Jump to content
Sign in to follow this  
Jsavilaa

JP:n puuhanurkka. Maastureita, Cannareita, Konia etc...

Recommended Posts

Taas uutta prokkista pukkaa. Kuitu Scalpellin kaveriksi hommasin samanlaisen alurungon, josta ois tarkotus työstää jämerämpi polkukone. Eihän tuosta mitään enskapeliä saa mutta semmonen että kestää vähän kolautella vannetta kivikkoon ja kannokkoon. Vanteiksi tulossa Funnin Xlraterit, XT 1x10 voimalinja, XT/XTR jarrut ja alsa putket. Keulaksi etinnässä Reba tai joku vastaava. Tai ois kyllä hyllyssä Cannarin Headshock Ultra jonka sais paikalleen ilman laakerijumppaa, pitää katella. Jatkoa seuraa (ja ehkä ehtii jossain välissä raapia vanhoja prokkiksia tänne samaan nippuun...).

 

Lähetetty kuva

 

Lähetetty kuva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietiskelin ettei tuo Ultra sovi valkoisena edes testimielessä Scapeliin ja ei oikeen viiti maalatakaan että saa takaisin alkup. kuntoon tarvittaessa. Oon ostanu auton ehostukseen Mastonin ruiskutettavaa tarraa, RUBBERcompia, enkä ole ehtiny sitä kokeilemaan > kokeilin Ultraan. Aineella tuli laakista siisti ja tasainen pinta, ei valumia, ei mitään. Ja myyntipuheiden mukaan tuon saa pois vahingoittamatta alkup. pintaa. Jännä nähä lähteekö sitten jos/kun tulee tarve poistaa. Tällähän tekis siististi esim. chainstayn suojan, mikäli osoittautuu niin kestäväksi kuin valmistaja mainostaa.

 

Lähetetty kuva

 

 

Ja kiinnostutin kaverinkin pyöräilyhommiin lupautumalla ettimään aihion ja kasaamaan siitä ajopelin. niimpä sivuprokkiksena kasaillaan F900 Cannaria joka on kivasti saman tyylisellä värillä kuin Scalpel...

 

Lähetetty kuva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samanlainen aine tosiaan kuin Plastidip, onhan nuita jo useampi muukin merkki ilmestynyt markkinoille. MIelenkiitoinen aine ja värin vaihto onnistuu todella helposti maaliin verrattuna. Ja alkup. pinta säilyy alla koskemattomana.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osia saksasta ja muualta ootellessa roiskasin hollille Psylon ja kiekot että sai mittailla geometrioita. Tää on S-kokoinen ja yhtäkkiä alkoi huolettaan että onko sittenki pieni 172 kuskille. Kaivelin netistä viime vuotisen pyöräni (Radon QLT Race 18") speksit ja Scalpel on hyvin lähelle sitä, poislukien satulaputken korkeus. Ei siis huolta, ei varmasti oo pieni kun muutenkin tykkään että ajoasento on tiivis.

 

Tuossapa sivuprofiilia.

 

Lähetetty kuva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas hieman eteenpäin...

 

Molempiin tulee siis 1 1/8 keulat ja laakerijumpan helpottamiseksi työstätin 50.8 > 44mm adapterit ja nyt menee normaali semi-integroitu laakeri paikalleen.

 

Lähetetty kuva

 

 

Laitteliin molempiin jarrut ja hyllystä palikkaa sen mitä pystyi että muodostuu tarkempi kuva mitä on tulossa. Ja eipä tarvi kuin viimeistellä ja jotain putkiosia vaihella sitten kun paketit saapuu. Scalpelliin tuli takajouseksi Manitou Swinger 3-way ja kaulan virkaa toimittaa toistaiseksi Marzu MZ Comp. 

 

Lähetetty kuva

 

 

F900 sai myös jarrut. Piti taipua käytettyihin Avideihin kun B-D:n tarjous-SLX:ää ei tullut tälä viikolla hyllyyn. Kiekoiksi otin omasta varastosta Crossridet ja voimalinja 1x10 XT/Deore. Eturattaaksi on tulossa testikäyttöön itä-versio narrow/widestä. Jospa näillä jussina saa riuhtoa testilekkiä...

