörää. Tarkoitus ajaa pääsääntöisesti päällystettyjä teitä, mutta soratieosuuksiakin tulee olemaan matkan varrella. Koska minulla ei ole aikaisempaa kokemusta sähköpyöristä, antakaa ajatuksia ja vinkkejä ko. aiheesta. Olen 190 cm.pitkä ja ajomatkat niin pitkiä, kuin akussa kestää virta (toisen akun hankkiminen?). Retkellä tulen olemaan useamman päivänkin, joten pyörän pakkaaminen tulee olla mahdollista.Mietityttää esim.kuinka paljon vastus kasvaa akun tyhjentyessä, akun koko, napa- vai ketjuvaihde jne. jne. Olen tällä hetkellä kiinnostunut Helkama SE10, lähinnä sen vaihteiston, akun ja Suomeen antaman työn takia. Budjettini on 3000 euron alapuolella. Kiitos mielipiteistänne etukäteen....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lähtisin tähän suuntaan: https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/trekking/sunset-hybrid/sunset-supreme-hybrid/ Samaa suuntaa näyttää myös Helkama olevan, eli sähköille muokattu normaali trekkipyörä.

Budjetti tosin menee tuon kohdalla yli, jos toisen akun ostaa. Sileähköillä hieman leveämmillä pistosuojatuilla kumeilla pärjää soralla. Moottorista pitää löytyä vapaaratas/vapaakytkin, jotta se ei aiheuta vastusta akun loputtua. Boschin romut ovat käsittääkseni parhaasta päästä.

@esako

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin ostamaan tuon Helkama SE 10.

Pikaisia kokemuksia:

- ajomatka eco-avustuksella helpohkossa (ei kauhean jyrkkiä mäkiä) tiestöllä 129 km, ennenkuin akku tyhjeni. Eli aika hyvin. Toisella reissulla säästelin akkua tasaisilla ja alamäessä ja akun kesto venyi 250 kilometriin. Eli toista akkua ei tarvitse ostaa reissaamisen takia, kunhan laturia kantaa mukana (ja sehän kulkee sivulaukussa mallikkaasti). Oikeastaan ainut harmi tässä pyörässä verrattuna maastopyörään on sormien puutuminen. Alkaa peukalosta ja leviää kaikkiin sormiin. Ei paljon yli kymmentä kilometriä voi ajaa ilman sormijumppaa.

No toki, jarrut eivät yllä samaan mihin olen tottunut, mutta painaahan Helkama10kg enemmän kuin maastopyöräni. Deoren vaihteisto on kyllä toiminut odotettua paremmin. Mutta kokonaisuudessaan 1999 euron arvoinen Helkama SE 10 on ollut 600 ajokilometrin perusteella ostamisen arvoinen hankinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.