alpensau Posted February 4 Posted February 4 Mun nuoruudessa ajettiin motukoilla ja peltoautoilla sänkipellolla ainakin siihen asti, kunnes isäntä tuli kiljumaan pellon reunaan. Talvella joen jäällä - tosi makeeta.
VesaP Posted February 4 Posted February 4 Kun toissapäivänä olin kävelylenkillä niin tienvieruspellolla veti miljoonaa joku jannu motocrosspyörällä ja perässä joku mopoauto, sekin kyllä kovempaa kuin 45km/h... Mutta oletan että oli omilla pelloilla ajelemassa kun oli jo urat tulleet peltoon eli ennenkin olivat siinä kaahanneet. Vissiin nyt tähän aikaan vuodessa tuo sänkipelto juurikin saa olla myllättävänä kun tuskin sitten kun siellä lähtee taas "tavara" kasvamaan niin edes "omille pojille" tulee lupaa kaahailla.
tempokisu Posted February 5 Posted February 5 Kova haloo iltalehdissä ja mtv3 aamuteeveessäkin näytettiin, miten se yksi poisäänestetty Summit-kisailija menettää hermonsa ja riehuu yms. Tää mitään riehunu, tottakai se v**ttaa ja ihmeellisempää olisi ollut jos EI olisi voimasanoja käyttäny. Olisi vaan vieny tai tuhonnu teltan 😄 kavereilleen tsemiä ja muille "haistakee te muut v**ttu..." Mä olisin toiminu ihan samoin, mitä skandaalia tässä muka oli? Ja kuten aiemminkin varmaan todennu, aattelin että vihdoin sellainen "selviytymis"ohjelma jossa fyysinen ja psyykkinen kunto ratkaisee, mutta ei, käsikirjoitettua mukadraamaa. Ja Jasper Pääkkönen meni tähän mukaan.
Jopotuinen Posted February 5 Posted February 5 (edited) Maailma muuttuu, eikä julkisesti saa edes omaa mieltänsä pahoittaa, koska joku muu voi taas siitä pahoittaa mielensä. Ja tämä kulttuuri pesiytynyt armeijaankin. Kun olin kertausharjoituksissa Rovajärvellä tykittämässä, niin sielläkään ei saanut enää kiroilla, vihollinen ei tullut idästä, eikä venäläisiä saanut nimittää ryssiksi. Silloin kyllä ajattelin, että miten tähän on tultu ja jos nyt sitten nuo pensasneuvostoliittolaiset alkavat kutsumatta rynniä rajan yli tänne, niin siitä myö ei kyllä selvitä. Edited February 5 by Jopotuinen
tempokisu Posted February 6 Posted February 6 Kyllähän näitä "talonmiehiä" ollut jotka piikittää, mutta ihmetyttää tässä ensisijaisesti että urheilijat ( todennäköisesti nuoria?) suostuvat että valmentaja ( jolla ei terveydenhoitoalan koulutusta...ja vaikka olisikin ) antaa valmisteita suonensisäisesti. Valmentajalta täysin edesvastuutonta toimintaa, mutta kyllä urheilijoittenkin pitäisi miettiä jos iv. "lääkitystä" ehdotetaan. Kyseessä tämmöiset valmisteet kun Cytoflamin, glukoosi, Ryboksyn. No, urheilijoille tuli vakavia sivuoireita ja sairaalaan, toinen urheilijoista teho-osastolle ja nyt on urheilu-ura vaakalaudalla. Toinen urheilijoista kilpaillut kaudella ampumahiihdossa. https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/3eac6570-3506-4939-8dde-1ad3f8e67a96
Jopotuinen Posted February 6 Posted February 6 Ihmetyttää tuo päiväsakko systeemi, joka kohtelee silkkihansikkain tulottomia rikollisia. Tuomittiin maksamaan 68 päiväsakkoa, mikä tekee hänen tuloillaan 408 euroa. Suomalaisten työntekijöiden netto keskipalkka kai jossain 2500 €/kk tuntumassa, niin silloin tulee maksettavaa liki sen yhden kuukausipalkan verran, eli 2442 € 4000 € nettotuloilla se on jo yli kuukauden nettotulot 4092 € Päiväsakon alin tuloraja on käytännössä 955 €, joka on pari sataa peruspäivärahaa korkeampi. Tuolta voi budjetoida omaa rikollista uraa varten kiinnijäämisvarannon. https://poliisi.fi/sakkolaskuri
