Jump to content
IGNORED

Viikottainen SooloPakkoSatanen eli VSPS.

VesaP

Recommended Posts

Avaan tämmöisen ketjun johon muutkin saa osallistua mielellään jotta itsekin saisi lisää motivaatiota ja ehkä joku muu saisi motivaatiota omaan vastaavaan VSPS:äänsä.

Eli tuolla toisella foorumilla oli aikoinaan jengillä PakkoSatanen projekti että kerran kuussa piti ajaa >100km yhtämittainen lenkki, läpi vuoden. Ajattelin vähän tuunata tuota jotta homma pitäisi tehdä vähintään kerran jokaikisenä kalenteriviikkona vuodessa ja yksinään ajamalla, ei ryhmälenkkinä. Lenkin pitää olla yksi yhtenäinen ilman pitkiä taukoja välissä, juomapullojen täyttö pikaisesti jossain huoltoasemalla ok, luonnollisilla tarpeilla käynti ok.

Lenkkiä ei ole pakko ajaa brevettisäännöillä, eli että samaa tietä ei saa ajaa kahteen kertaan samaan suuntaan. Pakko tehdä moinen myönnytys itselleni kun joudun X viikon välein kyttäämään puhelinta ja olemaan valmiina aloittamaan työt helvetin lyhyellä varoajalla joten en voi lähteä kauaksi kotoa ko viikkoina. Eli vaihtoehtona on sit ajaa pientä rinkulaa ympäri sen 100K verran vähintään, tai olla ajamatta. Eli riittää että kunhan ajaa, vaikka yhtä 1km korttelia ympäri sen vähintään 100 kertaa.

Itse aloitin tämän neljä viikkoa sitten eli nyt on neljän viikon putki täynnä noita satasia. Viimeksi toissailtana töiden jälkeen 105km siivulla.

Pyöränä on itsellä leveillä nappularenkailla varustettu täysjäykkä maasturi. Selkä ei kestä kilpapyörällä ajoa, tuossa on pystympi ajoasento. Laitan kuvan setupista kun seuraavan kerran käyn sillä ajamassa.

Eli tämmöistä, oma tilanne lyhyesti: 4/52 ajettu.

Muutkin mukaan tähän nyt ja heti, vielä kerkeettä! Kesäkelit on paras hetki aloittaa, sit talvella kun tulee paskat kelit niin ei viitti enää lopettaa jos on jo puolen vuoden viikot plakkarissa!

Mä olen pakkosataseni ajellu jo. Huomannu että toi viime vuosi vähän vajaa 20 000km oli kyllä maksimi ja ikää kun tulee koko ajan lisää, jaksaminen ei lisäänny.
Käykö 5 tunnin lenkki? (ei) Se on tullut monenakin päivänä viikossa.

Mutta ei herrajumala pysty töitten jälkeen kun korkeintaan tämän kotimatkan 13km. Apua jos pitäisi viideltä illalla lähteä viiden tunnin lenkille...

Posted (edited)

VSPS kerryttää vuodessa vain 5200km! Eli reilusti vähemmän kuin sun 20K. 5 tunnin tai vaikka 10 tunnin lenkki toki käy jos vaan pyörä liikkuu >100K ja jos et tiiraile pysähdyksissä tipuja tai nahkiksia pitempään lenkillä mitä pisutauko kestäisi! :)

Edit: Olisin voinut haluta toteuttaa VSP2S:sen mutta ei kunto tätämuotoa kestäs kyllä läpi vuoden yli kaksisatasenlenkkiä per viikko punnertaa, kelissä kuin kelissä. Myös aikataulullisesti olis ollut hankalaa kun työpäivän jälkeen ei enää kerkeisi kyllä ja pysty joka ikisestä viikonlopusta toista päivää aamusta iltaan ajamiselle uhrata. VSPS menee helpommin aikataulujenkin puitteissa.

Edited by VesaP

Pienistä puroista se isokin joki syntyy, melkein joka päivä on tullu ajettua jotain. Sopii paremmin itelle, ei tule stressiä ajelusta - en halua sitä enää, kun tätä muutakin stressiä (työ) on ihan liikaa.

Jokaisella on vapaus tulla onnelliseksi omalla tavallaan. Tässä on talven ajan vaan palstapyöräilty, niin kiinnitin huomiota (juu)tubettajiin, joiden intohimona on ajaa kertarysäyksellä 20-30 tuntia. Jostain baijerilaisesta kylästä Etelä-Tiroliin ja toista reittiä takaisin. Jotkut ajaa Gardalle ja takas. Huokaus.