 

Lähetetty kuva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannarit on nipussa ja kaveri on 900:lla muutaman kympin ajanu testilenkkiä ja sen pohjalta pikkusen hienosäädetään. Scalpellista siirtyi Marzun keula 900:seen, stemmiksi 6 asteen 100millinen ja tangoksi 660mm riser. Huomenna uus testilenkki uusilla osilla. Ja jos muistas kuvan ottaa... Scalpelliin laitoin keulaksi vanhan mutta liki ajamattoman RS SID SL:n. Tänään sain siihen vaihdevaijerin asennettua/säädettyä ja lyhyen testilenkin perusteella pyörä on aika kompakti. SID on aika jännän värinen, ei huonon mutta jännän.

Lähetetty kuva

Ja kun jotain valmistuu niin uutta on jo oottamassa... Tuommonen -95 F600 kaipais "jotain". Tässä on nyt muutama vaihtoehto: retro, nykyaikaistettu käyttis ilman isompaa siistimistä tai täys uudistus. Katotaan mitä keksii...

Lähetetty kuva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovin suurta työstöä ei oo tallissa tapahtunu, mutta sen verran että piti tuo alu-Scalpel käyttää osina Lapin reissulla sattuneen runkovaurion seurauksena. Chainstay irtos liimauksesta, pikkuvikoja > helppo korjata... Samalla sitte torppasin keulaksi SID:n tilalle 100-140mm Talaksen.

 

Lähetetty kuva

 

F600:sen kohtalo on edelleen auki ja se nojailee tallissa hyllyyn odottaen että jotain tapahtuis... Sen verran oon sitä ohimennen pyöritelly että keula on ihan loppu ja maali siinä kunnossa että taidan raapia puhtaaksi ja jauhemaalauttaa tai ruiskuttaa ite märkämaalit pintaan. Menee varmaan talveen, ei jaksa nyt keskittyä siihen kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverin F900:sta ehin ottaa kuvan valmiina ja muutaman sata km testattuna:

 

Lähetetty kuva

 

 

Tuo Cannari oli himpun iso kaverille ja torilta löytyi hieman pienempi Spessu Stumpjumper HT Comp.

 

Lähetetty kuva

 

Tunti-pari osien siirtelyä Cannarista ja Spessu ois ajokunnossa. Muuten osat siis suoraan F900:sta mutta tolppa on Easton EA70, keula Fox RL80 (venytetty 100:ksi) ja kammet XT.

 

Lähetetty kuva

 

Sitte taas kovaa ajoa ja mietitään mitä tehään vai tarviiko tehä mitään. Jarrut on kyllä vaihtolistalla jos jostain sattuis SLX:t tai XT:t sopuhinnalla kohalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä näyttää talli olevan ihan "handmade in usa"-Cannareiden rakennuspaikkana... Vanhaa Jekylliä nyt vuorossa, lähes poikki ajettu 500 ja vähän parempi 700. 700 kasautuu suurinpiirtein ikäkautensa palikoilla 3x8/9 voimansiirrolla ja Marzun keulalla. Jarruiksi ois hyllyssä Avid Elixir 1:t tai Juicy 3:t ja muutenkin mennään hyllyyn kertyneillä osilla, eli mitään hi-endiä ei oo tulossa.

 

Lähetetty kuva

 

 

500 saanee eksoottisemman setupin kun iskarin puutteessa joutuu taipumaan 190-200/50 pamppuun ja siitä aiheutunee jossain määrin runko muutoksia, tai ainakin adapteri iskarille. Keulaksi taitaa tulla RS Psylo, se kun venyy reiluun 120milliin. Voimansiirroksi 1x8/9 ja jarrut mahollisesti mekaaniset levyt tai v:t.

 

F900 on nyt rungon vaihdon jäljiltä odotellut uutta syntymistä ja kun se on melko iso (XL / 20.5") niin taidan muokata siitä hybridin 28/29" kiekoilla ja kapeilla tourinki- / cyclokumeilla.

 

 

Näitä on vissiin pakko alkaa jostain reunasta kierrättämään kun alkaa olla tallissa tungosta ja ei tuu ajettua muilla kuin alu-Scallulla... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.