tempokisu Posted February 6 Posted February 6 (edited) Näin säästät kaffen käytössä..... 3. Määrä Keitä kahvia vain sen verran, kun juot. Vuonna Luonnonvarakeskus selvitti tutkimuksessaan, että suomalaiset kaatavat kahvia viemäreihin vuosittain noin 2,5 litraa henkilöä kohden ja lähes 4 litraa taloutta kohden. Viemäriin kaadetaan rahaa. Ehkä 2 kertaa elämässäni olen kaatanut kaffen pois, oli liian laihaa ja pahaa. Keitän kerralla enempi, ja lämmitän sitten pannulla tai mikrossa. Ai ei saisi? no ihan sama. Piäisi myöskin käyttää sitä mittalusikkaa, pskat mä laitan silmämääräisesti ja täyteen vettä. Sitä oppii kyllä miten nää menee. Sittenkin pitää lisätä vettä. Ja mitäh?! tein juuri siten kun työkkäristä pyydettiin - luvattiin soittaa eilen, sitten tekstiviesti että soitetaan tänään. No ei, tuli tekstiviesti että mulle laitettu selvityspyyntö työmarkkinatorille. Tulee myös kirjallisena postissa. Siis se että siellä on virkailija unohtanu rastittaa yhden kohdan, ei ole minun vikani. Mä odotan sen kirjallisen, laitan siihen liitteenä selvityspyynnön mitä olen tehny väärin. Just tämän takia sairausloma on parempi, toi työkkäri ei johda mihinkään. No, kävin siellä työmarkkinatori.fi oma asiointi. Piti antaa selvitys yritystoiminnasta, siis mä olen useampaankin lomakkeeseen laittanu että YRITYSTOIMINTAA EI OLE. Ja sitten vielä se lomake ei lähteny - tapahtui virhe. En voi käsittää miksei siellä ymmärretä että yritystoimintaa ei ole, sitä y-tunnusta ei ole enää olemassa, kun olen sen jo aika moneen lomakkeeseen kirjoittanu. tää menee kyllä V**tus- kategoriaan. Edited February 6 by tempokisu
alpensau Posted February 6 Posted February 6 (edited) Luke on juuri oikea taho neuvomaan säästämisessä (ironiaa). Aikaisemmalta nimeltään MTT rakensi huippunykyaikaisen tutkimusnavetan Jokioisille. Ihan kohta ne päättivätkin siirtää tutkimusta Kainuuseen, jonne tehtiin sitten uusi navetta. Nyt tehdään taas Jokioisille uutta lypsykarjanavettaa. Homehtuiko entinen uusi vai oliko jo vanhanaikainen ? Lukella taitaa olla 1300 työntekijää, ei pääse yyteet uhkaamaan, kun laajentaa koko ajan. Hieman vaikeaselkoinen kuvio. Linkki 1 Linkki 2 Näyttää siltä, että Luke aikoo maksaa 7-8 vuotta tyhjilleen jääneestä navetasta Ruukin yrityspuistolle. Valtiolla rahankäyttö menee niin, että jos budjettiyksikkö ei käytä kaikkea, niin ensi vuonna saat vähemmän. Saksassa on laitos nimeltään Kuratorium fur Technik und Bauwesen in der Landwirtschaft. Tuo järjestää kaiken sorttisia kilpailuja isännille. Osallistujista tehdään usein kirjanen, jossa osallistujien yrityskuva avataan. Tuossa yksi. Tietoa voidaan levittää halvemmalla kuin että yliopisto tai valtion laitos tekisi kaiken. Edited February 6 by alpensau
Densen Posted February 6 Posted February 6 (edited) Kisun viestiin kommenttina, että kahvista tulee mun mielestä todella pahaa jos sitä lämmittää mikrossa vähänkin (siis vaikka vain 20 sekuntia kuumentaa kahvia joka vielä lämmintä mutta haluaa vähän kuumemmaksi saati jos kylmästä kuumaksi kuumentaa). Vaikka laitan sekaan vähän maitoa jo t-lusikan kärjellisen sokeria joiden luulisi peittävän "pilaantumista" jonka mikrotus aiheuttaa. Pitääkin kokeilla joskus kattilassa lämmitystä. Termarissa taas voi säilöä useita tunteja maun kärsimättä. Edellyttää toki termarin esikuumennusta ja ehkä maidonkin esilämmitystä jotta kahvi pysyy myös kuumana. Ja pari litraa vuodessa oli itse asiassa aika vähän kuuloinen määrä vuodessa hukkaan per hlö. Edited February 6 by Densen
Jopotuinen Posted February 6 Posted February 6 Jossain oli jokin talouksien ruokahävikistä juttua ja se oli aika iso. Mutta sitten ilmeni, että olivat laskeneet kahvin mukaan ja sen osuus oli kokonaispotissa huomattava. Määriä tähän nyt muista
Recommended Posts