Edited by alpensau

^ se homma on hoidettu vuonna 2009 ja 2010. Varmuuden vuoksi kuitenkin kiertelin Pirkkala- Valkeakoski- Hämeenlinna-Kangasala ja edelleen Valkeakoski sinne ja takaisin eli jos jotain sattuu niin on huolto lähellä. 
Kyllä mä nykyisin onnellisimmillani olen kun saan luontoa havannoida.

Posted (edited)

Olin turhan hätäinen tämän hassuttelun kanssa. Päätinkin vielä panostaa parin viikon ajan tuolla toisessa osiossa olleeseen toiseen projektiini. Eli vieläkin saatava turhaa pois kropasta ensin, ja syömättä ei onnistu satasen siivut. Palaan tähän myöhemmin, onneksi tässä ei mene kuin 1kk putki katki.

Edited by VesaP

Mä olen miettinyt aikanaan yhtä satasen lenkkiä kuukaudessa läpi vuoden. Piirtelin reittiohjelmaan talteen muutamia just satasen täyttäviä vaihtoehtojakin. Siinä olis itsellä talvikuukausina ihan kylliksi haastetta. Mutta toteutukseen ei ole mennyt. Jonkun etukäteissuunnitelmapiirroksen tein just silleen, että pyöritään suht lähellä himaa, max puolen tunnin ajomatkan päässä. Toiset taas niin että käydään kauempana.

Nyt olen toteuttanut syksystä asti hyvin maltillista 3 h viikossa tavoitetta ja se sentään on onnistunut. Noin niin kuin ehdottomana miniminä per viikko. Jotta keväällä jaksais sitten vähän paremmin lähtee kasvattamaan määriä. Mulla on mennyt tässä nyt jo useampi kesä niin ettei satanen ole rikkoutunut kertaakaan ja keväisin talven jälkeen pyöräilykunto surkea. Maantielenkit olleet 40-90 kilsasia ja suurin osa ajoista on ollut maastoa ja bike parkkia jolloin kilsoja ei kerry vaikka aikaa kertyykin. Niitäkin yleensä vain pari tuntia tosin kerrallaan. 

Mä olen vähä funtsinut kesäksi "melkein joka viikko melkein satanen"-ideaa... toisaalta ite reagoin pakkoihin tosi nahkeasti, menee motivaatio ja ilo heti, toinen on se että tollanen vie tolkuttomasti aikaa. Meikäläisellä menee sen 6h sataseen, niin tohon täytyy olla työpäivän verran aikaa. Tää tekee sen että 

a) pakko olla lomalla

b) vaatii jo sopimista kotiväen kanssa. 

kun taas viiskymppinen menee tarvittaessa pariin tuntiin (no... meni... en tiedä meniskö enää, muttei paljoa päälle), niin olisi tosi paljon helpompi vetäistä 2x50. sitten kun käy kelaan että miksei vetäisikin 3x33 tai 5x20 niin ollaankin jo mun nykytyylissä. 

Mietin että pitäisikö ottaa "nosta satanen kerran viikossa" mutta jos nostoa ei mitenkään rajoiteta, niin toi ei ole kauhea haaste esim. maastavedossa. 

Osallistun tyyliin "katon huvittaako ajaa yli 50km lenkkejä silloin tällöin" :D , eikstää ole melkein sama?

Posted (edited)

Joo, ihan sama tommi2 tuo sinun "ajan ehkä joskus 50K" kuin kerran viikossa pakko100K. 👌:)

"Pakot" on aina toki perseestä, riskinä on että joutus lähtee liikenteeseen vaikka ei pitäs, tyyliin ei kerkeis, keli olis tappokeli, tai semikipeenä olis ja silti lähtis. Ja sitä vitutuksen määrää jos tyyliin 50x olis plakkarissa ja sit tyyliin nousis kuume ja sen takia jäis ajamatta kun viitis lähtee tappaa itteään johonkin ökkömökkötautiin. Parempi olis ajaa vaan silloin kun hotsittaa, ja jos ei hotsita, istuu vaikka sohvalla jos se kiinnostaa enemmän. :) Mut sen verran hullu ittekin että jotain tyhmää olis kiva aina kokeilla. Varmaan jos olisin työtön ja yksineläjä niin yrittäisin vetää tuota "kerran viikossa 200" tai jopa vielä pitempää, mutta nyt kun en ole työtön enkä yksineläjä (onneksi molempiin) niin täytyy enemmän harkita mihin aikaansa käyttää, ja kenen kanssa (pyörän vai WiFen).

Ja jäsen Densenillä just oikee lähestymistapa näihin, ensin (viinilasi kädessä) suunnitellaan ja ihmetellään reittejä ja sit aletaan toteuttaa! :) Eli eka osio sullakin jo plakkarissa.

Edited by VesaP