alpensau Posted July 9 Share Posted July 9 (edited) Kalajuttu Yleltä. Leväsieni kiusaa lohi- ja nieriäkantojen elvytysyrityksiä. Toimintaa pyöritetään valtionlaitos Luken toimesta. Eikö kuvio mene niin, että taudit elävät sykleissä heräten tietyin aikavälein voimiinsa ja toisaalta taantuvat vastaavasti. Kysymys: Onko järkeä lyödä päätään seinään taudin noususyklin aikoina syöttämällä emokaloja luontoon ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut ? Toki olen tietoinen valtionlaitosten varojenkäytöstä. Jos jonain budjettivuonna ei saada kaikkea tuhlattua, seuraavana vuonna saat vähemmän. Linkki https://yle.fi/a/74-20040137 Lukesta ylipäätään olisi hieman sanottavaa. Naudan tutkimista jatketaan, vaikka kaikki tarpeellinen tiedetään jo. Lehmän metaaniroyhtäykset ovat tällä hetkellä kuuma aihe, minun mielestäni hatusta vedettu uhka. Hyvinkään sikatalouskoeasema sentään älyttiin lopettaa. Porsaiden hännänpurennan osalta tutkijat eivät löytäneet samaa syytä kuin itse näin käytännön työssä. Ehkä valtionlaitosten tarvetta ja olemassaoloa pitäisi arvioida kriittisesti määrävälein (max.10 vuoden). Vielä henkilökohtainen juttu. Asun paikassa, josta on n. 10 km entiselle Helsingin yliopiston Suitian koetilalle. Tila on myyty jo naapurille parttiarallaa reilu 10 v sitten, mutta sitä ennen: Suitia haki robonavetalle toista karjanhoitajaa, vaatimuksena ties mitä. Toki hain itse. Ei otettu. Myöhemmin olin siellä toiminimellä yhden kesän töissä. Sain tietää, että paikkaan oli valittu postin tsuppari, joka oli robonavetan hoitajan avovaimo. Ei maatalousalan koulutusta eikä kokemusta. Näin. No, Helsingin yliopisto ei ole valtionlaitos ihan suoranaisesti, vaan jollain tapaa itsenäinen. Edited July 9 by alpensau Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgcc Posted July 10 Share Posted July 10 Artikkelissa on piste jota moni ei ymmärrä perintöverosta keskusteltaessa. Noin yleensä ottaen suomalaiset perinnöt ovat aika pieniä ja monikaan ei perintöveroa edes joudu maksamaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
concorde Posted July 10 Share Posted July 10 Perintöverohommelit: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009700692.html Mielestäni ehdottoman hyvä asia, ettei niitä joutuis maksamaan perintähetkellä, mutta jutussa mainitun luovutusvoittoveron osalta se ei saisi olla ainakaan yhtään isompi kuin nykyinen perintöveron osuus. Mun mielestä puhdas periminen saisi olla verotonta (koska siitä on suku verot jo moneen kertaan maksanut) , mutta jos siitä pitää jotain maksaa, niin oikein tapa olisi määritellä se veron määrä piikkiin perintähetkellä nykyprosenteilla (tai pienemmillä) mutta veron maksuunpano tapahtuisi vasta myynti/luovutushetkellä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgcc Posted July 10 Share Posted July 10 Asian ydin on tässä: ''Perintöverosta luopuminen tietäisi oman asunnon myyntivoiton verovapauden poistumista''. Tuo siis koskisi kaikkia omistusasuntoja, ei vain vasta perittyjä. Nykyisin saa vähintään kaksi vuotta asuttuaan myydä verottomasti. Se poistuisi. En usko että monikaan olisi asiaan tyytyväinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpensau Posted July 10 Share Posted July 10 (edited) 1 tunti sitten, mgcc kirjoitti: Artikkelissa on piste jota moni ei ymmärrä perintöverosta keskusteltaessa. Noin yleensä ottaen suomalaiset perinnöt ovat aika pieniä ja monikaan ei perintöveroa edes joudu maksamaan. Juu se sukulainen on muutaman viikon tummentunut siellä kunnan vuokra-asunnossa ennen löytymistä ja harrastanut postimyyntitilaamista ilman maksutapahtumia. Sen varakkaan version taas muijat on putsannut ennen kuolemaa lievän dementian myötävaikutuksella (siis useampi satatuhatta lähtenyt). Aika vaatimattomista ammateista löytyy suurimmat kuolinpesät. Kun komiteat alkavat veivaamaan toisenlaisia perintöveromalleja, saatetaan taas nähdä 15 vuoden komiteaputki ja lopullisen toteutuksen saavuttua käännetään kelkkaa parin vuoden sisällä. Näin tapahtui yksinkertaiseen osinkoverotusmalliin siirryttäessä. 😆 PS. Muistaakseni Ruotsissa saa asunnon myyntivoiton maksamisen siirtää yhden kaupan verran eteenpäin (ainakin edullinen inflaatiovaikutusmahdollisuus). Ja siihen perintöverotuksen poistamiseen riitti yksi tsunami. Edited July 10 by alpensau Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpensau Posted July 10 Share Posted July 10 Nyt persiinalaisen torin kauppias haluaa Turkin EU:n jäseneksi vastineena Ruotsin natojäsenyydestä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpensau Posted July 10 Share Posted July 10 Australian ex. pääministeriltä (Keating) mielenkiintoinen kommentti Guardianissa (Iltalehti raportoi). "Stoltenberg, katkerassa näkemyksessään, sivuuttaa sen tosiseikan, että Kiina edustaa kahdenkymmenen prosentin osuutta ihmiskunnasta ja sillä on nyt maailman suurin talous. – Eikä sillä ole ennätystä toisiin valtioihin hyökkäämisessä, toisin kuin Yhdysvalloilla, jonka toimeksiantoa Stoltenberg toteuttaa iloisesti, Keating sanoi." Itse olen viime aikoina alkanut pitää Stoltenbergiä epäammattimaisena ja väärässä virassa olevana. Nyt siihen tuli jonkinlainen vahvistus. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c8601261-1524-420f-a90d-2507fd1fdbc0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VesaP Posted July 10 Share Posted July 10 Putin sucks! 🖕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bici74 Posted July 11 Share Posted July 11 On 7/8/2023 at 8:12 AM, alpensau said: Oikeassa asiassa pienet sakot eivät haittaa. Mitä tekisit itse vastaavassa tilanteessa ? Juu, tottakai oikeuden pitää tapahtua ja jos sakot on rangaistus niin olkoon niin. Ihmetytti hieman tuon ajankohta kun sattui just ministerin virkaan nimittämisen jälkeen, pitänee vetää foliohattua vaan syvemmälle päähän... Mut nyt fokus nimimerkki "riikkaan" siellä Halla-ahon foorumilla. Olettaen että "riikka" sitten on Purra, ei hän voi toimia ministerin pestissä sekuntiakaan enempää. Hesarin eilen julkaisemat viestit (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009709571.html) ovat järkyttävää luettavaa. Hesarille propsit noiden julkaisemisesta sellaisenaan, aika poikkeuksellinen tapaus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaaro Puttila Posted July 11 Share Posted July 11 ^Arvaan että Orpo pitää hallitukselle pelisääntökeskustelun, jossa sovitaan ettei enää rasistisia kirjoituksia hyväksytä, jookos. Ja homma on sillä taputeltu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts