Jump to content
IGNORED

Mikä yllätti sinut viimeksi?

Recommended Posts

5 minuuttia sitten, Nickname kirjoitti:

Se että Gävlen olkipukki sai olla pystyssä koko joulun, liekkö johtui siitä että sille oli järjestetty live-seuranta, hyvä niin onhan tuo kiva joulukoriste.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f2273d51-e6cd-40b0-9ad4-293f818b3ef4

Kyllähän perinteeseen kuuluu myös palaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Jossain vaiheessa taisi kärvähtää useamman kerran heti niin taisivat vähän kiristää valvontaa. Mutta kyllähän ne tuolla Gävlessäkin toivovat että välillä palaa. Vaikka eivät sitä voi julkisesti ääneen sanoa. 

Passikonttori!
(tai oikeastaan ihmetyttää, mutku sellaista topikkia ei ollutkaan, niin tähän sitten)

Meillä se on sitten hauska tämä passikonttori. Tarvitsin tuossa kesällä passin uudistamista.
Kuva omatoimisesti ja hakemus netissä, pikku juttu, siis tähän asti.

Lehissähän on ollut kovasti pelotteluja konttorien pitkistä jonoista, ei muuta kuin seuraavaksi siis kohti passikonttoria. Nettiaikoja omalle konttorille ei kuitenkaan ollut ollenkaan jaossa, kesälomilla tai jotain? Naapurikylille olisi ollut aikoja, mutta vasta kahden kuukauden päähän(!).

Toinen yritys konttorille kuukautta myöhemmin ja aikaa varaamatta. Mutta ovellapa oli lappu, että avoinna ainoastaan KE-PE klo 9-11 ja 12-15, hauskasti kellonajat aseteltu vielä siten, että mahdollisimman hankalat taviksille. Ja eiku takaisin.

Kolmas yritys viikkoa myöhemmin, torstaina. Paitsi että nyt oli vastassa lappu ovella, että on kyseisenä päivänä poikkeuksellisesti suljettuna ja eiku takaisin.

Neljäs yritys sitten taas viikkoa myöhemmin ja ovi oli auki! Astelin konttoriin ja pistin merkille, että olen ainoa asiakas ja että eipä kai sitä vuoronumeroakaan tartte nypätä ja viidakkoa säästyy yhden sen yhden lapun verran. Astelin siis suoraan luukulle. Virhe

Seisoskelin siinä sitten ja katselin kun täti hommaili omiaan ja olin hänelle kuin ilmaa. Ajattelin, että piru vie ämmä, nyt katosotaan kumman pokka tilanteessa pettää ensin. Voitin 😊

Lopulta täti nosti päätään ja kysyi ”Onko sinulla vuoronumeroa?”

Hieman epäuskoisena siihen ”Ei ole”

Johon täti ilmoitti tuimasti ”Vuoronumero pitää olla, sehän lukeekin siinä isolla!”

Olin siinä sitten että ”Anteeksi…” ja olin kääntymässä nyppäsemään siitä vierestä sen kaivatun lipukkeen

”No, ei sitä nyt tarvita, mikä olikaan asianne?”

Tuohon lipukeasiaan viittä vaille kuitata, että ”niinhän minäkin tullessani arvelin”, mutta annoin asian olla, koska tarvitsin sen passin ja tuolla tädillä oli se kaikki siihen tarvittava valta.

Muutoinhan operaatio tapahtui mallikkaasti. Vanhasta passista tarkastettiin henkilö, tulostettiin hakemus tarkastettavaksi ja kuitattavaksi toistamiseen (olin tehnyt sen jo netissä).
Sen jälkeen vielä digitaaliset sormenjäljet ja allekirjoitus.
Operaatio oli siinä, yhteensä kolme minuuttia :)

Se vain jäi tuossa ihmetyttämään, että miksi netissä jaetaan aikoja varttitunnin välein kolmen minuutin operaatioon.
Mutta kaipa se liittyy jotenkin näiden virastojen tehokkuusjuttuihin.

Sekin tuossa koko passiasiassa ihmetyttää, että biometriseen passiin pitää kuitenkin uusia se valokuva viiden vuoden kuluttua. Mikään muuhan ei tuossa asiakirjassa vaihdu.
EU vaatimukset passin voimassaololle 10 v välein, jolloin myös otetaan sormenjäljet ja allekirjoitukset. Tanska poisti 5v passit kokonaan käytöstä biometristen passien tultua direktiivin myötä käyttöön.
Suomessa tuo välipassi on ihan oma kotikutoinen passitehtailijoiden lobbauksen tulos.
Surkeutta tuossa on nyt vielä se, että sitten ei kyetä toimittamaan ihmisille passeja kuin joskus ja Jouluna.

Eikä tuossa vielä kaikki, passittomana ihmisestähän tulee pahimmillaan oikeustoimikelvoton, aika rajua. 
Itse olen tuon kokenut ja tullut pankissa käännytetyksi, ajokortti kun ei siellä kelpaa ja ID kortti oli mennyt vanhaksi, mutta samaan aikaan vanhentunut vanhentunut passi olisi vielä kelvannut, max vuoden.
Väännettyäni tovin tutun kassatädin kanssa, saatiin kompromissina avattua lukkiutunut verkkopankkitunnus sen verran, että saattoi käyttää ko. verkkopankkia, mutta muu tunnistautuminen on tuota kautta jäädytettynä edelleen.

Tarjosin pankille myös mahdollisuutta, että olisin tunnistautunut toisen pankin kortin kautta, mutta sekään ei käynyt. 

Edited by Jopotuinen

Isäni (82vee) mukkas itseltään lonkan rikki vuoden viimeisenä päivänä. Rohkea valinta ajankohdaksi noin hyvinvointialueiden alkuun...

Se, mikä ihmetytti oli se, että mukusta noin 3-4h , niin oli jo leikattu ja eilen kotiutettiin. Aika stanan nopeaa toimintaa animated-thinking-smiley-image-0010

Ja mitään kotiapua ei tullut kaupan päälle, ei siis fyssaria, hoitoapua yms. Itse saa vaihtaa laput arpien päälle ja hoitaa haavaa.  Toivottavasti pärjää kolmikerroksisessa rintamiestalossa...